xanlar wrote:Fel. cambern är den enda vinkel som inverkar på snedslitning. sliter däcket snett har du fel camber i förhållande till körstil. självklart sliter en bil med ban-inställd camber snett ifall man kör vardagskörning och vice versa.
Näe här har du faktiskt fel. Felaktig toe inställning påverkar snedslitning mycket mer än felaktig camber.
Ställer man t.ex toe för mycket utåt felaktigt så "plogar" däcken och kanten på insidan av däcken slits oerhört fort.
Camber ger givetvis också snedslitning i viss mån men har betydligt mindre effekt på snedslitning än en felaktig toe inställning.
Så funkar det inte i verkligheten. när det plogar sliter det jämt över hela ytan. (då cambern står hyffsat rätt). men det är klart att en felaktig camber ihop med felaktig toe sliter snett oerhört fort
xanlar wrote:Så funkar det inte i verkligheten. när det plogar sliter det jämt över hela ytan. (då cambern står hyffsat rätt). men det är klart att en felaktig camber ihop med felaktig toe sliter snett oerhört fort
Varför skulle det inte funka så i verkligheten? Däcket är ju inte stenhårt så att hela ytan ligger jämnt i backen utan kanten som plogar viker in sig en aning och tar ju mer kraft än övriga delen på däcket. Samma anledning till att om man har för lite camber vid hård kurvtagning så slits yttersidan av däcken mer pga det får ta mer av kraften än insidan.
Skulle det däcken vara så hårda så att de inte slits av att "ploga" så skulle ju däcken även slitas mest på insidan redan vid minimal camber men eftersom däcken viker sig så slits utsidan istället vid för lite camber.
Det är även just i verkligheten jag sett exempel på detta med felaktig toe inställning som sliter däck snabbt.
Rätta mig gärna om jag har fel, alltid bra om man kan lära sig något nytt.
xanlar wrote:
Så funkar det inte i verkligheten. när det plogar sliter det jämt över hela ytan. (då cambern står hyffsat rätt). men det är klart att en felaktig camber ihop med felaktig toe sliter snett oerhört fort
Det där visste inte mina däck om, för när jag mätte fel på 10 mm (!!) på toe (satte 12 mm toe out istället för 2mm) så fick jag instyrning snabb som en kobra hugger, men däcken levde inte länge, utan insidan slets som attan.
I verkligheten på räserbanan så vet i varje fall inte däcken om att dom är okänsliga för toe.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
xanlar wrote:
Så funkar det inte i verkligheten. när det plogar sliter det jämt över hela ytan. (då cambern står hyffsat rätt). men det är klart att en felaktig camber ihop med felaktig toe sliter snett oerhört fort
Det där visste inte mina däck om, för när jag mätte fel på 10 mm (!!) på toe (satte 12 mm toe out istället för 2mm) så fick jag instyrning snabb som en kobra hugger, men däcken levde inte länge, utan insidan slets som attan.
I verkligheten på räserbanan så vet i varje fall inte däcken om att dom är okänsliga för toe.
jag antar att du inte kör med så normal camber, och då sliter det självklart jättefort när det plogar hela tiden. Det är fortfarande cambervinkeln som gjorde att ditt däck slet på insidan.
När toe är rätt inställd på bana så får du jämt slitage eftersom däcken slits mest i kurvor men kör du med felaktig toe ihop med vass camber så slits det ju även på rakorna och där ger felaktiga toe ett extremt slitage men det är cambern som gör att slitaget blir snett.
xanlar wrote:jag antar att du inte kör med så normal camber, och då sliter det självklart jättefort när det plogar hela tiden. Det är fortfarande cambervinkeln som gjorde att ditt däck slet på insidan.
När toe är rätt inställd på bana så får du jämt slitage eftersom däcken slits mest i kurvor men kör du med felaktig toe ihop med vass camber så slits det ju även på rakorna och där ger felaktiga toe ett extremt slitage men det är cambern som gör att slitaget blir snett.
När jag kör en bil på GATA med korrekt camber (dvs typ ingen alls) och felaktig toe så slits däcken snett... har alltså inget med bankörning att göra eller extrem camber
T.ex när Toe ställs för mycket inåt så att däcken plogar när man kör så slits yttersidan på däcken vilket om slitaget skulle bero på camberinställningen skulle vara tvärtemot vad man förväntar sig. Eftesom vid negativ camber (som ju är det normala) så har man ställt däcket lite snett gentemot backen så att innersidan av däcket står hårdare mot underlaget alltså borde slitaget som beror på camber bli störst på insidan av däcken men så är alltså inte fallet om man ställer för mycket toe-in.
xanlar wrote:
När toe är rätt inställd på bana så får du jämt slitage eftersom däcken slits mest i kurvor men kör du med felaktig toe ihop med vass camber så slits det ju även på rakorna och där ger felaktiga toe ett extremt slitage men det är cambern som gör att slitaget blir snett.
Nejnejnejnej.
När jag körde med tämligen neutral toe men synnerligen banmässig camber så blev det inte något märkbart snedslitage.
Nu har patand och jag synnerligen noga redogjort för bakgrunden till våra erfarenheter. Du har däremot inte skrivit något om varför du med sådan frenesi hävdar motsatsen till våra erfarenheter. Det är dags att göra det nu...
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
Nog är det toe som gör mest på däckets snedslitage (och även på det totala slitaget).
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Ber om ursäkt ifall ni har tagit illa upp. jag har inte mycket erfarenhet av slitage från bankörning utan jag pratar differenser vid fel på halva grader vid gatkörning. har gjort ett 80-tal hjulinställningar på jobbet och mina erfarenheter är vad jag läst av slitaget på däcken på dessa bilar, samt vad jag lärt mig i utbildningen och vad beissbarth-hjulinställningsmaskinen visar. + Dennis som lärt upp mig på maskin som har jobbat i 20 år med hjulinställningar.
har haft många bilar inne med extremt däckslitage utan snedslitning och då är det i princip alltid felaktig toe på bilarna. De jag får in med sneslitage har alltid felaktig camber, och ofta även felaktig toe. har inte haft någon bil än med snedslitning som haft riktig camber. men det kanske kommer. hade ingen avsikt att munhuggas utan ville bara dela med mig av mina erfarenheter i ämnet. Det är intressant att läsa om era erfarenheter från bana, kan vara till hjälp om jag börjar få in banbilar
Jag har inte pratat om mina erfarenheter från bana. Jag pratar om mina erfarenheter från t.ex min Audi som körs på gata och min fars BMW som också körs på gata.
Jag börjar undra om vi pratar förbi varandra. Vad menar du med extremt slitage? Hur vet du om slitaget är extremt om det inte är snedslitet?
Snedslitning menar jag när ett däck slits mer på ena sidan än på den andra. Hur kan man veta om däcken har extremt slitage om de slits jämt? Då måste man väl veta hur många mil de rullat för att av göra om slitaget är extremt eller inte?
Alltså, ni säger ju egentligen samma sak, fast Andreas snackar små skillnader och Patrik stora. någon grad Toe fel gör att däcket slits tillsynes jämnt över hela ytan, men skiljer det mycket blir det ju som Patrik skriver att däcken "plogar" och då slits ytterkant fort. Har man såhär mycket fel Toe så har man ju förmodligen kört på något ganska ordentligt och borde uppsöka verkstad omgående!
Ragnar Joensen wrote:Jag hittade en bra länk till en sida, där däckstemperatur diskuteras. Och jag utgår från att högre däckstemperatur innebär högre däckslitage.
Inte nödväntidgtvis, rdäck som går kallt i exmepelvis konbana tuggas upp vädligt fort. Däcken har en specificerad arbetstemperatur. Sen skulle jag till skillnad från länken säga att snabbast går det om däcken är något varmare på inre delen av slitbanan. Har man helt jämn temperatur om man mäter i depån så saknas det troligtvis camber när du är i kurvorna.