Frågor om kamrem

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Frågor om kamrem

#1 Post by M-Nilsson »

Har lite frågor/funderingar gällande kamremmen på 944S, som jag planerar byta så småningom.

Finns det något "kontrollhål" som man kan se över skicket på kamremmen? Har för mig jag tidigare läste något om detta och att det ska sitta något nära fördelaren. Är det den där lilla gummipluggen som sitter ovan/vid fördelaren eller?

Kommer inte ihåg hur det var med min 924S, men om man jämför med andra bilar,är det krångligt/tidskrävande att byta kamrem på 44:an? När ni bytt kamrem hur mycket har det kostat ink arbetet ca? Eller byter ni själva? :) På utzon verkar en kamrem till min ligga på 359 kr så det är ju inte så farligt.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Frågor om kamrem

#2 Post by Nahpets »

Det finns ett hål nära fördelarlocket, precis som du beskrev.

Byter själv. Se till att ha rätt verktyg.
Har turbo så en massa slangar ska iväg. Tar ca 5 timmar i lugn och ro, så det borde vara kortare tid för en S:en.

Mvh
Stephan

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

Re: Frågor om kamrem

#3 Post by Freddan »

Det sitter en liten plastplugg på kamremshjulshuset (eller vad det kallas) som du ser remmen igenom.

Men remmen kommer nog ändå inte att se dålig ut, det är oftast tänderna som lossnar och du kommer inte åt att se dem så bra där.
Min rem (som tappade tänder=ventilsallad) hade när dom tog av den nästan varända tand lös på hela remmen fast den inte hade gått mer än 4000mil men den var däremot ca 6-7år gammal.

//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users