Har lite frågor/funderingar gällande kamremmen på 944S, som jag planerar byta så småningom.
Finns det något "kontrollhål" som man kan se över skicket på kamremmen? Har för mig jag tidigare läste något om detta och att det ska sitta något nära fördelaren. Är det den där lilla gummipluggen som sitter ovan/vid fördelaren eller?
Kommer inte ihåg hur det var med min 924S, men om man jämför med andra bilar,är det krångligt/tidskrävande att byta kamrem på 44:an? När ni bytt kamrem hur mycket har det kostat ink arbetet ca? Eller byter ni själva? På utzon verkar en kamrem till min ligga på 359 kr så det är ju inte så farligt.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
Det finns ett hål nära fördelarlocket, precis som du beskrev.
Byter själv. Se till att ha rätt verktyg.
Har turbo så en massa slangar ska iväg. Tar ca 5 timmar i lugn och ro, så det borde vara kortare tid för en S:en.
Det sitter en liten plastplugg på kamremshjulshuset (eller vad det kallas) som du ser remmen igenom.
Men remmen kommer nog ändå inte att se dålig ut, det är oftast tänderna som lossnar och du kommer inte åt att se dem så bra där.
Min rem (som tappade tänder=ventilsallad) hade när dom tog av den nästan varända tand lös på hela remmen fast den inte hade gått mer än 4000mil men den var däremot ca 6-7år gammal.
//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.