Tjena,
Tänkte kolla om nån kan hjälpa mig med , min 924a turbo har dom här hyssen för sig;
spikar vid häftigt gas pådrag, inte mycket men i alla fall.. Tändningen står rätt, det har jag kollat!
Sen brukar den "hugga" till, som om man slår av tändningen ungifär.. Detta fenomen brukar försvinna efter ett tag, när man har kört den en stund. Kan det vara glappkontakt vid tex bränsle pumpen?
Nån som har några tipps att komma med?
// lasse
931;a som hugget till i bland..
-
- S-Poster
- Posts: 111
- Joined: 2004-04-01 19:06:10
- Bilmodell: 931 2st
- Årsmodell: 1979
- Location: stockholm
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Förutom att tändningen står rätt... i vilket skick är tänddelarna? Kablarna fräscha/nya? Tändstiften ok? Fördelare? Rotor? Tändspole? Tändmodul?
Fungerar vacum omställningen för tändningen? Prova att skapa ett undertryck i slangen (man kan använda munnen och suga i slangens andra ände om man gillar lite oljesmak...) och se att läget i fördelaren ändras. Inte så vetenskapligt kanske, men man ser iaf att funktionen finns där och att slangen verkar hel.
Snart kommer det säkert fler inlägg från andra personer med fler saker du kan kolla...
Dock ska du nog inte köra med bilen om den spikar vid gaspådrag, det är INTE bra för motorn!
Fungerar vacum omställningen för tändningen? Prova att skapa ett undertryck i slangen (man kan använda munnen och suga i slangens andra ände om man gillar lite oljesmak...) och se att läget i fördelaren ändras. Inte så vetenskapligt kanske, men man ser iaf att funktionen finns där och att slangen verkar hel.
Snart kommer det säkert fler inlägg från andra personer med fler saker du kan kolla...

Dock ska du nog inte köra med bilen om den spikar vid gaspådrag, det är INTE bra för motorn!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Bathory
- Addict
- Posts: 3574
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Har varit med om ett liknande fel.
Då var det kablarna som går till bränslepumpen som hade ärgat ca 1meter.
Fick byta kabeln inifrån bagagen & ner till pumpen.
Har du bränsletrycksmätare?
Mät trycket.
Låter inget vidare med spikningar.
Kan fördärva mkt om det inte åtgärdas.
Mvh
Sven
Då var det kablarna som går till bränslepumpen som hade ärgat ca 1meter.
Fick byta kabeln inifrån bagagen & ner till pumpen.
Har du bränsletrycksmätare?
Mät trycket.
Låter inget vidare med spikningar.
Kan fördärva mkt om det inte åtgärdas.
Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Svens inlägg om kablaget till bräsnelpumpen känns helt klart möjlig. En annan sak kan kanske vara om du kör med förhöjt turbotryck? Isf behöver man nog sänka tändningen mer än orginal och ryckningarna kan vara som tryckvakten (på tryckröret) som stänger av bränslepumpen. Precis som Patrik skriver så kan ju fördelaren ställa om tädningen fel, jag har haft en fördelare som gjorde så, den sänkte inte tändningen som den skulle vid höga varv och laddtryck, dvs oavsett hur rätt det var ställt vid tomgång eller 2500 rpm så var det för högtänt vid höga varv
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
Who is online
Users browsing this forum: No registered users