Trögt efter nytt växelkors?
-
- Carrera-Poster
- Posts: 311
- Joined: 2004-06-21 08:40:53
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Helsingborg
- Contact:
Trögt efter nytt växelkors?
Bytte precis växelkorset (satt ju trångt till.....) och visst, glappet i sidled är så gott som borta, men spaken fjädrar inte tillbaka och det går allmänt trögt. Känns även som att backen kan hoppa ur ibland om man inte håller kvar den med spaken.
Vad kan ha blivit fel, eller är det helt enkelt så att det nya korset ska "slitas" in?
Vad kan ha blivit fel, eller är det helt enkelt så att det nya korset ska "slitas" in?
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Fettade du in korset när du monterade det?
/ Erol
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- Carrera-Poster
- Posts: 311
- Joined: 2004-06-21 08:40:53
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Helsingborg
- Contact:
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Jag fettade in mitt när jag monterade det, jag upplever inga bekymmer med att
det kärvar nu.
/ Erol
det kärvar nu.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Sandén säger att man måste knäcka till den armen som man skruvar fast i axeln som kommer ut från lådan när man använder ett nytt hårt växelkors utan spel i. Annars pekar armen som går frammåt snett.
Ett generellt tillverkningsfel av Porsche, enligt Sandén.
Ett generellt tillverkningsfel av Porsche, enligt Sandén.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Carrera-Poster
- Posts: 311
- Joined: 2004-06-21 08:40:53
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Helsingborg
- Contact:
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Och - du såg väl till att putsa av axeln som går genom korset med sandpapper så att det inte är en massa rost och skit emellan INNAN du monterade ihop allt? Man ska väl egentligen inte behöva smörja delrin, MEN det blir då inte sämre om man gör det. Passa också på att byta ut original "tvärstaget" pss som Jon gjort - jag gjorde ungefär det samma men Jon, alltså Erol, har så himla fina bilder på det i sin biltråd.
-
- Carrera-Poster
- Posts: 311
- Joined: 2004-06-21 08:40:53
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Helsingborg
- Contact:
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Peter O wrote:Jodå, jag slipade. Men, jag får väl riva bort det hela igen och göra om, med smörja den här gången. Staget verkar vara en bra lösning också. Har sett att det finns vinkellänkar på Biltema. Passar någon av deras m a p gängor etc?
Japp, biltemas vinkellänkar funkar, om jag inte missminner mig så var
det M8... eller va det M6

Jag lyxade till det och köpte rostfria på Momentum, kostade nästan 3 ggr
så mycket, men man slipper oroa sig att lederna rostar. Det finns ju
roligare saker att göra än å böka där under

/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Vet inte exakt, fick en färdig knäckt av honom.Peter O wrote:Hur "knäcker" man till den armen och åt vilket håll?
Men jag tror man ser det när man håller på, om man vet om det. Pinnen framåt ska peka rakt in i hålet genom lådan i alla fall, tror den pekar lite åt vänster annars.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Carrera-Poster
- Posts: 311
- Joined: 2004-06-21 08:40:53
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Helsingborg
- Contact:
Tog bort korset i helgen igen (det var lika trångt den här gången.....) och fettade in och nu går det lättare än det nånsin gjort. Men, från vänster fjädrar spaken in tillbaka till mitten med samma spänst som från höger. Är det mothållsstaget som ska ge denna effekt? Det hann jag inte byta mot den kulledslösning som jag sett i en annan tråd, utan det får bli ett sommarprojekt, men tills dess kanske det räcker att dra åt staget lite?
-
- S-Poster
- Posts: 65
- Joined: 2009-11-20 17:19:14
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Roffe Västerås
- Contact:
Det här har jag också funderat över men nog bör det väl vara så att växel-spaken ska fjädra tillbaka till neutralläget när ingen växel ligger i, oavsett om 1:an eller 5:an har legat i tidigare...eller?
Gillar Errols lösning på vinkellänken ovanför växellådan. Väldigt snyggt gjort. Funderar bara hur den rör sig under växlingarna.....kan väl bara ske framåt-bakåt, knappast sidledes. Hur får man in alla växlarna med denna förbättrade originalkonstruktion med bara en framåt-bakåtgående rörelse av växelföraren, jag bara undrar.
Det tycks också vara en hel massa brickor i originalets växelkors enl PET. Försvinner dessa med det nya av helplast eller kan jag bara spreja på WD-40 på allt för att få lättare växling och mindre slitage på det gamla eller kommer några eventuella gummibrickor att upplösas av sprejen?
Gillar Errols lösning på vinkellänken ovanför växellådan. Väldigt snyggt gjort. Funderar bara hur den rör sig under växlingarna.....kan väl bara ske framåt-bakåt, knappast sidledes. Hur får man in alla växlarna med denna förbättrade originalkonstruktion med bara en framåt-bakåtgående rörelse av växelföraren, jag bara undrar.
Det tycks också vara en hel massa brickor i originalets växelkors enl PET. Försvinner dessa med det nya av helplast eller kan jag bara spreja på WD-40 på allt för att få lättare växling och mindre slitage på det gamla eller kommer några eventuella gummibrickor att upplösas av sprejen?

Lapponia
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]