Rengörning av LMM? (968 CS-93)

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

Rengörning av LMM? (968 CS-93)

#1 Post by SebStein »

Hur gör man bäst rent LMM? Skruka loss den och spruta den full av bräkleen och låta rinna ur bara eller?

Tips uppskattas!

mvh Seb
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Jag gjorde så på min Audi iaf. Dvs skruvade loss och sen sprutade bräkleen, quickleen och elektronikrengöring omvartannat... blev kanon! :)
Last edited by patand on 2010-01-07 14:40:56, edited 1 time in total.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#3 Post by SebStein »

Tjena patrik!

Inte "skölja ur" med nåt sen? Bara låta rinna av?
Kan det räcka med Bräkleen, eller borde jag skaffa de andra åxå?

/Seb
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#4 Post by patand »

Jag blåste lite med tryckluften efter jag sköljt det var allt. Att jag använde en blandning av dessa tre var bara för att jag var så himla trött på strulet med LMM på Audin (den var emellan så slö så den knappt orkade öka farten uppför backen vid jobbet) så jag körde på med alla rengöringsmedel jag hade hemma. Bära eller brista tänkte jag! :)

Det finns något medel som CRC har som ska vara specifikt för att göra rent LMM. Har för mig Magnus använde det på "smurfen". Han sa dock att de luktade misstänkte likt Bräkleen så det är nog om inte samma så iaf liknande ingredienser i Bräkleen.

Du kan nog utan fara prova med enbart Bräkleen först och funkar inte det så får du gå på med andra medel sen.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#5 Post by SebStein »

Gött, tack!

/S
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by firefish »

Air Sensor Clean heter CRC's specifika LMM-rengörning.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
safe
Addict
Posts: 1504
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by safe »

bräkleen och quickleen är i praktiken samma sak, samma ingredienser lite olika blandning bara. Mestadels aceton och sprit.
quickleen har lite bättre "tryck" i munstycket.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by firefish »

När jag gjorde ren min så kom det rengöringsvätska ner i elektronikklumpen (där kontakten sitter). Eller snarare så rann det vätska ut ur kontaktstycket efter att jag återmonterat LMM. Slutsatsen blir då att om man använder vätska som är skadlig för elektronik så riskerar man att göra betydligt mer skada än nytta.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#9 Post by SebStein »

Jag skaffar helt enkelt rätt grejer! :)

Tack killar!
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users