Som om batteriet är urladdat vid varm motor ?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

Som om batteriet är urladdat vid varm motor ?

#1 Post by lasse59 »

Bilen startar som en dröm när motorn är kall.

Men när man kört den varm är det som om batteriet tömts näst intill totalt, men när den får bli riktigt kall igen startar den åter som en dröm, OBS att jag då inte laddat batteriet. (Köpte nytt batteri för 14 dagar sedan).

Den startar även lätt när man rullar igång den vid varm motor.

Kom upp till långtidsparkeringen på Arlanda förra fredagen, bilen gick kanon dit, stängde av den och den orkade inte runt.

Vi kvartade över alldeles i närheten av Arlanda och jag var ute på morgonen innan planet lyfte, och den startade helt perfekt.

När vi kom hem efter en vecka startade den helt perfekt, vi åkte och stannade för att tanka i Järna, inte så värst långt från patand, då surade han trögt igen så vi fick be om hjälp med igångrullning och det gick lätt.

Någon som har någon aning vad det kan vara ?

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#2 Post by SebStein »

Tjena!

Jag vet att på min GTV6:a så led jag av samma sak. Funkade kanon vid kall motor, piggt batteri. Men det segade som tusan, vid varm motor.

Visade sig att då jag hade byggt extraktorgranrör så blev den för varmt intill startmotorn. All koppar i spolen expanderar i värmen som gör att den kniper typ.

Kan det vara nåt sånt för dig åxå?

Lycka till!

mvh Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
cabberobban
S-Poster
Posts: 146
Joined: 2004-04-02 18:20:53
Bilmodell: 944 TurboCab
Årsmodell: 1991
Location: Växjö
Contact:

#3 Post by cabberobban »

Ett långsökt tips, men jag hade exakt samma symptom på min gamla motorcykel. Bytte startmotor och sedan dess funkar den klockrent. Verkade som om startmotorn inte ville vara med vid varm motor, vet ej varför. Kan du få startmotorn uppmätt någonstans när motorn är varm kanske?

Lycka till!
944 Turbocab

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#4 Post by patand »

Hmmm intressant... jag har haft lite liknande symptom på min 931a vid något tillfälle och saknar värmeskyddsplåten vid startmotorn.

Den värmeskyddsplåten kan alltså tänkas göra viss nytta... jag som trodde Porsche hade satt dit den för att det ska se snyggt ut under bilen... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#5 Post by makkanftw »

patand wrote:Hmmm intressant... jag har haft lite liknande symptom på min 931a vid något tillfälle och saknar värmeskyddsplåten vid startmotorn.

Den värmeskyddsplåten kan alltså tänkas göra viss nytta... jag som trodde Porsche hade satt dit den för att det ska se snyggt ut under bilen... ;)
Då ska jag försöka komma ihåg den nästa gång avgaset åker på min egen bil!

Tycker synd om dig Lasse, allt verkar ju jävlas för dig.. Vet hur det är :roll:

Kan det vara solenoiden som inte slår ifrån så startmotorn rentav snurrar med motorn? Men det kanske borde låta en del? Inte så haj på den delen..

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#6 Post by lasse59 »

Tycker synd om dig Lasse, allt verkar ju jävlas för dig.. Vet hur det är
Ingen fara, bilen har aldrig gått bättre än nu.

Ska kolla om värmeskyddet sitter på plats, annars fixar jag det.

Solenoiden går alltid i som den ska.

CS
S-Poster
Posts: 147
Joined: 2009-08-26 07:24:35
Bilmodell: 996 C2
Årsmodell: Vet ej
Location: Sollentuna
Contact:

#7 Post by CS »

Jag kan bara instämma med tidigare tipsare. Om lindningarna inte mår bra kan de glappa när de blir varma och metallen expanderar. Förekommer ibland också på tex tändspolar, motorn stannar då plötsligt när spolen blir "för" varm.

//Mats
964 C4 -92 Såld
968 CS -93 Såld
996 C2 -98 Helt såld på!

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#8 Post by lasse59 »

Jag har gjort ett tillfälligt värmeskydd mellan startmotorn och avgasröret, ska åka till Biltema någon dag och köpa nytt värmeskydd.

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#9 Post by lasse59 »

Har nu skärmat av startmotorn från avgasröret, nu startar han kanon.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#10 Post by patand »

lasse59 wrote:Har nu skärmat av startmotorn från avgasröret, nu startar han kanon.
Trevligt med enkla lösningar. :) Du kanske har fått lite hjälp av den kalla vintern med att kyla startmotorn också... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users