Hur tömmer jag kylaren lättast. Det ska bara bytas kylarvatten då jag har misstänkt extremt lite glykol i kylaren, för tillfället.
Edit:
Visa gärna med bilder om det finns, det kommer vara mörkt ute när jag väl gör detta. så en bild säger mer än 1000 ord :=)
Tacksam för extremt snabba svar
RPM2006 wrote:Vart fyller man på? Måste själv byta i helgen då jag är osäker på fryspunkten. En snabb beskrivning?
Du fyller på i expansionskärlet, det stora behållaren på höger (sett framifrån) innerskärm. Det finns markeringar på behållaren hur mycket som skall i.
RPM2006 wrote:Vart fyller man på? Måste själv byta i helgen då jag är osäker på fryspunkten. En snabb beskrivning?
Om du står rakt framför bilen, så har du en blå plast plugg längs ner till höger på kylaren. Skruva ut den, vänta tills det har runnit ut, skruva tillbaka plastpluggen!
Tappar du bara ur kylaren och sedan fyller på med glykol kommer vattnet i motorn inte att blanda sig med det i kylaren, mycket vatten står kvar i motorn om man bara tömmer kylaren. Det finns en plugg på motorblocket under grenröret, som är måttligt kul att hitta, för att tömma motorn också. Det känns dock enklare att bara tömma kylaren, fylla på med glykol, lufta och varmkör och lufta igen. Då kommer termostaten att öppna och det allt blandar sig.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
har man locket av på påfyllningsburken slipper du vakum och det allra mesta rinner ur.... Blanda glyckol+vatten i ett kärl redan från början så är ju reda blandandet redan klart. har för mig runt fyra liter vätska går åt..
lycka till
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup