MÅSTE tömma kylaren, hur gör jag? Hjälp snabbt!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Jacko
S2-Poster
Posts: 281
Joined: 2007-06-15 04:07:32
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

MÅSTE tömma kylaren, hur gör jag? Hjälp snabbt!

#1 Post by Jacko »

Som Topic.

Hur tömmer jag kylaren lättast. Det ska bara bytas kylarvatten då jag har misstänkt extremt lite glykol i kylaren, för tillfället.

Edit:
Visa gärna med bilder om det finns, det kommer vara mörkt ute när jag väl gör detta. så en bild säger mer än 1000 ord :=)
Tacksam för extremt snabba svar :)

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#2 Post by Erol »

Det ska finnas en dräneringsplugg i botten av kylaren, har för mig att
den sitter på höger sida av kylaren.


MVh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

#3 Post by newkie »

Brukar skruva loss slangen längst ner till höger (i bilens färdriktning). Är egentligen inte superbra lösning men det fungerar...

Jacko
S2-Poster
Posts: 281
Joined: 2007-06-15 04:07:32
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by Jacko »

Okej, får ta och se om jag hittar pluggen under.
har läst att man ska lufta systemet, är det nödvändigt om bilen ska stå vintern ut?

Om detta är nödvändigt, hur gör jag detta enklast?

Tacksam för era svar!

User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

#5 Post by rob3rt »

när jag tömmer kylsystemen så brukar jag ta den lägsta punkten på kylsystemet, ex den nedre slangen på kylaren. det funkar alltid.. :)
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

Jacko
S2-Poster
Posts: 281
Joined: 2007-06-15 04:07:32
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by Jacko »

Hur mkt ska kylaren rymma?

Jacko
S2-Poster
Posts: 281
Joined: 2007-06-15 04:07:32
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by Jacko »

Okej, nu var det klart, det var bäcksvart, men det gick bra ändå!
Tack för era svar!

RPM2006
S2-Poster
Posts: 210
Joined: 2009-09-06 08:40:05
Bilmodell: 944
Contact:

#8 Post by RPM2006 »

Vart fyller man på? Måste själv byta i helgen då jag är osäker på fryspunkten. En snabb beskrivning?

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#9 Post by bergodalvana »

RPM2006 wrote:Vart fyller man på? Måste själv byta i helgen då jag är osäker på fryspunkten. En snabb beskrivning?
Du fyller på i expansionskärlet, det stora behållaren på höger (sett framifrån) innerskärm. Det finns markeringar på behållaren hur mycket som skall i.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

Jacko
S2-Poster
Posts: 281
Joined: 2007-06-15 04:07:32
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by Jacko »

RPM2006 wrote:Vart fyller man på? Måste själv byta i helgen då jag är osäker på fryspunkten. En snabb beskrivning?
Om du står rakt framför bilen, så har du en blå plast plugg längs ner till höger på kylaren. Skruva ut den, vänta tills det har runnit ut, skruva tillbaka plastpluggen!

Fyll på tanken, och lufta, sen är saken biff...

Hälsningar
Jacko

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#11 Post by 944_Driver »

Ja, du måste lufta!

Tappar du bara ur kylaren och sedan fyller på med glykol kommer vattnet i motorn inte att blanda sig med det i kylaren, mycket vatten står kvar i motorn om man bara tömmer kylaren. Det finns en plugg på motorblocket under grenröret, som är måttligt kul att hitta, för att tömma motorn också. Det känns dock enklare att bara tömma kylaren, fylla på med glykol, lufta och varmkör och lufta igen. Då kommer termostaten att öppna och det allt blandar sig.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

#12 Post by jerker67 »

har man locket av på påfyllningsburken slipper du vakum och det allra mesta rinner ur.... Blanda glyckol+vatten i ett kärl redan från början så är ju reda blandandet redan klart. har för mig runt fyra liter vätska går åt..

lycka till
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users