Boost enhancer?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Patrik83
NA-Poster
Posts: 36
Joined: 2009-09-07 07:45:58
Bilmodell: Porsche 944 turbo -88
Location: Arboga
Contact:

Boost enhancer?

#1 Post by Patrik83 »

Är detta bara en ploj produkt eller gör den någon verklig nytta tror ni?
Produkten finns på www.promaxmotorsport.com under fliken 944 Turbo/Boost enhancer.

The Boost Enhancer is a simple yet precise and well thought out adjustable boost pressure relief valve. The Boost Enhancer brings on the boost in the Porsche 951 (944 Turbo) earlier. Much earlier. CAD designed and CNC machined from 6061 Aircraft Grade Aluminium with a red and blue anodised finish. The Nylon Poppet with Nitrile Rubber Seal rides in a cylinder style bore maintaining a perfect re-seal every time the boost comes back down. With a full 1/4" bore for maximum signal flow to Wastegate when needed. This device completely prohibits airflow to the Wastegate until you want it.

Fully adjustable to 20 PSI and factory pre set at 10. This allows you to fine tune for your particular engine's requirements. By completely closing the flow of pressure to the Wastegate diaphragm and keeping it closed, it eliminates losing valuable exhaust pressure prematurely and spools the turbo up quicker. Then at the appropriate pressure setting, opens, and allows the Wastegate to function normally and monitor the maximum boost pressure. This translates into more boost and into horsepower from a lower RPM range. The Boost Enhancer works in conjunction with... Chips, Shimmed Wastegates, Exhausts & MAF units. Read what other users say about the Boost Enhancer

Vad tror ni grabbar?........och givetvis tjejer om det finns några sådana här :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 Turbo -88
www.garaget.org/patrik83

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#2 Post by Erol »

Det är en ventil som man justerar vacuum/laddtryck som styr wategaten,
helt klart funkar den. Brukar i folkmun kallas för "pysventil".

Dock så bör man komplitera med ett bättre anpassat chip innan man
höjer laddtrycket.


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by gurra »

Det där är dock ingen klassisk pysventil utan byggd enligt principen fjäderbelastad kula.
Fördelen med den är att man kan lura originalsystemet att börja ladda lite tidigare/hårdare utan att höja maxtrycket.
Jag säljer liknande, fast lackade helt i svart och till ett lägre pris.

Edit: Måste också verkligen hålla med Erol att ska man börja fippla med laddtrycket bör man se över chippen också. Och det är framförallt då man får en rejäl effektökning.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Patrik83
NA-Poster
Posts: 36
Joined: 2009-09-07 07:45:58
Bilmodell: Porsche 944 turbo -88
Location: Arboga
Contact:

OK

#4 Post by Patrik83 »

Ja jag blev bara nyfiken på om det verkligen fungerade har inte köpt någon och ska väl inte göra det innan jag fått i ett chip.
Om du säljer likadana själv vad tar du för dom och blir det någon märkbar skillnad?
944 Turbo -88
www.garaget.org/patrik83

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#5 Post by FekZen »

Jo jag tror också att det absolut fungerar. För det är så att WGn kan smygöppna lite för tidigt och då får man upp trycket lite senare. Det var så bland annat på min Bmw 745i turbo jag hade förut, så med lite tricks för mothåll innan önskat tryck var uppnått så blev det klockrent på lägre varv.
Men som nämnt ovan, effekten blir ju inte högre iom att laddtrycket inte stiger utan det börjar ladda tidigare helt enkelt, så man kommer få lite bättre vridmoment på lägre varv. Krävs ett anpassat chip för att erhålla ett högre laddtryck.

Mvh//A
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#6 Post by bergodalvana »

gurra wrote:Det där är dock ingen klassisk pysventil utan byggd enligt principen fjäderbelastad kula.
Fördelen med den är att man kan lura originalsystemet att börja ladda lite tidigare/hårdare utan att höja maxtrycket.
Jag säljer liknande, fast lackade helt i svart och till ett lägre pris.

Edit: Måste också verkligen hålla med Erol att ska man börja fippla med laddtrycket bör man se över chippen också. Och det är framförallt då man får en rejäl effektökning.
Är detta nåt även för oss som har bytt sprut?
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by gurra »

Byter man sprut så blir man ändå av med original laddtrycksstyrning och dess "tröga" programmering. Med en typ Tial wastegate med hård fjäder brukar en vanlig pysventil fungera bäst. Förutom elektronisk styrning förstås, som är det bästa. De som föredrar manuell styrning framför elektronisk har nog aldrig fått till sin elektroniska styrning på rätt sätt då de ofta kräver lite mer jobb. Men rätt inställt är det oslagbart för bästa respons och stabilitet vad gäller laddtrycket.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Brum
S-Poster
Posts: 106
Joined: 2007-04-13 15:08:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kungälv
Contact:

#8 Post by Brum »

hade en sån o funkade fint:)

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

#9 Post by mijo »

gurra wrote:Fördelen med den är att man kan lura originalsystemet att börja ladda lite tidigare/hårdare utan att höja maxtrycket.
Jag kör originalchip (tror jag). Stampar jag full gas är det en fördröjning på ca 3 sek innan den börjar reglera ner till 0,75 bar. Nu har jag lite för hård fjäder så det kan ju vara så att taktventilen släpper igenom lite under dessa 3 sek utan återkoppling, bara det att min fjäder gör att det verkar som WG är helt stängd.

Har även läst att original ska WG hållas stängd ett tag vid fullgas för att snabbare bygga upp laddtryck och ge bättre acc.

User avatar
cabberobban
S-Poster
Posts: 146
Joined: 2004-04-02 18:20:53
Bilmodell: 944 TurboCab
Årsmodell: 1991
Location: Växjö
Contact:

#10 Post by cabberobban »

Har använt en sådan i min bil under två års tid. Plockade bort den för några år sedan när folk började varna för att motorn kunde ta skada, sedan dess samlar den damm i förrådet. Effekten kan bäst beskrivas som att turbotrycket kommer med en hästspark när den kommer, allt på en gång. Känns en påtaglig skillnad i ryggslutet. Faktiskt en hysteriskt rolig modifiering för de pengarna om man vågar ta risken. Borde inte göra någon skada om man använder den med omdöme, tex. bara vid omkörningar och i övrigt gasar lugnare. På min märker jag inga bestående men.

Mvh / Robban
944 Turbocab

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

#11 Post by mijo »

cabberobban wrote:Har använt en sådan i min bil under två års tid. Plockade bort den för några år sedan när folk började varna för att motorn kunde ta skada, sedan dess samlar den damm i förrådet. Effekten kan bäst beskrivas som att turbotrycket kommer med en hästspark när den kommer, allt på en gång. Känns en påtaglig skillnad i ryggslutet. Faktiskt en hysteriskt rolig modifiering för de pengarna om man vågar ta risken. Borde inte göra någon skada om man använder den med omdöme, tex. bara vid omkörningar och i övrigt gasar lugnare. På min märker jag inga bestående men.

Mvh / Robban
Låter som samma effekt jag har i min av för hård fjäder i WG (0,6 bar grundladd enl. orginalmätare). Tänker sätta i orginalfjäder i vinter men det blir kanske en stor besvikelse :(

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#12 Post by gurra »

cabberobban wrote:Har använt en sådan i min bil under två års tid. Plockade bort den för några år sedan när folk började varna för att motorn kunde ta skada, sedan dess samlar den damm i förrådet. Effekten kan bäst beskrivas som att turbotrycket kommer med en hästspark när den kommer, allt på en gång. Känns en påtaglig skillnad i ryggslutet. Faktiskt en hysteriskt rolig modifiering för de pengarna om man vågar ta risken. Borde inte göra någon skada om man använder den med omdöme, tex. bara vid omkörningar och i övrigt gasar lugnare. På min märker jag inga bestående men.

Mvh / Robban
Så länge inte maxtrycket övergår original är det ingen fara. Men laddar man mer än original på en i övrigt original motor så är det bara en tidsfråga innan topplockspackningen eller värre går sönder. Är det riktigt felinställt kan det räcka med en tiondels sekund för att något ska gå sönder och då är "bara en omkörning" en omkörning för mycket.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

#13 Post by mijo »

gurra wrote:
cabberobban wrote:Har använt en sådan i min bil under två års tid. Plockade bort den för några år sedan när folk började varna för att motorn kunde ta skada, sedan dess samlar den damm i förrådet. Effekten kan bäst beskrivas som att turbotrycket kommer med en hästspark när den kommer, allt på en gång. Känns en påtaglig skillnad i ryggslutet. Faktiskt en hysteriskt rolig modifiering för de pengarna om man vågar ta risken. Borde inte göra någon skada om man använder den med omdöme, tex. bara vid omkörningar och i övrigt gasar lugnare. På min märker jag inga bestående men.

Mvh / Robban
Så länge inte maxtrycket övergår original är det ingen fara. Men laddar man mer än original på en i övrigt original motor så är det bara en tidsfråga innan topplockspackningen eller värre går sönder. Är det riktigt felinställt kan det räcka med en tiondels sekund för att något ska gå sönder och då är "bara en omkörning" en omkörning för mycket.
En "frisk" orginalmotor håller väl ganska bra upp till 1 bar. Fast gillar man att plåga bilen med långa fullgaskörningar på höga växlar är det väl bra att vara försiktig med laddtrycket samt ha koll på bränslmappen, originalchipet ger väl lite snålt med soppa och original LFM räcker väl bara upp till 300hk - förutsatt att nu original bränslemap skulle hänga med dit också?

Vet inte hur mycket säkerhet knacksensorn ger och om man kan lita på den, vill minnas jag läst att originalchip tar många tändcykler på sig att reagera. Får också en känsla av att originalchipet släpper igenom ganska mycket laddtryck under fullgas några sekunder innan det börjar reglera mot 0.75 bar. Finns det ingen psuedokod för originalchipet? Vore intressant att läsa hur det verkligen fungerar.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users