Är detta bara en ploj produkt eller gör den någon verklig nytta tror ni?
Produkten finns på www.promaxmotorsport.com under fliken 944 Turbo/Boost enhancer.
The Boost Enhancer is a simple yet precise and well thought out adjustable boost pressure relief valve. The Boost Enhancer brings on the boost in the Porsche 951 (944 Turbo) earlier. Much earlier. CAD designed and CNC machined from 6061 Aircraft Grade Aluminium with a red and blue anodised finish. The Nylon Poppet with Nitrile Rubber Seal rides in a cylinder style bore maintaining a perfect re-seal every time the boost comes back down. With a full 1/4" bore for maximum signal flow to Wastegate when needed. This device completely prohibits airflow to the Wastegate until you want it.
Fully adjustable to 20 PSI and factory pre set at 10. This allows you to fine tune for your particular engine's requirements. By completely closing the flow of pressure to the Wastegate diaphragm and keeping it closed, it eliminates losing valuable exhaust pressure prematurely and spools the turbo up quicker. Then at the appropriate pressure setting, opens, and allows the Wastegate to function normally and monitor the maximum boost pressure. This translates into more boost and into horsepower from a lower RPM range. The Boost Enhancer works in conjunction with... Chips, Shimmed Wastegates, Exhausts & MAF units. Read what other users say about the Boost Enhancer
Vad tror ni grabbar?........och givetvis tjejer om det finns några sådana här
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Det där är dock ingen klassisk pysventil utan byggd enligt principen fjäderbelastad kula.
Fördelen med den är att man kan lura originalsystemet att börja ladda lite tidigare/hårdare utan att höja maxtrycket.
Jag säljer liknande, fast lackade helt i svart och till ett lägre pris.
Edit: Måste också verkligen hålla med Erol att ska man börja fippla med laddtrycket bör man se över chippen också. Och det är framförallt då man får en rejäl effektökning.
Ja jag blev bara nyfiken på om det verkligen fungerade har inte köpt någon och ska väl inte göra det innan jag fått i ett chip.
Om du säljer likadana själv vad tar du för dom och blir det någon märkbar skillnad?
Jo jag tror också att det absolut fungerar. För det är så att WGn kan smygöppna lite för tidigt och då får man upp trycket lite senare. Det var så bland annat på min Bmw 745i turbo jag hade förut, så med lite tricks för mothåll innan önskat tryck var uppnått så blev det klockrent på lägre varv.
Men som nämnt ovan, effekten blir ju inte högre iom att laddtrycket inte stiger utan det börjar ladda tidigare helt enkelt, så man kommer få lite bättre vridmoment på lägre varv. Krävs ett anpassat chip för att erhålla ett högre laddtryck.
Mvh//A
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
gurra wrote:Det där är dock ingen klassisk pysventil utan byggd enligt principen fjäderbelastad kula.
Fördelen med den är att man kan lura originalsystemet att börja ladda lite tidigare/hårdare utan att höja maxtrycket.
Jag säljer liknande, fast lackade helt i svart och till ett lägre pris.
Edit: Måste också verkligen hålla med Erol att ska man börja fippla med laddtrycket bör man se över chippen också. Och det är framförallt då man får en rejäl effektökning.
Byter man sprut så blir man ändå av med original laddtrycksstyrning och dess "tröga" programmering. Med en typ Tial wastegate med hård fjäder brukar en vanlig pysventil fungera bäst. Förutom elektronisk styrning förstås, som är det bästa. De som föredrar manuell styrning framför elektronisk har nog aldrig fått till sin elektroniska styrning på rätt sätt då de ofta kräver lite mer jobb. Men rätt inställt är det oslagbart för bästa respons och stabilitet vad gäller laddtrycket.
gurra wrote:Fördelen med den är att man kan lura originalsystemet att börja ladda lite tidigare/hårdare utan att höja maxtrycket.
Jag kör originalchip (tror jag). Stampar jag full gas är det en fördröjning på ca 3 sek innan den börjar reglera ner till 0,75 bar. Nu har jag lite för hård fjäder så det kan ju vara så att taktventilen släpper igenom lite under dessa 3 sek utan återkoppling, bara det att min fjäder gör att det verkar som WG är helt stängd.
Har även läst att original ska WG hållas stängd ett tag vid fullgas för att snabbare bygga upp laddtryck och ge bättre acc.
Har använt en sådan i min bil under två års tid. Plockade bort den för några år sedan när folk började varna för att motorn kunde ta skada, sedan dess samlar den damm i förrådet. Effekten kan bäst beskrivas som att turbotrycket kommer med en hästspark när den kommer, allt på en gång. Känns en påtaglig skillnad i ryggslutet. Faktiskt en hysteriskt rolig modifiering för de pengarna om man vågar ta risken. Borde inte göra någon skada om man använder den med omdöme, tex. bara vid omkörningar och i övrigt gasar lugnare. På min märker jag inga bestående men.
cabberobban wrote:Har använt en sådan i min bil under två års tid. Plockade bort den för några år sedan när folk började varna för att motorn kunde ta skada, sedan dess samlar den damm i förrådet. Effekten kan bäst beskrivas som att turbotrycket kommer med en hästspark när den kommer, allt på en gång. Känns en påtaglig skillnad i ryggslutet. Faktiskt en hysteriskt rolig modifiering för de pengarna om man vågar ta risken. Borde inte göra någon skada om man använder den med omdöme, tex. bara vid omkörningar och i övrigt gasar lugnare. På min märker jag inga bestående men.
Mvh / Robban
Låter som samma effekt jag har i min av för hård fjäder i WG (0,6 bar grundladd enl. orginalmätare). Tänker sätta i orginalfjäder i vinter men det blir kanske en stor besvikelse
cabberobban wrote:Har använt en sådan i min bil under två års tid. Plockade bort den för några år sedan när folk började varna för att motorn kunde ta skada, sedan dess samlar den damm i förrådet. Effekten kan bäst beskrivas som att turbotrycket kommer med en hästspark när den kommer, allt på en gång. Känns en påtaglig skillnad i ryggslutet. Faktiskt en hysteriskt rolig modifiering för de pengarna om man vågar ta risken. Borde inte göra någon skada om man använder den med omdöme, tex. bara vid omkörningar och i övrigt gasar lugnare. På min märker jag inga bestående men.
Mvh / Robban
Så länge inte maxtrycket övergår original är det ingen fara. Men laddar man mer än original på en i övrigt original motor så är det bara en tidsfråga innan topplockspackningen eller värre går sönder. Är det riktigt felinställt kan det räcka med en tiondels sekund för att något ska gå sönder och då är "bara en omkörning" en omkörning för mycket.
Mvh / Robban
Så länge inte maxtrycket övergår original är det ingen fara. Men laddar man mer än original på en i övrigt original motor så är det bara en tidsfråga innan topplockspackningen eller värre går sönder. Är det riktigt felinställt kan det räcka med en tiondels sekund för att något ska gå sönder och då är "bara en omkörning" en omkörning för mycket.
En "frisk" orginalmotor håller väl ganska bra upp till 1 bar. Fast gillar man att plåga bilen med långa fullgaskörningar på höga växlar är det väl bra att vara försiktig med laddtrycket samt ha koll på bränslmappen, originalchipet ger väl lite snålt med soppa och original LFM räcker väl bara upp till 300hk - förutsatt att nu original bränslemap skulle hänga med dit också?
Vet inte hur mycket säkerhet knacksensorn ger och om man kan lita på den, vill minnas jag läst att originalchip tar många tändcykler på sig att reagera. Får också en känsla av att originalchipet släpper igenom ganska mycket laddtryck under fullgas några sekunder innan det börjar reglera mot 0.75 bar. Finns det ingen psuedokod för originalchipet? Vore intressant att läsa hur det verkligen fungerar.