Porsche 944:a startar inte, vad för fel?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
AndreasB
S-Poster

#1 Post by AndreasB »

Ny på forumet då jag i lördags blev porsche 944 ägare! Testar nu er kompetens :) :)

Porsche 944:a, 87:a. stått i garage i 1,5 år. Gick igång typ direkt i lördags vilket jag tyckte var imponerande då den stått länge, körde ett par timmar, gick bra, startade på söndag morgon, gick igång direkt, sen söndags efm. kom det regn/dimma=fukt. Senare på samma kväll samt igår så startade den inte. Finns el och starmotorn går runt men kommer inte igång. Typ brumma till två gånger men dog direkt. Tror inte det är ngt större fel då bilen generellt är i mkt gott skick.

Förslag på åtgärd/fel?

makkanftw
Addict
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980

#2 Post by makkanftw »

Välkommen hit! :)

Antar att du kikat efter fukt rund tändstift och att dessa sitter som dem ska?
Låter ju som du fått fukt nånstans det inte bör vara. Står bilen så den torkar nu??
- Marcus

AndreasB
S-Poster

#3 Post by AndreasB »

makkanftw wrote:Välkommen hit! :)

Antar att du kikat efter fukt rund tändstift och att dessa sitter som dem ska?
Låter ju som du fått fukt nånstans det inte bör vara. Står bilen så den torkar nu??
Tack för raskt svar!

Nej tyvärr, skulle ställa in den i garaget men en djävulsk uppförsbacke gör att jag inte kan köra upp den om jag inte får igång den. Moment 22. så den står blött.

Jag är dålig på såväl felsökning som att skruva men ska be en kompis byta stift åt mig idag. kan vara det men ändå konstigt tycker jag. bilen är väl van att stå torr :)

makkanftw
Addict
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2

#4 Post by makkanftw »

Kolla om ni får gnista innan ni byter så det inte blir i onödan ;)
- Marcus

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo

#5 Post by patand »

Har ni bensin kvar i tanken?

Kolla så bränslepumpen går runt (tvångskör den om ni är tveksamma).

Kanske helt igensatt bränslefilter pga gammla avlagringar som samlats i tanken under stillaståendet och nu dragits in i filtret?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Patrik Börjesson
Turbo-Poster
Bilmodell: 944 -85B

#6 Post by Patrik Börjesson »

Var finns du? Kanske finns någon som bor i närheten som kan hjälpa. Sök efter DME här på forumet, och bygla det enligt beskrivning.

RPM2006
S2-Poster
Bilmodell: 944

#7 Post by RPM2006 »

Testa startgas? Fick använda det på min i helgen då den stått fuktigt. Om bilen hoppar till så finns det gnista åtminstonde.

Gex
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#8 Post by Gex »

Kan ju vara så att det har kommit in fukt i fördelningslocket. Torka det torrt samt rotorn och se om den startar. Kan även vara rotorn som har gått sönder inte ovanligt. Har du inte bytt rotor och fördelningslock på ett tag skulle jag bytta ut det. Kan vara därför bilen inte startar från en dag till en annan.

Gex

AndreasB
S-Poster

Re: Porsche 944:a startar inte, vad för fel?

#9 Post by AndreasB »

Gex wrote:Kan ju vara så att det har kommit in fukt i fördelningslocket. Torka det torrt samt rotorn och se om den startar. Kan även vara rotorn som har gått sönder inte ovanligt. Har du inte bytt rotor och fördelningslock på ett tag skulle jag bytta ut det. Kan vara därför bilen inte startar från en dag till en annan.

Gex
tänkte på det, gjort det, funkar inte. Ska under nästa vecka lämna in bilen på STOR service och byta slitdelar. Då kommer den funka :)

Lapponia
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#10 Post by Lapponia »

Hoppas att de då kollar hela bränslesystemet då.....från tankens utlopp ända fram till spridarna. Bör väl också ingå koll av bränslepumpen om STOR service. Lycka till!
Lapponia

Mattias 924
Addict
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej

#11 Post by Mattias 924 »

Lapponia wrote:Hoppas att de då kollar hela bränslesystemet då.....från tankens utlopp ända fram till spridarna. Bör väl också ingå koll av bränslepumpen om STOR service. Lycka till!
Har jag tyvärr väldigt svårt att tro. Har aldrig hört talas om att någon testar någon del av bränslesystemet på en service förutom möjligen visuell och organoleptisk kontroll då.
"patand" skrev:
Om inget strular...

AndreasB
S-Poster

#12 Post by AndreasB »

Mattias 924 wrote:
Lapponia wrote:Hoppas att de då kollar hela bränslesystemet då.....från tankens utlopp ända fram till spridarna. Bör väl också ingå koll av bränslepumpen om STOR service. Lycka till!
Har jag tyvärr väldigt svårt att tro. Har aldrig hört talas om att någon testar någon del av bränslesystemet på en service förutom möjligen visuell och organoleptisk kontroll då.
Notera STOR service dvs utökad, ska göra allt o lite till :)

Post Reply