Hittade en box...

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
TheKeffo
S-Poster
Posts: 54
Joined: 2009-10-24 19:35:15
Bilmodell: 931
Location: Härnösand
Contact:

Hittade en box...

#1 Post by TheKeffo »

Tjena
jag var rätt säker på att de inte fanns nån elektrisk styrbox på 924 men...?

Kan nån förklara vad detta är och vad jag har för nytta av den?
går de att byta den för mer effekt?

Ursäkta att jag är så jäkla okunnig men men..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
--------------------------------------------------
Kan så lite men vill så mycket!
P.s
De är tufft med stavfel!
--------------------------------------------------
Porsche 924 Turbo ""(Gts)"" <---snart
Porsche 944 Turbo

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#2 Post by Maxx »

Boxen styr den digitala tändningen. Nyttan av den är att motorn funkar. ;) Den är också bidragande till att du har 177 hk i din serie 2-bil jämfört med 170 hk som det är i 924 turbo serie 1.

Den kanske går att programmera om men frågan är om det finns någon som pysslar med så omoderna boxar och om det finns passande chip att bränna.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

TheKeffo
S-Poster
Posts: 54
Joined: 2009-10-24 19:35:15
Bilmodell: 931
Location: Härnösand
Contact:

#3 Post by TheKeffo »

aaaa
men den har inget med turbotryck eller insprut att göra?
--------------------------------------------------
Kan så lite men vill så mycket!
P.s
De är tufft med stavfel!
--------------------------------------------------
Porsche 924 Turbo ""(Gts)"" <---snart
Porsche 944 Turbo

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#4 Post by Maxx »

Boxen känner av laddtrycket och påverkar tändningen, men den styr inte turbotrycket i sig.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#5 Post by patand »

Sjösgärd wrote:Boxen känner av laddtrycket och påverkar tändningen, men den styr inte turbotrycket i sig.
Och den styr inte insprutningen heller eftersom insprutningen är mekanisk (förutom pumpen och kallstartsventilen då). :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#6 Post by Pär Hylander »

patand wrote:
Sjösgärd wrote:Boxen känner av laddtrycket och påverkar tändningen, men den styr inte turbotrycket i sig.
Och den styr inte insprutningen heller eftersom insprutningen är mekanisk (förutom pumpen och kallstartsventilen då). :)
Får man märka ord? ;)

Med mekaniska insprutningssystem så brukar man ju avse sådana som styrs av t.ex kammar och varvtal. T.ex typ Kugelfischer

Den Bosch K-jettronic som sitter på 924 vet jag inte riktigt man man brukar kalla, men kanske man ju kalla det "pneumatiskt & termiskt styrt och hydrauliskt aktiverat", (hydrotermopneumatiskt...?)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#7 Post by Maxx »

patand wrote:
Sjösgärd wrote:Boxen känner av laddtrycket och påverkar tändningen, men den styr inte turbotrycket i sig.
Och den styr inte insprutningen heller eftersom insprutningen är mekanisk (förutom pumpen och kallstartsventilen då). :)
Sjösgärd, i sitt första inlägg, wrote:Boxen styr den digitala tändningen.
... och bara den, men det är bra att du är övertydlig Patrik. :wink:

Sen vad gäller "mekanisk" insprutning så håller jag med Pär att K-jetronic väl inte brukar anses vara ett mekanisk insprutningssystem. :wink:


En annan sak som kanske bör uppmärksammas är att trots att K-jetronic-systemet är från Bosch så är styrboxen till det digitala tändningssystemet från Siemens. Om någon sitter på info om systemet så tar jag gärna emot den! Siemens lämnar inte ut någon information (de får tydligen inte) utan hänvisar till Porsche, och Porsche är inte särskilt hjälpsamma heller, ovanligt nog.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by Cédric »

gegge har säkert lite på hyllan om boxen !

Keffo är din bil svensksåld eller tyskimport? Kan du se serienummret på boxen?

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#9 Post by gegge »

Tyvärr har jag väldigt begränsat med info. De svenska boxarna är lite "snällare" för att kunna gå i kyla och ge mindre utsläpp jmf tex engelska eller tyska. Cédric har öppat ett par och jag skulle inte våga mig på att ändra något i dem.

Saabs APC box är genomgången av svenska entusiaster, skulle nästan tro att det finns någon galen tysk elektoniexpert som kartlagt DITCen.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Notch
Turbo-Poster
Posts: 440
Joined: 2005-08-22 22:19:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppland
Contact:

#10 Post by Notch »

Lite OT, men brukar man inte räkna K-jetronic till de mekaniska systemen?

Jag läste någon artikel att K-jetronic tog fram därför att Mercedes var missnöjd med driftsäkerheten hos D-jetronic (den första elektroniska insprutningen) och ville ha ett system som inte innehöll någon elektronik och där motorn aldrig skulle stanna så länge det fanns bränsletryck.

Nu blev det inte Mercedes som blev först med K-jetronic, utan Porsche hängde på det på 911 1973 för att bilarna skulle gå att registrera i Kalifornien. Det tidiga K-jetronic var ingen höjdare, utan Mercedes väntade tills Bosch utvecklat systemet ytterligare innan man monterade det på sina egna bilar 1976.
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77

User avatar
safe
Addict
Posts: 1504
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

#11 Post by safe »

Notch wrote:Lite OT, men brukar man inte räkna K-jetronic till de mekaniska systemen?
Den brukar ju kallas mekanisk i folkmun, mest för att den är o-elektrisk skulle jag tro. Hydralisk vore en bättre beskrivning.
Men den är ju funtionsmässigt väldigt långt från ett mekaniskt sprut.

Ett mekaniskt sprut som Boschs MFI har faktist mer gemensamt med ett EFI styrt på gasspjälls givaren (alpfa-n), ur ett logiskt perspektiv.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

TheKeffo
S-Poster
Posts: 54
Joined: 2009-10-24 19:35:15
Bilmodell: 931
Location: Härnösand
Contact:

#12 Post by TheKeffo »

bilen är svensksåld.

Men åter till din viktigaste frågan går de att byta mot en "värre" eller chippa om den?
Pöss
--------------------------------------------------
Kan så lite men vill så mycket!
P.s
De är tufft med stavfel!
--------------------------------------------------
Porsche 924 Turbo ""(Gts)"" <---snart
Porsche 944 Turbo

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#13 Post by Joakim.S »

TheKeffo wrote:bilen är svensksåld.

Men åter till din viktigaste frågan går de att byta mot en "värre" eller chippa om den?
Pöss
Är det inte bara att flytta på givaren?

/Joakim

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

Givare

#14 Post by 931Melander »

Jag tror att det går att styra tändningen med att vrida på fördelaren. Det är väl bara så att den boxen är istället för brytare och ställer förtändningen vid laddtryck eller AT tryck , men inte grund tändpunkten.

Jag kan ha fel.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

Berand
Carrera-Poster
Posts: 346
Joined: 2006-12-13 10:28:11
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Vagnhärad
Contact:

Re: Givare

#15 Post by Berand »

931Melander wrote:Jag tror att det går att styra tändningen med att vrida på fördelaren. Det är väl bara så att den boxen är istället för brytare och ställer förtändningen vid laddtryck eller AT tryck , men inte grund tändpunkten.

Jag kan ha fel.
Grundtändpunkten ställs av en givare som får signaler från en triggerskiva på svänghjulet.
Så att vrida fördelaren ändrar inte tändinställningen.
Pappa till patand
Porsche 931

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users