Ratten sned efter bredsladd

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Teamchefen
S-Poster
Posts: 97
Joined: 2008-08-20 09:05:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sydvästra Skåne
Contact:

Ratten sned efter bredsladd

#1 Post by Teamchefen »

Efter en rejäl bredsladd vid bankörning (slutet rakan på Knutstorp), står vår ratt nu snett åt höger.
Cambern är oförändrad och styrningen känns som vanligt. Inga glapp, inget skak, styr perfekt.
Någon aning om vad som kan ha hänt?
Johan Nilsson

User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

#2 Post by Jesper von Wowern »

Skumt! Kan ratten ha kuggat över i splinesen??
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

User avatar
Teamchefen
S-Poster
Posts: 97
Joined: 2008-08-20 09:05:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sydvästra Skåne
Contact:

#3 Post by Teamchefen »

Jag har inte kollat detta än...
Känns inte så troligt eftersom styrningen känns helt okey. Borde inte alla splines vara helt rökta då, och ratten bara snurra runt?
Johan Nilsson

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#4 Post by patand »

Krökt ett styrstag? Så att toe vinkeln har förändrats på ena sidan och man därför måste kompensera med ratten för att bilen ska gå rakt fram.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
safe
Addict
Posts: 1504
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by safe »

Styrväxlen kan inte ha flyttat på sig i sidled ett par mm?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1504
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by safe »

Det finns ofta ett krockskydd i ratten (navet) som ska ge vika när ansiktet träffar ratten, det är ganska vekt. Kan vara en möjlighet att det vridit sig där om det var våldsamt.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

#7 Post by Mats Jacobsson »

Helt klar är det att något har blivet rubbat, tror inte på att det kuggat över.
Tog det stopp mot något när den sluttad sladda eller?
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
Teamchefen
S-Poster
Posts: 97
Joined: 2008-08-20 09:05:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sydvästra Skåne
Contact:

#8 Post by Teamchefen »

Styrstagen ser okey ut, borde kanske mäta dem alt. hjulinställningscheck.

Har känt på styrväxeln. Känns inte lös, men kan kanske ha flyttat sig. Sitter väl bara i klammer med gummibussning, om jag minns rätt.

Tog inte stopp mot något, stannade bara på tvären precis innan kurvan.
Filmsnutt finns här: http://www.onracing.se/mscc-km5-ring-knutstorp/ (ca 1:30min in i klippet)
Johan Nilsson

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

#9 Post by Mats Jacobsson »

Skulle nog kolla om något har hänt ute vid hjulen.
Det blir stor belastning när det går lite fort och dom kaser i fel vinkel mot vad färden är. Har du kollat topp lagringen?
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
Teamchefen
S-Poster
Posts: 97
Joined: 2008-08-20 09:05:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sydvästra Skåne
Contact:

#10 Post by Teamchefen »

Topplagring i toppform...
Belastningen var nog inte överdriven, banan var lätt fuktig och fästet lagom livat o glatt.
Johan Nilsson

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

#11 Post by Mats Jacobsson »

Teamchefen wrote:Topplagring i toppform...
Belastningen var nog inte överdriven, banan var lätt fuktig och fästet lagom livat o glatt.
Såg det, det så inte ut att gå överdrivet fort vid till fället.
Det ser nästan ut på filmen som det redan vid första snurren får en tendens åt höger i ratten. Kan vara en synvilla.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
Teamchefen
S-Poster
Posts: 97
Joined: 2008-08-20 09:05:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sydvästra Skåne
Contact:

#12 Post by Teamchefen »

Har inte sett det själv innan, men nog verkar ratten lite sned redan efter första snurren.
Johan Nilsson

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#13 Post by Pär Hylander »

Även en liten förändring i t.ex främre bärarmsinfästningen kan ge utslag på toe och därmed ratten. Samma ändring ger däremot endast lite eller inte mätbar förändring på camber,

Kanske läge att i vintervilan plocka ner och noga inspektera alla framvagnsdetaljer,inkl skruvar och bussningar?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
maxcarlsson
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2007-05-27 20:03:48
Bilmodell: -
Location: Malmö / Blekinge
Contact:

#14 Post by maxcarlsson »

Jag skulle satsa på att kolla om Castern ändrats. Det är jobbigare att mäta än camber, men gör stor skillnad i detta fallet. Den rätande kraften blir större på det hjulet som har mest positiv caster, vilket gör att man måste ratta emot för att åka rakt. Går bilen snett när ni släpper ratten?

Jag har själv råkat ut för dessa problem på min bil och problemet satt i att castern rubbats. Det går att med enkla medel justera själv, dock kanske inte på grad och minut rätt. Men jag tror inte att det har så stor betydelse, så länge det är samma på höger och vänster. Jag vet inte vad ni har för casterjustering på er bil, men jag har upptäckt att jag måste dra åt mina ganska hårt för att de inte ska flytta sig av mindre påverkan på bana.

Hoppas att det är till någon hjälp.
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

User avatar
Teamchefen
S-Poster
Posts: 97
Joined: 2008-08-20 09:05:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sydvästra Skåne
Contact:

#15 Post by Teamchefen »

Bra tips trilllar in...tack till alla, so far.

Bilen drar inte, eller går snett när vi släpper ratten. alla bultar jag känt på hittills sitter som berget, men jag ska gå igenom alla igen.
Bussningar och leder har kanske gått totalt 50 timmar, och känns friska.
Är det någon som har koll på hur stumt/fast styrväxeln sitter? Kan den flytta på sig så där?
Johan Nilsson

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users