Bolmande vit rök

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

Bolmande vit rök

#1 Post by lasse59 »

Nu är bilen igång och går perfekt, men....... när motorn blir varm bolmar avgaserna som från ett ånglok, det gjorde den inte innan jag bytte topplockspackningen, vad kan det tänkas vara nu då ?

Inget vatten i oljan eller tvärtom, tycker inte heller att det är mer tryck i vattnet än det borde vara.

Kan det vara vatten/glykol/olja och deisel rester som ligger kvar, deisel hällde jag i tändstiftshålen, (har gjort olje/filterbyte efter tömning av oljetråget) ? Har kört c:a 5-10 minuter, vågar inte köra mer eller ska jag prova att köra försiktigt och se om röken försvinner, då det är den enklaste lösningen.

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

#2 Post by Peter O »

Kan vara så enkelt som att väderleken (luftfuktighet o temp) skiljer sig radikalt från förhållandena senast bilen var igång.

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#3 Post by lasse59 »

Peter O wrote:Kan vara så enkelt som att väderleken (luftfuktighet o temp) skiljer sig radikalt från förhållandena senast bilen var igång.
Ja men du skulle se röken, jag lovar det är som ett ånglok.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#4 Post by DLS »

då lär det ju inte vara tätt, har du dragit toppen som du ska?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#5 Post by patand »

Kör den tills hela avgassystemet blivit varmt. Min bolmade också rejält efter att man haft den stående en vinter för att ordna med motorn. Du kan även ha fått mycket vatten i avgassystemet om du fått in vatten i cylindrarna innan renoveringen.

Det hände även en gång när den bara stått 1 månad eller så att när den blev varm så blev det helt plötsligt ett rejält ångmoln bakom men det avtog efter någon minut och kom aldrig igen efter det. Kanske vatten som samlats någonstans och sen hettades upp?

Ett alternativ är ju att låta bilen stå i varmgarage några dagar så den blir ordentligt genomvarm och avfuktad och prova igen då om det bolmar eller inte.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#6 Post by gegge »

Är det vattenånga eller oljedimma, den senare borde lukta.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#7 Post by lasse59 »

Nu är det klart.

Bolmar mindre och mindre, nu nästan inte alls.

Det var antagligen deisel/vatten/oljeblandningen som åstadkom röken.

Diesel hällde jag i tändstifthålen för att rensa upp då det gick trögt att veva runt motorn, när detta var gjort bytte jag olja.

Nu ska jag bara tappa ur vatten och tillsätta glykol.

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#8 Post by makkanftw »

Gratulerar! Vad finns det för planer nu då?

Hoppas du hinner njuta något innan snön kommer, för den ska du väl inte köra på? ;)
- Marcus

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#9 Post by lasse59 »

makkanftw wrote:Gratulerar! Vad finns det för planer nu då?

Hoppas du hinner njuta något innan snön kommer, för den ska du väl inte köra på? ;)
Tackar så mycket.

Köra ? jojomännsan, går som en älva på snö/is.

Sen vete f-n om det kommer nån snö :lol:

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#10 Post by patand »

Jag säger som Fylking: "ÄNTLIGEN!" :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#11 Post by makkanftw »

patand wrote:Jag säger som Fylking: "ÄNTLIGEN!" :D
Vad ska du då inte säga när/om jag får igång min ;)

Hoppas hon håller länge nu lasse, *peppar peppar*

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#12 Post by lasse59 »

patand wrote:Jag säger som Fylking: "ÄNTLIGEN!" :D
Ja du vet sega gamla gubbar, det blir bra det dom gör, men det tar bara längre tid :lol:

Men så bra som han går nu har han aldrig gått.
Last edited by lasse59 on 2009-11-12 11:31:03, edited 1 time in total.

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#13 Post by lasse59 »

Hoppas hon håller länge nu lasse, *peppar peppar*
Ta i trä, det är inte värt att klia sig i skallen, då får man bara sticker under naglarna :lol:

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#14 Post by lasse59 »

Nu går den kanon.

Köpte ett nytt batteri, nu orkar den dra runt ordentligt och starta i alla lägen oavsett om den är kall, halvvarm eller helvarm.

Hur är det med efterdragning av toppen efter topplockspackningsbyte, ska man efterdra, isåfall efter hur många mil. (En del säger att det inte behövs)

Tack så hjärtligt för alla tips och all hjälp annars hade det inte gått att fixa den, jag har lärt mig otroligt mycket.

mvh

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#15 Post by Cédric »

Vad jag minns så gjorde porsche en ändring (troligtvis andra bultar) som gjorde att man itne behövde efterdra. tror det var 1980 eller dylikt. Men du har väl nya bultar antar jag, då borde det förhoppningsvis inte behövas :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users