Bolmande vit rök
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
Bolmande vit rök
Nu är bilen igång och går perfekt, men....... när motorn blir varm bolmar avgaserna som från ett ånglok, det gjorde den inte innan jag bytte topplockspackningen, vad kan det tänkas vara nu då ?
Inget vatten i oljan eller tvärtom, tycker inte heller att det är mer tryck i vattnet än det borde vara.
Kan det vara vatten/glykol/olja och deisel rester som ligger kvar, deisel hällde jag i tändstiftshålen, (har gjort olje/filterbyte efter tömning av oljetråget) ? Har kört c:a 5-10 minuter, vågar inte köra mer eller ska jag prova att köra försiktigt och se om röken försvinner, då det är den enklaste lösningen.
Inget vatten i oljan eller tvärtom, tycker inte heller att det är mer tryck i vattnet än det borde vara.
Kan det vara vatten/glykol/olja och deisel rester som ligger kvar, deisel hällde jag i tändstiftshålen, (har gjort olje/filterbyte efter tömning av oljetråget) ? Har kört c:a 5-10 minuter, vågar inte köra mer eller ska jag prova att köra försiktigt och se om röken försvinner, då det är den enklaste lösningen.
-
- Carrera-Poster
- Posts: 311
- Joined: 2004-06-21 08:40:53
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Helsingborg
- Contact:
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Kör den tills hela avgassystemet blivit varmt. Min bolmade också rejält efter att man haft den stående en vinter för att ordna med motorn. Du kan även ha fått mycket vatten i avgassystemet om du fått in vatten i cylindrarna innan renoveringen.
Det hände även en gång när den bara stått 1 månad eller så att när den blev varm så blev det helt plötsligt ett rejält ångmoln bakom men det avtog efter någon minut och kom aldrig igen efter det. Kanske vatten som samlats någonstans och sen hettades upp?
Ett alternativ är ju att låta bilen stå i varmgarage några dagar så den blir ordentligt genomvarm och avfuktad och prova igen då om det bolmar eller inte.
Det hände även en gång när den bara stått 1 månad eller så att när den blev varm så blev det helt plötsligt ett rejält ångmoln bakom men det avtog efter någon minut och kom aldrig igen efter det. Kanske vatten som samlats någonstans och sen hettades upp?
Ett alternativ är ju att låta bilen stå i varmgarage några dagar så den blir ordentligt genomvarm och avfuktad och prova igen då om det bolmar eller inte.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
Nu är det klart.
Bolmar mindre och mindre, nu nästan inte alls.
Det var antagligen deisel/vatten/oljeblandningen som åstadkom röken.
Diesel hällde jag i tändstifthålen för att rensa upp då det gick trögt att veva runt motorn, när detta var gjort bytte jag olja.
Nu ska jag bara tappa ur vatten och tillsätta glykol.
Bolmar mindre och mindre, nu nästan inte alls.
Det var antagligen deisel/vatten/oljeblandningen som åstadkom röken.
Diesel hällde jag i tändstifthålen för att rensa upp då det gick trögt att veva runt motorn, när detta var gjort bytte jag olja.
Nu ska jag bara tappa ur vatten och tillsätta glykol.
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Jag säger som Fylking: "ÄNTLIGEN!" 

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
Ja du vet sega gamla gubbar, det blir bra det dom gör, men det tar bara längre tidpatand wrote:Jag säger som Fylking: "ÄNTLIGEN!"

Men så bra som han går nu har han aldrig gått.
Last edited by lasse59 on 2009-11-12 11:31:03, edited 1 time in total.
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
Nu går den kanon.
Köpte ett nytt batteri, nu orkar den dra runt ordentligt och starta i alla lägen oavsett om den är kall, halvvarm eller helvarm.
Hur är det med efterdragning av toppen efter topplockspackningsbyte, ska man efterdra, isåfall efter hur många mil. (En del säger att det inte behövs)
Tack så hjärtligt för alla tips och all hjälp annars hade det inte gått att fixa den, jag har lärt mig otroligt mycket.
mvh
Köpte ett nytt batteri, nu orkar den dra runt ordentligt och starta i alla lägen oavsett om den är kall, halvvarm eller helvarm.
Hur är det med efterdragning av toppen efter topplockspackningsbyte, ska man efterdra, isåfall efter hur många mil. (En del säger att det inte behövs)
Tack så hjärtligt för alla tips och all hjälp annars hade det inte gått att fixa den, jag har lärt mig otroligt mycket.
mvh
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Vad jag minns så gjorde porsche en ändring (troligtvis andra bultar) som gjorde att man itne behövde efterdra. tror det var 1980 eller dylikt. Men du har väl nya bultar antar jag, då borde det förhoppningsvis inte behövas 

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
Who is online
Users browsing this forum: No registered users