S2:a med startproblem
- GunnarKjellgren
- S-Poster
- Posts: 123
- Joined: 2008-01-21 07:23:42
- Bilmodell: 996 C4 Cab
- Årsmodell: 1989
- Location: Stockholm
- Contact:
S2:a med startproblem
Kan någon hjälpa mig med detta...?
Imorse kom första köldknäppen i Stockholm (nåja, frost var det iaf)
Batteriet orkade inte dra runt startmotorn, men bilen gick att rulla igång.
Likadant när jag skulle hem i eftermiddags.
Under kvällen mätte jag på batteriet och fick 12,5 v men den orkade fortfarande inte dra runt.
Nytt batteri inhandlades (62 amp/h). Det visade på 12,4 v och drog lydigt runt startmotorn och bilen startade. När bilen var igång så fick jag ut 13 v när jag mätte på batteriet.
Jag fick tips om att sätta en startkabel på minus och dutta mot motorblocket - mycket riktigt kom det gnistor.
Efter det så skruvade jag fast batteriet ordentligt och skulle bara starta en gång till för att visa hur duktig var varit.
Nu drar startmotorn runt, det luktar bensin - men verkar inte komma någon gnista. Eller iaf så startar inte bilen... Vad kan ha hänt?
Är steg 1 att skaffa en jordfläta och fästa mellan kaross o motorblock?
Imorse kom första köldknäppen i Stockholm (nåja, frost var det iaf)
Batteriet orkade inte dra runt startmotorn, men bilen gick att rulla igång.
Likadant när jag skulle hem i eftermiddags.
Under kvällen mätte jag på batteriet och fick 12,5 v men den orkade fortfarande inte dra runt.
Nytt batteri inhandlades (62 amp/h). Det visade på 12,4 v och drog lydigt runt startmotorn och bilen startade. När bilen var igång så fick jag ut 13 v när jag mätte på batteriet.
Jag fick tips om att sätta en startkabel på minus och dutta mot motorblocket - mycket riktigt kom det gnistor.
Efter det så skruvade jag fast batteriet ordentligt och skulle bara starta en gång till för att visa hur duktig var varit.
Nu drar startmotorn runt, det luktar bensin - men verkar inte komma någon gnista. Eller iaf så startar inte bilen... Vad kan ha hänt?
Är steg 1 att skaffa en jordfläta och fästa mellan kaross o motorblock?
Svart 996 C4 cab
Röd 944 S2 cab - såld
PCS 7805
Röd 944 S2 cab - såld
PCS 7805
- Mats Jacobsson
- Addict
- Posts: 1971
- Joined: 2004-07-10 17:36:09
- Telefon: 0703281787
- Bilmodell: Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping/Köpingebro
- Contact:
Du bör nog kolla över dina jordpunkter innan du bränner några kablar.
Ja du skall finnas en kabel mellan motor och kaross.
Det är vanligt att det ärgar så det är bara att slipa och dra åt punkterna.
Det går att lägga på lite tecktyl eller fet så att det inte rostar.
Har en beskrivning angående hur du mäter gjord fel här på forumet.
Bara att söka den så får du tips.
Ja du skall finnas en kabel mellan motor och kaross.
Det är vanligt att det ärgar så det är bara att slipa och dra åt punkterna.
Det går att lägga på lite tecktyl eller fet så att det inte rostar.
Har en beskrivning angående hur du mäter gjord fel här på forumet.
Bara att söka den så får du tips.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84
Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt
)
PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84

Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
- Mats Jacobsson
- Addict
- Posts: 1971
- Joined: 2004-07-10 17:36:09
- Telefon: 0703281787
- Bilmodell: Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping/Köpingebro
- Contact:
Hittade det jag skrev
Mät med voltmätare över batteriets plus o minuspol med motorn i gång. Du ska få ett värde på mellan 13,5-14,2V.
Får du inte det så byt landregulator alternativ kol
Eller för spänningsfall
Sätt voltmätaren mellan - på generatorn eller - på batteriet och sen i chassit. Visar den då tex 1 volt så har du en volts spänningsfall.
Eller dålig jordning
Ställ in mätaren på Ohm och mät motståndet.
Kolla jorden mellan batteri minus och kaross/motor/startmotor och lite annat som skall jordas Den skall visa 0 ohm annars har du dålig jordning.
Mät med voltmätare över batteriets plus o minuspol med motorn i gång. Du ska få ett värde på mellan 13,5-14,2V.
Får du inte det så byt landregulator alternativ kol
Eller för spänningsfall
Sätt voltmätaren mellan - på generatorn eller - på batteriet och sen i chassit. Visar den då tex 1 volt så har du en volts spänningsfall.
Eller dålig jordning
Ställ in mätaren på Ohm och mät motståndet.
Kolla jorden mellan batteri minus och kaross/motor/startmotor och lite annat som skall jordas Den skall visa 0 ohm annars har du dålig jordning.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84
Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt
)
PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84

Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
- GunnarKjellgren
- S-Poster
- Posts: 123
- Joined: 2008-01-21 07:23:42
- Bilmodell: 996 C4 Cab
- Årsmodell: 1989
- Location: Stockholm
- Contact:
Ok, tack för ditt snabba svar!
Jag ska kolla jorden ikväll, men är det inte stor risk att någon kabel redan bränts? Eftersom startmotorn går runt men bilen vägrar starta?
Känns helskumt att den startade ena sekunden o i nästa stund så drar det runt men vill inte tända.
Jag ska kolla jorden ikväll, men är det inte stor risk att någon kabel redan bränts? Eftersom startmotorn går runt men bilen vägrar starta?
Känns helskumt att den startade ena sekunden o i nästa stund så drar det runt men vill inte tända.
Svart 996 C4 cab
Röd 944 S2 cab - såld
PCS 7805
Röd 944 S2 cab - såld
PCS 7805
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Det är ju aldrig helt bra att sätta en startkabel kopplad till pluspolen på batteriet direkt mot karossen jordning. Blir ju duktiga strömspikar då iom att batteriet kortsluts, Skulle inte skulle förvåna mig om det sabbar någon elektronik eller batteriet.
Varför har någon gett dig rådet att göra på detta viset? Vad skulle ett sådant "test" visa?
Varför har någon gett dig rådet att göra på detta viset? Vad skulle ett sådant "test" visa?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Hehe... sorry...makkanftw wrote:Nu skrev han dock att det var minuspolen(?).


Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
- GunnarKjellgren
- S-Poster
- Posts: 123
- Joined: 2008-01-21 07:23:42
- Bilmodell: 996 C4 Cab
- Årsmodell: 1989
- Location: Stockholm
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
GunnarKjellgren wrote:Patand - det var det som testet skulle utvisa - dvs ev brist på jord.
Jag har en ganska lång startkabel (för att passa familjesuven) så det är helt klart jordproblem. Frågan är mest om det är mer än så...
Förstår det nu...

Jag skulle i ditt fall börja med att fixa jordningen och sen leta eventuellt andra problem.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- GunnarKjellgren
- S-Poster
- Posts: 123
- Joined: 2008-01-21 07:23:42
- Bilmodell: 996 C4 Cab
- Årsmodell: 1989
- Location: Stockholm
- Contact:
- GunnarKjellgren
- S-Poster
- Posts: 123
- Joined: 2008-01-21 07:23:42
- Bilmodell: 996 C4 Cab
- Årsmodell: 1989
- Location: Stockholm
- Contact:
Ok, nu är allt igång igen. Jordfelet kom sig av en rest sen jag bytte koppling för någon vecka sedan. Vi hade glömt (oops!) att dra fast den bulten som håller jordkablarna ordentligt. Den sitter precis ovanför kopplingshuset och höll koll på 2 bruna tjocka jordkablar och dom kablarna satt o sladdrade. Det är rätt trångt där bakom men iaf.
Innan dess så hade jag tagit ur alla tändstift o konstaterat att jag inte fick någon gnista, samt börjat felsöka i den ändan. (En granne kom förbi och menade att om jag satt med blöta tändstift skulle den aldrig starta - fast det gjorde den iaf så småningom men han kör bara jänkarjärn och dom kanske funkar anorlunda)
Tänk vad man lär sig.... nu gäller det bara att komma ihåg det oxå.
Nu, med motorn igång har jag 13,5 volt och när jag mäter -polen mot motorblocket så visar den 0.08v så lite spänningsfall finns det fortfarande, men nu låter allt på ett helt annat sätt än innan.
Innan dess så hade jag tagit ur alla tändstift o konstaterat att jag inte fick någon gnista, samt börjat felsöka i den ändan. (En granne kom förbi och menade att om jag satt med blöta tändstift skulle den aldrig starta - fast det gjorde den iaf så småningom men han kör bara jänkarjärn och dom kanske funkar anorlunda)
Tänk vad man lär sig.... nu gäller det bara att komma ihåg det oxå.
Nu, med motorn igång har jag 13,5 volt och när jag mäter -polen mot motorblocket så visar den 0.08v så lite spänningsfall finns det fortfarande, men nu låter allt på ett helt annat sätt än innan.
Svart 996 C4 cab
Röd 944 S2 cab - såld
PCS 7805
Röd 944 S2 cab - såld
PCS 7805
Who is online
Users browsing this forum: No registered users