vad för topppackning?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

vad för topppackning?

#1 Post by Bubby »

Tänkte lyfta toppen på min turbo i vinter..

Vill nu ha tips på vad man skall ha för packning..

Har kört på ca 1,1bars laddtryck med orginalturbon som jag planerar o byta till lite större.. tappar ladd på varv just nu..

ev öka laddet till 1,2 bar eller nåt liknande..

frågan är vad som finns för lösningar på toppackning o så.. vill ju få bra driftsäkerhet.. MLS? Oringat? orginal? vad menas med widefire?

MVH Bubby!
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#2 Post by DLS »

orginal packning med o-ringat block röstar jag på
annars cometic packning om du planar både topp o block

widefire packningen har bredare metallring runt cylindrarna men bara på ena sidan så många säger att den är inte ett dugg bättre än orginal.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

#3 Post by Bubby »

Nån annan som har tips o erfarenhet av det jag efterfrågar? Mvh Christer
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 508
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#4 Post by spirou944t »

DLS wrote:orginal packning med o-ringat block röstar jag på
annars cometic packning om du planar både topp o block

widefire packningen har bredare metallring runt cylindrarna men bara på ena sidan så många säger att den är inte ett dugg bättre än orginal.
Intressant fråga, min packning har kastat in.

O-ringat block, är inte O-ringsspår i toppen ett allternativ?
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#5 Post by Erol »

spirou944t wrote:O-ringat block, är inte O-ringsspår i toppen ett allternativ?
Visst är det så... men då de våta fodrena (som är lösa i överkant) har en
tendens att röra sig vid hård belastning så fixerar man genom att fräsa
spår i fodren och lägga en ring i spåret som i sin tur skär in i packningen.

Bäst skulle ju vara att fräsa reciverspår i toppen och använda en tjockare
tråd i fodren, men det är inte helt lätt att göra detta och många undviker
att åta sig ett sådant jobb för de inte kan garrantera att det blir 100%



/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#6 Post by Millen »

Har en Cometic som jag inte ska använda då jag köpte en lite tjockare för att få ner kompet. Har för mig det var en 1mm men kan kolla om det verkar intressant?
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

#7 Post by Bubby »

då lär man byta till starkare topp-bultar? men verkar intressant.. har du nån koll på vad som gäller vid montering? måste man plana blocket oxå?

Mvh Bubby!
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#8 Post by Erol »

Men inte vill du sänka kompet Bubby?



/ E
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

#9 Post by Bubby »

1mm sänker väl inte kompet?
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#10 Post by Erol »

Millen wrote:Har en Cometic som jag inte ska använda då jag köpte en lite tjockare för att få ner kompet. Har för mig det var en 1mm men kan kolla om det verkar intressant?

Blir lite knas när man bara läser utvalda delar...

Sorry!


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#11 Post by gurra »

Stålpackningar (Cometic MLS) är inte så förlåtande för dåligt underlag. Skulle inte rekommendera en sån packning om man inte planat både block och topp.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#12 Post by Millen »

Det var faktiskt lite otydligt skrivet av mig. Ibland vet man exakt vad man själv menar men för andra kan det uppfattas på många olika sätt. :)

Har en 1mm Cometic iaf och den ska jag själv inte använda.

Ytorna ska vara fina som Gustaf säger men du behöver inte byta bultarna om det inte är något fel på dom. Finns lite olika uppfattningar om vad som är bäst. Enligt Sandén har han haft bäst erfarenheter med stålpackningar tillsammans med originalbultar. Original packningen tycker han ist fungerar bäst med andra bultar. Vissa har andra åsikter men jag tror det fungerar vilket som.
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
safe
Addict
Posts: 1504
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

#13 Post by safe »

Är det smart att sätta dit tjockare topplockspackning?
Att ha rätt deck hight så att squish (området mellan ytterkant på kolven och topplocket) blir rätt är bland de viktigaste parametrarna i ett förbränningsrum för att undvika spikningar.

Som jag fattat det är det viktigaste att stödja cylindrarna mot blocket så att de inte kan röra på sig, vilket är orsaken till att packningen går.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#14 Post by Millen »

Nu har jag inte uträkningarna för mina prylar här men mina kolvar är en liten bit över flush när motorn är kall. Cylindrarna ska växa något mer än veven, stakarna och kolvarna så kolven kommer att hamna strax under deck när den är i TDC och motorn blivit varm. Deck height kommer alltså att stämma fint.

Tjockare packning behövdes för att minska kompet till den nivån jag ville ha det då topplock och block planades.

Känns som att det ökade momentet med Raceware bultarna kombinerat med en Cometic stålpackning ska göra det lite mer stabilt än innan iaf.

Jag är själv inte så extremt kunnig inom detta men som tur är har jag haft hjälp av två mycket kompetenta vänner med hela motorbygget. Den ena(Mike Billett) har portat topplock i 20år och har även förädlat mitt.
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

#15 Post by Bubby »

hmm.. lite o fundera på.. hade ju inte tänkt lyfta ur maskinen vad jag vet... ska börja o lyfta toppen o se hur det ser ut.. kanske ska börja i den änden.. o sen se vart hän det bär.. men vore ju trevligt med MLS packning.. helst skullle man ju vilja ha en stödgördel så inte fodrena ska röra på sig.. sen tänkte jag nog sätta dit en extra nippel för att kunna få bort luften på 4ans cylinder i toppen..
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users