vad för topppackning?
- Bubby
- Turbo-Poster
- Posts: 624
- Joined: 2005-07-10 19:06:52
- Telefon: 0763385357
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Västerås
- Contact:
vad för topppackning?
Tänkte lyfta toppen på min turbo i vinter..
Vill nu ha tips på vad man skall ha för packning..
Har kört på ca 1,1bars laddtryck med orginalturbon som jag planerar o byta till lite större.. tappar ladd på varv just nu..
ev öka laddet till 1,2 bar eller nåt liknande..
frågan är vad som finns för lösningar på toppackning o så.. vill ju få bra driftsäkerhet.. MLS? Oringat? orginal? vad menas med widefire?
MVH Bubby!
Vill nu ha tips på vad man skall ha för packning..
Har kört på ca 1,1bars laddtryck med orginalturbon som jag planerar o byta till lite större.. tappar ladd på varv just nu..
ev öka laddet till 1,2 bar eller nåt liknande..
frågan är vad som finns för lösningar på toppackning o så.. vill ju få bra driftsäkerhet.. MLS? Oringat? orginal? vad menas med widefire?
MVH Bubby!
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
orginal packning med o-ringat block röstar jag på
annars cometic packning om du planar både topp o block
widefire packningen har bredare metallring runt cylindrarna men bara på ena sidan så många säger att den är inte ett dugg bättre än orginal.
annars cometic packning om du planar både topp o block
widefire packningen har bredare metallring runt cylindrarna men bara på ena sidan så många säger att den är inte ett dugg bättre än orginal.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Bubby
- Turbo-Poster
- Posts: 624
- Joined: 2005-07-10 19:06:52
- Telefon: 0763385357
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Västerås
- Contact:
Nån annan som har tips o erfarenhet av det jag efterfrågar? Mvh Christer
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 508
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Intressant fråga, min packning har kastat in.DLS wrote:orginal packning med o-ringat block röstar jag på
annars cometic packning om du planar både topp o block
widefire packningen har bredare metallring runt cylindrarna men bara på ena sidan så många säger att den är inte ett dugg bättre än orginal.
O-ringat block, är inte O-ringsspår i toppen ett allternativ?
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Visst är det så... men då de våta fodrena (som är lösa i överkant) har enspirou944t wrote:O-ringat block, är inte O-ringsspår i toppen ett allternativ?
tendens att röra sig vid hård belastning så fixerar man genom att fräsa
spår i fodren och lägga en ring i spåret som i sin tur skär in i packningen.
Bäst skulle ju vara att fräsa reciverspår i toppen och använda en tjockare
tråd i fodren, men det är inte helt lätt att göra detta och många undviker
att åta sig ett sådant jobb för de inte kan garrantera att det blir 100%
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Millen
- Turbo-Poster
- Posts: 957
- Joined: 2005-09-17 09:43:48
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Trollhättan
- Contact:
- Bubby
- Turbo-Poster
- Posts: 624
- Joined: 2005-07-10 19:06:52
- Telefon: 0763385357
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Västerås
- Contact:
då lär man byta till starkare topp-bultar? men verkar intressant.. har du nån koll på vad som gäller vid montering? måste man plana blocket oxå?
Mvh Bubby!
Mvh Bubby!
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Men inte vill du sänka kompet Bubby?
/ E
/ E
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Bubby
- Turbo-Poster
- Posts: 624
- Joined: 2005-07-10 19:06:52
- Telefon: 0763385357
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Västerås
- Contact:
1mm sänker väl inte kompet?
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Millen wrote:Har en Cometic som jag inte ska använda då jag köpte en lite tjockare för att få ner kompet. Har för mig det var en 1mm men kan kolla om det verkar intressant?
Blir lite knas när man bara läser utvalda delar...
Sorry!
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Stålpackningar (Cometic MLS) är inte så förlåtande för dåligt underlag. Skulle inte rekommendera en sån packning om man inte planat både block och topp.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Millen
- Turbo-Poster
- Posts: 957
- Joined: 2005-09-17 09:43:48
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Trollhättan
- Contact:
Det var faktiskt lite otydligt skrivet av mig. Ibland vet man exakt vad man själv menar men för andra kan det uppfattas på många olika sätt. 
Har en 1mm Cometic iaf och den ska jag själv inte använda.
Ytorna ska vara fina som Gustaf säger men du behöver inte byta bultarna om det inte är något fel på dom. Finns lite olika uppfattningar om vad som är bäst. Enligt Sandén har han haft bäst erfarenheter med stålpackningar tillsammans med originalbultar. Original packningen tycker han ist fungerar bäst med andra bultar. Vissa har andra åsikter men jag tror det fungerar vilket som.

Har en 1mm Cometic iaf och den ska jag själv inte använda.
Ytorna ska vara fina som Gustaf säger men du behöver inte byta bultarna om det inte är något fel på dom. Finns lite olika uppfattningar om vad som är bäst. Enligt Sandén har han haft bäst erfarenheter med stålpackningar tillsammans med originalbultar. Original packningen tycker han ist fungerar bäst med andra bultar. Vissa har andra åsikter men jag tror det fungerar vilket som.
Porsche 944 Turbo -87
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Är det smart att sätta dit tjockare topplockspackning?
Att ha rätt deck hight så att squish (området mellan ytterkant på kolven och topplocket) blir rätt är bland de viktigaste parametrarna i ett förbränningsrum för att undvika spikningar.
Som jag fattat det är det viktigaste att stödja cylindrarna mot blocket så att de inte kan röra på sig, vilket är orsaken till att packningen går.
Att ha rätt deck hight så att squish (området mellan ytterkant på kolven och topplocket) blir rätt är bland de viktigaste parametrarna i ett förbränningsrum för att undvika spikningar.
Som jag fattat det är det viktigaste att stödja cylindrarna mot blocket så att de inte kan röra på sig, vilket är orsaken till att packningen går.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Millen
- Turbo-Poster
- Posts: 957
- Joined: 2005-09-17 09:43:48
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Trollhättan
- Contact:
Nu har jag inte uträkningarna för mina prylar här men mina kolvar är en liten bit över flush när motorn är kall. Cylindrarna ska växa något mer än veven, stakarna och kolvarna så kolven kommer att hamna strax under deck när den är i TDC och motorn blivit varm. Deck height kommer alltså att stämma fint.
Tjockare packning behövdes för att minska kompet till den nivån jag ville ha det då topplock och block planades.
Känns som att det ökade momentet med Raceware bultarna kombinerat med en Cometic stålpackning ska göra det lite mer stabilt än innan iaf.
Jag är själv inte så extremt kunnig inom detta men som tur är har jag haft hjälp av två mycket kompetenta vänner med hela motorbygget. Den ena(Mike Billett) har portat topplock i 20år och har även förädlat mitt.
Tjockare packning behövdes för att minska kompet till den nivån jag ville ha det då topplock och block planades.
Känns som att det ökade momentet med Raceware bultarna kombinerat med en Cometic stålpackning ska göra det lite mer stabilt än innan iaf.
Jag är själv inte så extremt kunnig inom detta men som tur är har jag haft hjälp av två mycket kompetenta vänner med hela motorbygget. Den ena(Mike Billett) har portat topplock i 20år och har även förädlat mitt.
Porsche 944 Turbo -87
- Bubby
- Turbo-Poster
- Posts: 624
- Joined: 2005-07-10 19:06:52
- Telefon: 0763385357
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Västerås
- Contact:
hmm.. lite o fundera på.. hade ju inte tänkt lyfta ur maskinen vad jag vet... ska börja o lyfta toppen o se hur det ser ut.. kanske ska börja i den änden.. o sen se vart hän det bär.. men vore ju trevligt med MLS packning.. helst skullle man ju vilja ha en stödgördel så inte fodrena ska röra på sig.. sen tänkte jag nog sätta dit en extra nippel för att kunna få bort luften på 4ans cylinder i toppen..
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users