Funderingar kring bättre ic på 944 turbo
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Funderingar kring bättre ic på 944 turbo
Börjar fundera på vid vilken effekt det kan vara vettigt att uppgradera ic:n?
vet att orginal ic är rätt bra men räcker förmodligen inte till när man kommer uppåt en 400hk?
skulle en sån här ic funka bättre?
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ ... r&Visn=Std
om man svetsar om gavlarna så man får den att passa på orginal platsen.
vet att orginal ic är rätt bra men räcker förmodligen inte till när man kommer uppåt en 400hk?
skulle en sån här ic funka bättre?
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ ... r&Visn=Std
om man svetsar om gavlarna så man får den att passa på orginal platsen.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- Addict
- Posts: 1064
- Joined: 2007-07-16 08:35:29
- Bilmodell: VW Typ3 Squareback
- Location: Gävle
- Contact:
- jerker67
- Addict
- Posts: 1154
- Joined: 2006-04-26 23:10:42
- Bilmodell: 944N/A -84
- Location: BOLLNÄS
- Contact:
Her en ide som CP cosum parts i Edsbyn kör med: kapa insugsröret 1-1,5 cm ersätt med slag utanpå då slipper man Värmebryggan från toppen Plenum Kallt i stället för varmt = Effekt
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Eller så köper du färdiga phenolic spacers istället för insugspackningen. Vissa hävdar effektvinster andra inte. Men ditt insug och plenum blir kallare.jerker67 wrote:Her en ide som CP cosum parts i Edsbyn kör med: kapa insugsröret 1-1,5 cm ersätt med slag utanpå då slipper man Värmebryggan från toppen Plenum Kallt i stället för varmt = Effekt
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- jerker67
- Addict
- Posts: 1154
- Joined: 2006-04-26 23:10:42
- Bilmodell: 944N/A -84
- Location: BOLLNÄS
- Contact:
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Grabbar få lite perspektiv nu
Spacers eller det ena eller det andra skulle kanske kunna minska tempen på själva insuget någon grad i absolut bästa fall, men nu pratar vi om insugsluft på en turbomotor. Dessutom så är insuget ovanför turbon så värmestrålning från kamhuset är inte det största problemet.
Med en ny större IC får man förhoppningsvis dels något lägre tryckfall och ökad verkningsgrad.
Exempel:
Insugsluft före turbo 25 grader (förutsatt att du har avskiljt bra)
Du laddar 1.2 bar (mätt i plenum)
Kompressor verkningsgrad 70%
Exempel IC 1:
Original IC har 0.2 bar tryckfall (taget ur luften) och 75% verkningsgad.
Temp på insugsluften i insuget = 55,5 grader
Exempel 2:
Ny IC har 0.15 bar tryckfall (taget ur luften) och 85% verkningsgad.
Temp på insugsluften i insuget = 42 grader
Om sedan denna luft passerar ett plenum som är 65 grader eller 70 grader kommer troligtvis inte påverka tempereraturen på luften nämnvärt.
Jag har förresten en liknande IC som länkats till, fast tjockare:



Spacers eller det ena eller det andra skulle kanske kunna minska tempen på själva insuget någon grad i absolut bästa fall, men nu pratar vi om insugsluft på en turbomotor. Dessutom så är insuget ovanför turbon så värmestrålning från kamhuset är inte det största problemet.
Med en ny större IC får man förhoppningsvis dels något lägre tryckfall och ökad verkningsgrad.
Exempel:
Insugsluft före turbo 25 grader (förutsatt att du har avskiljt bra)
Du laddar 1.2 bar (mätt i plenum)
Kompressor verkningsgrad 70%
Exempel IC 1:
Original IC har 0.2 bar tryckfall (taget ur luften) och 75% verkningsgad.
Temp på insugsluften i insuget = 55,5 grader
Exempel 2:
Ny IC har 0.15 bar tryckfall (taget ur luften) och 85% verkningsgad.
Temp på insugsluften i insuget = 42 grader
Om sedan denna luft passerar ett plenum som är 65 grader eller 70 grader kommer troligtvis inte påverka tempereraturen på luften nämnvärt.
Jag har förresten en liknande IC som länkats till, fast tjockare:


Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- jerker67
- Addict
- Posts: 1154
- Joined: 2006-04-26 23:10:42
- Bilmodell: 944N/A -84
- Location: BOLLNÄS
- Contact:
Skippa värme bryggan: du har ju inte tubon på ett orginalställe som jag trodde du hade då hade saken varit en annan
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
- AXL944
- S-Poster
- Posts: 139
- Joined: 2004-03-30 12:46:04
- Bilmodell: 944 turbo
- Location: Göteborg
- Contact:
Någon här som testat Speedforceracings IC - skall vara möjlig att få på plats utan att såga i karossen, vara bättre än original map. tryckfall och verkningsgrad. Men vet ingen här som testat.
Ingen som har ngn enkel idé om hur man skulle kunna spraya original IC:n med vatten för att öka verkningsgraden lite?
/Axel
Ingen som har ngn enkel idé om hur man skulle kunna spraya original IC:n med vatten för att öka verkningsgraden lite?
/Axel
___________
Axel Olsson
944 Turbo -91
Axel Olsson
944 Turbo -91
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
För att det ska fungera bra krävs det att dropparna atomiseras, dvs HÖGT tryck. Räcker inte med vindrutespolning. Köp en ULKA vattenpump från espressomaskin plus en 12V/240V konverter så har du kanonkylning för 1000:-. Den trycker 10barAXL944 wrote: Ingen som har ngn enkel idé om hur man skulle kunna spraya original IC:n med vatten för att öka verkningsgraden lite?

Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- Carrera-Poster
- Posts: 311
- Joined: 2004-06-21 08:40:53
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Helsingborg
- Contact:
http://www.gikturbo.se/performance.asp? ... =8&level=1
Scrolla ner till intercooleroptimerare. En sådan kanske kan vara nåt?
Scrolla ner till intercooleroptimerare. En sådan kanske kan vara nåt?
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Jo, han har turbon på orginalstället... alla 951.or har turbon under insuget!jerker67 wrote:Skippa värme bryggan: du har ju inte tubon på ett orginalställe som jag trodde du hade då hade saken varit en annan
gegge wrote:För att det ska fungera bra krävs det att dropparna atomiseras, dvs HÖGT tryck. Räcker inte med vindrutespolning. Köp en ULKA vattenpump från espressomaskin plus en 12V/240V konverter så har du kanonkylning för 1000:-. Den trycker 10barAXL944 wrote: Ingen som har ngn enkel idé om hur man skulle kunna spraya original IC:n med vatten för att öka verkningsgraden lite?
Klart det funkar, t.ex så har vissa Mitsubishi Evo vattensprut på IC. Det
är ju enligt naturens lagar att en blöt yta som utsätts för drag/vind kyls
av mycket bättre än en torr.
Sen finns det säkert mer och mindre effektiva sätt att spruta vatten, man
bör ju få en dimma som täcker hela IC:n istället för 2 st strålar.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Eftersom jag laddar ca 1,5-1,7 bar så tror jag min orginal ic kan vara en flaskhals
En större ic är nog rätt väg att gå men plasthuven ligger å väntar i garaget så idén med att göra luftutsläpp precis bakom ic:n är inte dum.
Men att finna dessa större intercoolers verkar inte så lätt
/Björn

En större ic är nog rätt väg att gå men plasthuven ligger å väntar i garaget så idén med att göra luftutsläpp precis bakom ic:n är inte dum.
Men att finna dessa större intercoolers verkar inte så lätt

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Exakt var man lägger utsläppet i bilens längdriktning beror på trycksituationen, tror att det är undertryck en bit in på huven och jag vill minnas att Utzon har nån bra bild på tryckfördelningen, kolla på hans hemsida.
Kan ju vara så att du behöver större IC med tanke på laddtrycket, blir ju en rejäl temphöjning.
Man borde egentligen göra en mätning, det är ju inte så svårt. Två riktigt tunna typ-K givare som man klämmer in i slangövergångarna, en före och en efter och sen logga max-temp.
/Dea
Kan ju vara så att du behöver större IC med tanke på laddtrycket, blir ju en rejäl temphöjning.
Man borde egentligen göra en mätning, det är ju inte så svårt. Två riktigt tunna typ-K givare som man klämmer in i slangövergångarna, en före och en efter och sen logga max-temp.
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
Who is online
Users browsing this forum: No registered users