Det läcker olja fram från min motor.
Jag har lokaliserat läckan till mellan bakre kåpan som sitter runt kamdrevet och ventilkåpan.
Om man kollar på sprängskisser så sitter det både en O-ring (nr 21) samt en "shaft sealing ring" (nr 22).
Är det någon som haft läckage på samma ställe och vet om det räcker med att byta O-ringen. Eller behöver man byta hela rasket.
Jag antar att man inte kan byta denna shaft sealing ring utan att lyfta på kamaxeln.
Jag lägger en bild som visar var det läcker samt sprängskissen.
Läckage från framsidan av kammaxeln
- Shrimpen
- S-Poster
- Posts: 117
- Joined: 2008-10-21 19:08:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Upplands Väsby
- Contact:
Läckage från framsidan av kammaxeln
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 Turbo -86
The shrimp who believe he is a hummer
The shrimp who believe he is a hummer
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Packboxarna, nr 22 på bilden, som sitter runt kam, ballansaxlar och nere
vid vevaxeln är väldigt vanliga oljeläckor på våra motrer.
Packboxen och o-ring ska gå att byta utan att ta bort kamen de sitter i kåpan, nr 15 på skissen.
/ Erol
vid vevaxeln är väldigt vanliga oljeläckor på våra motrer.
Packboxen och o-ring ska gå att byta utan att ta bort kamen de sitter i kåpan, nr 15 på skissen.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
-
- Carrera-Poster
- Posts: 311
- Joined: 2004-06-21 08:40:53
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Helsingborg
- Contact:
I våras fixade jag ett sånt läckage på min Turbo S. Kamaxeln behöver inte lyftas, men drevet måste bort så att du kan ta bort den bakre kåpan. Det är en del att riva alltså och därför ska du passa på att byta både O-ringen, tätningsringen och en liten "gummiplutt" också (kolla Clarks Garage för en bra instruktion till detta jobb) när du ändå rivit.
Något som kan vara värt att prova är Wynn´s oljeläckstoppare. Det är inget hokus pokus, utan en tillsats som sväller upp gummi som tappat spänsten. Kostar knappt 200 kronor och hälls i motoroljan. Sedan tar det någon vecka innan läckaget upphör, under förutsättning att det berodde just på spröda o-ringar eller andra gummitätningar. Att jag vet detta beror på att det visade sig att kamaxeltätningen inte var det enda stället som läckte på min bil. Eftersom jag inte hade någon större lust att inleda säsongen med en massa rivande i framänden av spisen ännu en gång, så tänkte jag att det kunde vara värt ett försök och det var det! Det tog en vecka och sen har det inte kommit en droppe olja från maskinen.... Har pratat med en polare som har bilverkstad om detta och det är enligt honom ofta som man löser läckageproblem på det här sättet.
Hälsningar,
Peter O
Något som kan vara värt att prova är Wynn´s oljeläckstoppare. Det är inget hokus pokus, utan en tillsats som sväller upp gummi som tappat spänsten. Kostar knappt 200 kronor och hälls i motoroljan. Sedan tar det någon vecka innan läckaget upphör, under förutsättning att det berodde just på spröda o-ringar eller andra gummitätningar. Att jag vet detta beror på att det visade sig att kamaxeltätningen inte var det enda stället som läckte på min bil. Eftersom jag inte hade någon större lust att inleda säsongen med en massa rivande i framänden av spisen ännu en gång, så tänkte jag att det kunde vara värt ett försök och det var det! Det tog en vecka och sen har det inte kommit en droppe olja från maskinen.... Har pratat med en polare som har bilverkstad om detta och det är enligt honom ofta som man löser läckageproblem på det här sättet.
Hälsningar,
Peter O
- Shrimpen
- S-Poster
- Posts: 117
- Joined: 2008-10-21 19:08:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Upplands Väsby
- Contact:
Tack för alla svar.
Känns som det får bli ett projekt för i vinter.
Peter O,
Hur låste du drevet när du skulle lossa muttern? Eller sitter den inte hårt när man väl lossat låsskruven?
Jag har ingen större lust att använda kamremmen som mothåll då den är helt ny.
//Anders
Känns som det får bli ett projekt för i vinter.
Peter O,
Hur låste du drevet när du skulle lossa muttern? Eller sitter den inte hårt när man väl lossat låsskruven?
Jag har ingen större lust att använda kamremmen som mothåll då den är helt ny.
//Anders
944 Turbo -86
The shrimp who believe he is a hummer
The shrimp who believe he is a hummer
- jerker67
- Addict
- Posts: 1154
- Joined: 2006-04-26 23:10:42
- Bilmodell: 944N/A -84
- Location: BOLLNÄS
- Contact:
du har den stora muttern mot kamdrevet som du håller emot med en torx i den som håller drevet bild 18 19
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Who is online
Users browsing this forum: No registered users