För mycket negativ camber???
- Teamchefen
- S-Poster
- Posts: 97
- Joined: 2008-08-20 09:05:50
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sydvästra Skåne
- Contact:
För mycket negativ camber???
Vi kör med H&R RSS Coilovers art.nr. RSS37827-1 på vår 944 S2 och -2,4 grader camber bak. Endast bankörning.
Sliter däck på insidan och får ingen riktigt bra temp i utsidan. Kan -2,4 grader verkligen vara för mycket negativ camber? Är det kanske någon med samma/liknande setup som kan tipsa oss?
Sliter däck på insidan och får ingen riktigt bra temp i utsidan. Kan -2,4 grader verkligen vara för mycket negativ camber? Är det kanske någon med samma/liknande setup som kan tipsa oss?
Johan Nilsson
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Läge för diff kanske, innerhjulet spinner förmodligen vilket kan slita mkt i innerkant.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Jag kör -2 grader bak på min bil och då sliter däcken ganska jämt. Spinner innerhjulet ibland jag med, har ingen diffbroms). Jag kör utan krängare bak för att få lite bättre grepp i kurvorna och minska risken för spinnande innerhjul (bilen är ganska hård i chassiet så den kränger inte värst mycket ändå).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Teamchefen
- S-Poster
- Posts: 97
- Joined: 2008-08-20 09:05:50
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sydvästra Skåne
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Det är aldrig fel att prova lite iaf.Teamchefen wrote:Patand: Låter precis som vår kärra, styv som attan i chassiet. Vi testar att demontera krängaren. Kanske vi ska testa med lite mindre negativ camber också...

Vad har ni för fjäderhårdhet? Själv har jag 700lb/in fram (ca 130Nm tror jag det motsvarar). Bak vet jag inte exakt vad jag har i hårdhet (det är 911 Turbo torsionstavar med kortade torn) men det matchar framändan väldigt väl med bra balans iaf.

Min bil väger 1100kg (med 1/3 tank) + förare.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Teamchefen
- S-Poster
- Posts: 97
- Joined: 2008-08-20 09:05:50
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sydvästra Skåne
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Hur mkt rollar bilen? Har ni ngt foto taget i sväng där man ser mängden roll?
Fast -2,4 är inte så mycket, borde inte vara för mycket. Vad åker ni för däck (typ och dimension)
Får man inte temp på utsidan så kan det tyda på att man inte åker tillräckligt fort, men det gör väl ni?
Fast -2,4 är inte så mycket, borde inte vara för mycket. Vad åker ni för däck (typ och dimension)
Får man inte temp på utsidan så kan det tyda på att man inte åker tillräckligt fort, men det gör väl ni?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Teamchefen
- S-Poster
- Posts: 97
- Joined: 2008-08-20 09:05:50
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sydvästra Skåne
- Contact:
Inte mycket roll på denna bilden, hade inte så många att välja på...
Bilen kränger som sagt inte mycket alls, även om vi kanske inte är snabbast runt banan. 1.15 på Sturup.
Vi åker Avon ZZR r-däck, 225/45-17 resp 255/40-17.
Bilen kränger som sagt inte mycket alls, även om vi kanske inte är snabbast runt banan. 1.15 på Sturup.
Vi åker Avon ZZR r-däck, 225/45-17 resp 255/40-17.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Teamchefen on 2009-09-02 11:43:57, edited 1 time in total.
Johan Nilsson
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Märkligt, visste inte att det fanns 14 tums fäljar med 130/5 i bultmönster...Teamchefen wrote:Vi åker Avon ZZR r-däck, 225/45-14 resp 255/40-17.



Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Teamchefen
- S-Poster
- Posts: 97
- Joined: 2008-08-20 09:05:50
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sydvästra Skåne
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Teamchefen wrote:Oups, rättar genast till den där. Vill inte avslöja att vi kör utan frambromsar...

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
hahahah!Teamchefen wrote:Oups, rättar genast till den där. Vill inte avslöja att vi kör utan frambromsar...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- Teamchefen
- S-Poster
- Posts: 97
- Joined: 2008-08-20 09:05:50
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sydvästra Skåne
- Contact:
patand wrote:Det är aldrig fel att prova lite iaf.Teamchefen wrote:Patand: Låter precis som vår kärra, styv som attan i chassiet. Vi testar att demontera krängaren. Kanske vi ska testa med lite mindre negativ camber också...
Vad har ni för fjäderhårdhet? Själv har jag 700lb/in fram (ca 130Nm tror jag det motsvarar). Bak vet jag inte exakt vad jag har i hårdhet (det är 911 Turbo torsionstavar med kortade torn) men det matchar framändan väldigt väl med bra balans iaf.
Min bil väger 1100kg (med 1/3 tank) + förare.
Okey, lite mer info...
Fram:
Två fjädrar med märkning 180-70 (stor) resp. 130-60-10 (liten)
Krängare 27 mm
Toe-out 3,5 mm totalt
Camber -3,2 grader
Full Caster
Bak:
Två fjädrar med märkning 120-150 (stor) resp. 80-60-20 (liten)
Krängare 14 mm
Toe-in 4,0 mm totalt
Camber -2,4
Racevikt 1220 kg, med förare & bensin
Senaste tempskillnad insida utsida fram 10 grader, bak 14 grader (insida varmast)
Låser lite innerhjul bak, överstyr ut ur kurva och käkar lite mer insida än utsida...
Johan Nilsson
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Siffrorna på fjädrarna får du beskriva mer vad dom betyder. Eller så låter du en välvuxen mekaniker sätta sig på resp framskärm och så mäterdu hur mkt bilen sjunker ner.
Krängarna, fäster dom i orginal fästpunkter?
10 grader varmare på insida tycker jag är nästan ok, 14 är kanske lite mycket. Men det rättar nog till sig när chaffisen fått upp lite mer vana med bilen och banorna. Vad fick ni för temp i absoluta värden?
Slitaget på insida fram skulle jag tro beror till stor del på den aggresiva toeinställningen ni har. 3.5 mm tycker jag är rätt mkt
Krängarna, fäster dom i orginal fästpunkter?
10 grader varmare på insida tycker jag är nästan ok, 14 är kanske lite mycket. Men det rättar nog till sig när chaffisen fått upp lite mer vana med bilen och banorna. Vad fick ni för temp i absoluta värden?
Slitaget på insida fram skulle jag tro beror till stor del på den aggresiva toeinställningen ni har. 3.5 mm tycker jag är rätt mkt
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Teamchefen
- S-Poster
- Posts: 97
- Joined: 2008-08-20 09:05:50
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sydvästra Skåne
- Contact:
Tror att 180-70 är 180mm lång och 70 N, den lilla då 130 mm lång, 60 N och 20...ja just det...ingen aning?!
Den stora fjädern är runt och den lilla platt.
Tempen bak senast 70-60-56, insida-mitt-utsida, i o f s efter ett hyfsat snabbt varv tillbaka till depån. Temp under körning hade ju varit optimalt...
Ny hjulinställning ska göras på måndag. Tror du på något mindre neg. camber samt kanske 2 mm toe-ut?
Den stora fjädern är runt och den lilla platt.
Tempen bak senast 70-60-56, insida-mitt-utsida, i o f s efter ett hyfsat snabbt varv tillbaka till depån. Temp under körning hade ju varit optimalt...
Ny hjulinställning ska göras på måndag. Tror du på något mindre neg. camber samt kanske 2 mm toe-ut?
Johan Nilsson
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]