Startade inte - DME-reläet?
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Startade inte - DME-reläet?
Efter att ha stoppat i mitt nya luftfilter så skulle jag ta en testrepa. Hoppar in, vrider på nyckeln, motorn går runt men startar inte. Jag gör två försök på ca 10 sekunder på starten. Inget host, puff, nys utan helt livlöst. Allt övrigt är helt normalt, dvs alla lampor lyser osv. Tänker att jag lyckats komma åt kabeln från tändspolen på något vis när jag fipplade med filtet och öppnar huven och känner på den men den sitter som den ska. Stänger huven, larmar på och av och gör ett nytt försök. Samma resultat - skräp! Middagsdags så bilen får vänta en timme. Kommer ut och ska börja felsöka men gör ett nytt startförsök först. Biljäkeln startar! Kör en sväng och provar att stänga av och starta flera gånger och den fungerar klockrent varje gång. Tillfällig hicka eller kan det vara DME-reläet som spökar?
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Är enkelt att testa om det är DME-relät. Tillverka en "Emergency Jumper" enligt http://www.clarks-garage.com/shop-manual/fuel-05.htm. Kortfattat så sätter du ihop tre kabelsnuttar och förser varje ände med ett flatstift i motsvarande storlek som de på relät.
Clark's Garage wrote:To start the car using the emergency jumper, install the jumper in the following sequence:
1. Install one spade connector into terminal 87.
2. Install the second spade connector into terminal 87b.
3. Install the last spade connector into terminal 30. When the connector is installed into terminal 30 you should hear the fuel pump energize. The car can then be started using the ignition switch.
![]()
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Första tanken som slår är att det kan vara nån lös kabel, typ LMM eller liknade. Vad gäller DME så går det bara sönder en gång, så det verkar ganska otroligt.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Jag har läst på andra forum att just DME-reläet kan ge skumma och intermittenta fel. Jag ska beställa ett nytt för säkerhets skull men vill inte byta innan jag vet att det gamla är kass (dvs felet kommer igen och jag kan verifiera det med kabeltricket). Jag ska också gå över alla kablar/kontakter och spana efter misstänkta problemkällor samt putsa lite jordpunkter med mera.bergodalvana wrote:Första tanken som slår är att det kan vara nån lös kabel, typ LMM eller liknade. Vad gäller DME så går det bara sönder en gång, så det verkar ganska otroligt.
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
bergodalvana wrote:Första tanken som slår är att det kan vara nån lös kabel, typ LMM eller liknade. Vad gäller DME så går det bara sönder en gång, så det verkar ganska otroligt.
Mitt relä funkar lite som det vill, oftast funkar det, men ibland så får man
knacka på det... har köpt ett nytt till uppstarten nu

/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Adde_k
- Turbo-Poster
- Posts: 969
- Joined: 2004-09-10 16:29:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Halmstad
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users