Hej,
Bytte häromdagen motor på min 924 turbo.( Komplett byte inkl. all kringutrustning på motorn )
Vred därefter på startnyckeln med klent resultat
Startmotorn snurrar,gnista finns men soppaledningen är snustorr.
Har kollat bränslerelät som verkar OK
Finns det nån givare/relä kring insuget som också kan spöka??
OBS - pumpen fungerade perfekt dagarna innan motorbytet.
mvh
Göran
Last edited by Göran Hellström on 2009-08-04 07:12:32, edited 1 time in total.
Du har en tryckvakt som bryter soppapumpen mot högt laddtryck också. Den sitter på framkant av tryckröret ovanför toppen.
Om du jordar den kabeln så ska pumpen starta.
Fredde
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR
Byglade först reläet = pumpen surrade.Bytte därefter den nya motorns kabelhärva mot den gamla.Nu startade den utan problem.
Tyvärr grumlades glädjen snabbt av den feta oljerök som bolmade ur avgasröret. Det enligt uppgift renoverade turbo-aggregatet demonterades
varpå några dl olja rann ut !
Monterade den gamla turbon som jag vet fungerar bra varpå rökutvecklingen minskade markant - dock ej helt - speciellt inte vid kraftigt gaspådrag.
Har kollat kompressionen som är jämn och bra. ( Borrad samt smidda kolvar från JE )
Återstår kanske bara att kolla/ rengöra vevhusventilationen samt oljereturen från turbon - några tips på hur man enklast gör detta ??
patand wrote:Uppdaterade rubriken så du kan snacka om flera problem i samma tråd Göran... dumt att behöva ändra rubrik vartefter det uppstår nya problem.
Bra ide´- kan ju bli många ändringar innan allt fungerar
Köpte en 79.a av signaturen DP81 utanför Halmstad i våras - lämnade av bilen till Anders Sjögren i Skövde som fick ta hand om karossen efter att han demonterat all mekanik åt mig.
Tyckte den blivit lite "trött" samt läckte en del olja - upptäckte dock att wastegaten ej var helt tät/stängd när jag redan plockat ut motorn .
Vill nog få snurr på den nya motorn innan jag avyttrar den gamla.