bromsvätska vart ska man ha? varför silicon baserad?
- turboperan
- Turbo-Poster
- Posts: 506
- Joined: 2007-06-04 15:07:08
- Bilmodell: 944 turbo och s2
- Location: Eneryda
- Contact:
bromsvätska vart ska man ha? varför silicon baserad?
Var och köpte ny bromsvätska idag, och kom då på att min var silicon baserad. Varför har man det? killen på mekonomen kollade upp bilen i datorn och konstaterade att det inte alls skulle vara siliconbaserad i bilen.
nu till funderingarna: varför siliconbaserad? är den bättre på att hålla värmen? för den är 3ggr så dyr som vanlig bromsvätska.
och om de nu är så att den inte är bättre, kan jag byta tillbaks till en som inte är silikon baserad om jag tömmer hela systemet, var nämlige inne på både mekonomen, autoexpert och micro och ingen vågade svara på om jag kunde byta tillbaks till vanlig igen..
de var siliconbaserad när jag köpte bilen.
nu till funderingarna: varför siliconbaserad? är den bättre på att hålla värmen? för den är 3ggr så dyr som vanlig bromsvätska.
och om de nu är så att den inte är bättre, kan jag byta tillbaks till en som inte är silikon baserad om jag tömmer hela systemet, var nämlige inne på både mekonomen, autoexpert och micro och ingen vågade svara på om jag kunde byta tillbaks till vanlig igen..
de var siliconbaserad när jag köpte bilen.
Per Gummesson
mob: 0733958640
Life´s 2 short 4 French cars and public transport
Porsche 944 S2
Porsche 951 RS - Såld
Porsche 944 S2 cab
pcs: 11123
944svrige: 1799
biltrådar: 951:an RS http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17500
S2 cab: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=21595&start=0
S2: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=16863&start=0
mob: 0733958640
Life´s 2 short 4 French cars and public transport
Porsche 944 S2
Porsche 951 RS - Såld
Porsche 944 S2 cab
pcs: 11123
944svrige: 1799
biltrådar: 951:an RS http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17500
S2 cab: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=21595&start=0
S2: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=16863&start=0
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
- turboperan
- Turbo-Poster
- Posts: 506
- Joined: 2007-06-04 15:07:08
- Bilmodell: 944 turbo och s2
- Location: Eneryda
- Contact:
märket är CARTEL och det är en DOT5 siliconbaserad, har inte reflekterat över det så mycket innan förens nu när folk i butikerna nästan dumförklarade mig för jag hade siliconbaserad bromsvätska i bilen så började jag med fundera över varför förra ägaren hälde i de?!
Nu är frågan ska jag byta ut bromsvätskan till dot4 eller ska jag fortsätta på den siliconbaserade (som jag nu köpt)
Nu är frågan ska jag byta ut bromsvätskan till dot4 eller ska jag fortsätta på den siliconbaserade (som jag nu köpt)
Per Gummesson
mob: 0733958640
Life´s 2 short 4 French cars and public transport
Porsche 944 S2
Porsche 951 RS - Såld
Porsche 944 S2 cab
pcs: 11123
944svrige: 1799
biltrådar: 951:an RS http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17500
S2 cab: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=21595&start=0
S2: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=16863&start=0
mob: 0733958640
Life´s 2 short 4 French cars and public transport
Porsche 944 S2
Porsche 951 RS - Såld
Porsche 944 S2 cab
pcs: 11123
944svrige: 1799
biltrådar: 951:an RS http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17500
S2 cab: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=21595&start=0
S2: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=16863&start=0
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
Jag hade bytt till Dot 4,, antingen ATE Blue eller Motul RBF 600
Om man läser här http://en.wikipedia.org/wiki/DOT_5 så skall man inte blanda dot 5 och 4 så var noga med att få ut all gammal vätska så då är ATE blue bra för den är blå
Om man läser här http://en.wikipedia.org/wiki/DOT_5 så skall man inte blanda dot 5 och 4 så var noga med att få ut all gammal vätska så då är ATE blue bra för den är blå
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
DOT 5 skall absolut inte användas! Kan skada packningar osv i normala bromssystem (har jag iaf läst)!
DOT 4 eller DOT5.1 går bra att använda men som sagt INTE DOT 5!!!
Du är säker på att det är DOT 5 du har i systemet och inte DOT5.1 ?
DOT 4 eller DOT5.1 går bra att använda men som sagt INTE DOT 5!!!
Du är säker på att det är DOT 5 du har i systemet och inte DOT5.1 ?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Fördelen är att den inte absorberar vatten som vanlig bromsvätska och därmed förhindrar rost i cylinderlopp och liknande. Dessutom så sjunker inte kokpunkten med tiden. Det är alltså bra för bilar som används vid bankörning och för bilar som står still största delen av året.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- turboperan
- Turbo-Poster
- Posts: 506
- Joined: 2007-06-04 15:07:08
- Bilmodell: 944 turbo och s2
- Location: Eneryda
- Contact:
låter ju inge vidarepatand wrote:DOT 5 skall absolut inte användas! Kan skada packningar osv i normala bromssystem (har jag iaf läst)!
DOT 4 eller DOT5.1 går bra att använda men som sagt INTE DOT 5!!!
Du är säker på att det är DOT 5 du har i systemet och inte DOT5.1 ?

går det verkligen att tömma ut hela systemet på gammal vätska, har hört att de är super noga att få bort allt
Per Gummesson
mob: 0733958640
Life´s 2 short 4 French cars and public transport
Porsche 944 S2
Porsche 951 RS - Såld
Porsche 944 S2 cab
pcs: 11123
944svrige: 1799
biltrådar: 951:an RS http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17500
S2 cab: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=21595&start=0
S2: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=16863&start=0
mob: 0733958640
Life´s 2 short 4 French cars and public transport
Porsche 944 S2
Porsche 951 RS - Såld
Porsche 944 S2 cab
pcs: 11123
944svrige: 1799
biltrådar: 951:an RS http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17500
S2 cab: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=21595&start=0
S2: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=16863&start=0
- turboperan
- Turbo-Poster
- Posts: 506
- Joined: 2007-06-04 15:07:08
- Bilmodell: 944 turbo och s2
- Location: Eneryda
- Contact:
ja läste de också på flaskan, men det står att den bevarar kokpunkten om inte vätskan överstiger 250grader. Tycker de låter lite, eller? hur varmt blir de?Mattias 924 wrote:Fördelen är att den inte absorberar vatten som vanlig bromsvätska och därmed förhindrar rost i cylinderlopp och liknande. Dessutom så sjunker inte kokpunkten med tiden. Det är alltså bra för bilar som används vid bankörning och för bilar som står still största delen av året.
Per Gummesson
mob: 0733958640
Life´s 2 short 4 French cars and public transport
Porsche 944 S2
Porsche 951 RS - Såld
Porsche 944 S2 cab
pcs: 11123
944svrige: 1799
biltrådar: 951:an RS http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17500
S2 cab: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=21595&start=0
S2: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=16863&start=0
mob: 0733958640
Life´s 2 short 4 French cars and public transport
Porsche 944 S2
Porsche 951 RS - Såld
Porsche 944 S2 cab
pcs: 11123
944svrige: 1799
biltrådar: 951:an RS http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17500
S2 cab: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=21595&start=0
S2: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=16863&start=0
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Det är nog väldigt svårt... kan väl alltid bli kvar någon droppen någonstans?turboperan wrote:går det verkligen att tömma ut hela systemet på gammal vätska, har hört att de är super noga att få bort allt
Kanske bäst du frågar föregående ägare hur noga de var innan de hälde i DOT5.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- turboperan
- Turbo-Poster
- Posts: 506
- Joined: 2007-06-04 15:07:08
- Bilmodell: 944 turbo och s2
- Location: Eneryda
- Contact:
hmm ja jag får nog ta ett snack med förra ägaren.
Per Gummesson
mob: 0733958640
Life´s 2 short 4 French cars and public transport
Porsche 944 S2
Porsche 951 RS - Såld
Porsche 944 S2 cab
pcs: 11123
944svrige: 1799
biltrådar: 951:an RS http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17500
S2 cab: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=21595&start=0
S2: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=16863&start=0
mob: 0733958640
Life´s 2 short 4 French cars and public transport
Porsche 944 S2
Porsche 951 RS - Såld
Porsche 944 S2 cab
pcs: 11123
944svrige: 1799
biltrådar: 951:an RS http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17500
S2 cab: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=21595&start=0
S2: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=16863&start=0
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Men varför inte fortsätta köra med DOT.5? Den anses ju vara överlägsen DOT.4. Enda nackdelen som jag har hört talas om (men bara av personer som inte själva använder DOT.5) är att den ska ge svampigare bromsar men om det skulle vara ett problem vet du ju bäst själv eftersom du kört med DOT.5. Jag skulle själv kört på DOT.5 i min bil om jag hade haft bättre självdiciplin och renoverat bromssystremet på en gång i stället för i etapper. Jag var ju givetvis tvungen att köra lite mellan delrenoveringarna och fyllde då på med vanlig bromsvätska.
Ang. att byta bromsvätska. Jag har hört att alla gummidetaljer som kommit i kontakt med DOT.4 måste bytas. En tömning räcker inte. Men det är bara vad jag har hört, jag har ingen egen erfarenhet.
Man som sagt, varför inte fortsätta med DOT.5?
Ang. att byta bromsvätska. Jag har hört att alla gummidetaljer som kommit i kontakt med DOT.4 måste bytas. En tömning räcker inte. Men det är bara vad jag har hört, jag har ingen egen erfarenhet.
Man som sagt, varför inte fortsätta med DOT.5?
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Vad jag lärt mig är DOT5 nått man använder i bilar som står i beredskap och liknande år efter år just för att vätskan inte åldras pga fukt. Att det skulle vara en bra vätska till en 'prestanda' bil har jag aldrig hört.
//Magnus
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
Lite mer om DOT 5 http://sv.wikipedia.org/wiki/Bromsv%C3% ... C3.A4tskor
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
- turboperan
- Turbo-Poster
- Posts: 506
- Joined: 2007-06-04 15:07:08
- Bilmodell: 944 turbo och s2
- Location: Eneryda
- Contact:
de där med svampighet är inget som jag har märkt av, mn i teorin kan de vara så eftersom den är aningen komprimerbar.Mattias 924 wrote:Men varför inte fortsätta köra med DOT.5? Den anses ju vara överlägsen DOT.4. Enda nackdelen som jag har hört talas om (men bara av personer som inte själva använder DOT.5) är att den ska ge svampigare bromsar men om det skulle vara ett problem vet du ju bäst själv eftersom du kört med DOT.5. Jag skulle själv kört på DOT.5 i min bil om jag hade haft bättre självdiciplin och renoverat bromssystremet på en gång i stället för i etapper. Jag var ju givetvis tvungen att köra lite mellan delrenoveringarna och fyllde då på med vanlig bromsvätska.
Ang. att byta bromsvätska. Jag har hört att alla gummidetaljer som kommit i kontakt med DOT.4 måste bytas. En tömning räcker inte. Men det är bara vad jag har hört, jag har ingen egen erfarenhet.
Man som sagt, varför inte fortsätta med DOT.5?
Per Gummesson
mob: 0733958640
Life´s 2 short 4 French cars and public transport
Porsche 944 S2
Porsche 951 RS - Såld
Porsche 944 S2 cab
pcs: 11123
944svrige: 1799
biltrådar: 951:an RS http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17500
S2 cab: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=21595&start=0
S2: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=16863&start=0
mob: 0733958640
Life´s 2 short 4 French cars and public transport
Porsche 944 S2
Porsche 951 RS - Såld
Porsche 944 S2 cab
pcs: 11123
944svrige: 1799
biltrådar: 951:an RS http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17500
S2 cab: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=21595&start=0
S2: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=16863&start=0
Who is online
Users browsing this forum: No registered users