bromsvätska vart ska man ha? varför silicon baserad?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
turboperan
Turbo-Poster
Posts: 506
Joined: 2007-06-04 15:07:08
Bilmodell: 944 turbo och s2
Location: Eneryda
Contact:

bromsvätska vart ska man ha? varför silicon baserad?

#1 Post by turboperan »

Var och köpte ny bromsvätska idag, och kom då på att min var silicon baserad. Varför har man det? killen på mekonomen kollade upp bilen i datorn och konstaterade att det inte alls skulle vara siliconbaserad i bilen.

nu till funderingarna: varför siliconbaserad? är den bättre på att hålla värmen? för den är 3ggr så dyr som vanlig bromsvätska.

och om de nu är så att den inte är bättre, kan jag byta tillbaks till en som inte är silikon baserad om jag tömmer hela systemet, var nämlige inne på både mekonomen, autoexpert och micro och ingen vågade svara på om jag kunde byta tillbaks till vanlig igen..

de var siliconbaserad när jag köpte bilen.
Per Gummesson
mob: 0733958640

Life´s 2 short 4 French cars and public transport

Porsche 944 S2
Porsche 951 RS - Såld
Porsche 944 S2 cab

pcs: 11123
944svrige: 1799

biltrådar: 951:an RS http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17500
S2 cab: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=21595&start=0
S2: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=16863&start=0

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#2 Post by Highway »

Låter väldigt konstigt att du har silikonbaserad bromsvätska är du verkligen säker på det vad är det för märke?

Du skall väl ha DOT4 bromsvätska om jag inte minns fel och köp en riktigt bra om du tänker köra bana
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
turboperan
Turbo-Poster
Posts: 506
Joined: 2007-06-04 15:07:08
Bilmodell: 944 turbo och s2
Location: Eneryda
Contact:

#3 Post by turboperan »

märket är CARTEL och det är en DOT5 siliconbaserad, har inte reflekterat över det så mycket innan förens nu när folk i butikerna nästan dumförklarade mig för jag hade siliconbaserad bromsvätska i bilen så började jag med fundera över varför förra ägaren hälde i de?!

Nu är frågan ska jag byta ut bromsvätskan till dot4 eller ska jag fortsätta på den siliconbaserade (som jag nu köpt)
Per Gummesson
mob: 0733958640

Life´s 2 short 4 French cars and public transport

Porsche 944 S2
Porsche 951 RS - Såld
Porsche 944 S2 cab

pcs: 11123
944svrige: 1799

biltrådar: 951:an RS http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17500
S2 cab: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=21595&start=0
S2: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=16863&start=0

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#4 Post by Highway »

Jag hade bytt till Dot 4,, antingen ATE Blue eller Motul RBF 600

Om man läser här http://en.wikipedia.org/wiki/DOT_5 så skall man inte blanda dot 5 och 4 så var noga med att få ut all gammal vätska så då är ATE blue bra för den är blå
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#5 Post by patand »

DOT 5 skall absolut inte användas! Kan skada packningar osv i normala bromssystem (har jag iaf läst)!

DOT 4 eller DOT5.1 går bra att använda men som sagt INTE DOT 5!!!

Du är säker på att det är DOT 5 du har i systemet och inte DOT5.1 ?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

#6 Post by Mattias 924 »

Fördelen är att den inte absorberar vatten som vanlig bromsvätska och därmed förhindrar rost i cylinderlopp och liknande. Dessutom så sjunker inte kokpunkten med tiden. Det är alltså bra för bilar som används vid bankörning och för bilar som står still största delen av året.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
turboperan
Turbo-Poster
Posts: 506
Joined: 2007-06-04 15:07:08
Bilmodell: 944 turbo och s2
Location: Eneryda
Contact:

#7 Post by turboperan »

patand wrote:DOT 5 skall absolut inte användas! Kan skada packningar osv i normala bromssystem (har jag iaf läst)!

DOT 4 eller DOT5.1 går bra att använda men som sagt INTE DOT 5!!!

Du är säker på att det är DOT 5 du har i systemet och inte DOT5.1 ?
låter ju inge vidare :? svårt att veta, men de står DOT5 på flaskan jag fick till bilen tyvärr..

går det verkligen att tömma ut hela systemet på gammal vätska, har hört att de är super noga att få bort allt
Per Gummesson
mob: 0733958640

Life´s 2 short 4 French cars and public transport

Porsche 944 S2
Porsche 951 RS - Såld
Porsche 944 S2 cab

pcs: 11123
944svrige: 1799

biltrådar: 951:an RS http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17500
S2 cab: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=21595&start=0
S2: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=16863&start=0

User avatar
turboperan
Turbo-Poster
Posts: 506
Joined: 2007-06-04 15:07:08
Bilmodell: 944 turbo och s2
Location: Eneryda
Contact:

#8 Post by turboperan »

Mattias 924 wrote:Fördelen är att den inte absorberar vatten som vanlig bromsvätska och därmed förhindrar rost i cylinderlopp och liknande. Dessutom så sjunker inte kokpunkten med tiden. Det är alltså bra för bilar som används vid bankörning och för bilar som står still största delen av året.
ja läste de också på flaskan, men det står att den bevarar kokpunkten om inte vätskan överstiger 250grader. Tycker de låter lite, eller? hur varmt blir de?
Per Gummesson
mob: 0733958640

Life´s 2 short 4 French cars and public transport

Porsche 944 S2
Porsche 951 RS - Såld
Porsche 944 S2 cab

pcs: 11123
944svrige: 1799

biltrådar: 951:an RS http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17500
S2 cab: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=21595&start=0
S2: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=16863&start=0

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#9 Post by patand »

turboperan wrote:går det verkligen att tömma ut hela systemet på gammal vätska, har hört att de är super noga att få bort allt
Det är nog väldigt svårt... kan väl alltid bli kvar någon droppen någonstans?

Kanske bäst du frågar föregående ägare hur noga de var innan de hälde i DOT5.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
turboperan
Turbo-Poster
Posts: 506
Joined: 2007-06-04 15:07:08
Bilmodell: 944 turbo och s2
Location: Eneryda
Contact:

#10 Post by turboperan »

hmm ja jag får nog ta ett snack med förra ägaren.
Per Gummesson
mob: 0733958640

Life´s 2 short 4 French cars and public transport

Porsche 944 S2
Porsche 951 RS - Såld
Porsche 944 S2 cab

pcs: 11123
944svrige: 1799

biltrådar: 951:an RS http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17500
S2 cab: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=21595&start=0
S2: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=16863&start=0

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

#11 Post by Mattias 924 »

Men varför inte fortsätta köra med DOT.5? Den anses ju vara överlägsen DOT.4. Enda nackdelen som jag har hört talas om (men bara av personer som inte själva använder DOT.5) är att den ska ge svampigare bromsar men om det skulle vara ett problem vet du ju bäst själv eftersom du kört med DOT.5. Jag skulle själv kört på DOT.5 i min bil om jag hade haft bättre självdiciplin och renoverat bromssystremet på en gång i stället för i etapper. Jag var ju givetvis tvungen att köra lite mellan delrenoveringarna och fyllde då på med vanlig bromsvätska.

Ang. att byta bromsvätska. Jag har hört att alla gummidetaljer som kommit i kontakt med DOT.4 måste bytas. En tömning räcker inte. Men det är bara vad jag har hört, jag har ingen egen erfarenhet.

Man som sagt, varför inte fortsätta med DOT.5?
"patand" skrev:
Om inget strular...

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#12 Post by 944_Driver »

Vad jag lärt mig är DOT5 nått man använder i bilar som står i beredskap och liknande år efter år just för att vätskan inte åldras pga fukt. Att det skulle vara en bra vätska till en 'prestanda' bil har jag aldrig hört.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#13 Post by Highway »

Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

#14 Post by Mattias 924 »

944_Driver wrote:Att det skulle vara en bra vätska till en 'prestanda' bil har jag aldrig hört.

//Magnus
Har du hört att det skulle vara dåligt? Det här är inte menat som ett påhopp utan en seriös fråga.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
turboperan
Turbo-Poster
Posts: 506
Joined: 2007-06-04 15:07:08
Bilmodell: 944 turbo och s2
Location: Eneryda
Contact:

#15 Post by turboperan »

Mattias 924 wrote:Men varför inte fortsätta köra med DOT.5? Den anses ju vara överlägsen DOT.4. Enda nackdelen som jag har hört talas om (men bara av personer som inte själva använder DOT.5) är att den ska ge svampigare bromsar men om det skulle vara ett problem vet du ju bäst själv eftersom du kört med DOT.5. Jag skulle själv kört på DOT.5 i min bil om jag hade haft bättre självdiciplin och renoverat bromssystremet på en gång i stället för i etapper. Jag var ju givetvis tvungen att köra lite mellan delrenoveringarna och fyllde då på med vanlig bromsvätska.

Ang. att byta bromsvätska. Jag har hört att alla gummidetaljer som kommit i kontakt med DOT.4 måste bytas. En tömning räcker inte. Men det är bara vad jag har hört, jag har ingen egen erfarenhet.

Man som sagt, varför inte fortsätta med DOT.5?
de där med svampighet är inget som jag har märkt av, mn i teorin kan de vara så eftersom den är aningen komprimerbar.
Per Gummesson
mob: 0733958640

Life´s 2 short 4 French cars and public transport

Porsche 944 S2
Porsche 951 RS - Såld
Porsche 944 S2 cab

pcs: 11123
944svrige: 1799

biltrådar: 951:an RS http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17500
S2 cab: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=21595&start=0
S2: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=16863&start=0

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users