Alternativa kamaxlar till 924 NA?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

Alternativa kamaxlar till 924 NA?

#1 Post by Magnus K »

Tjenix!

Eftersom jag vet att minst en lob på min orginal-kamaxel på 924an är sliten så måste jag börja leta efter en ersättare. Alternativen som jag ser det just nu:
1. Köpa beg kamaxel.
2. Köpa ny orginalkamaxel.
3. Köpa ny vassare kamaxel.

För alla tre alternativen: Måste jag ha med överfallen till just denna axel eller kan jag återanvända de gamla?

För alternativ 3: Tryckarna, måste de bytas mot högre/längre tryckare för att kunna följa ex en omslipad orginalkam?

Nån som vet nån firma som tillverkar kammar till 924an?

Tacksam för lite input så jag kommer på rätt spår från början. :)
Mangan

Patrik Norrman
NA-Poster
Posts: 23
Joined: 2004-11-09 14:44:12
Contact:

#2 Post by Patrik Norrman »

Jag har också haft en kam som var nergången. Jaan Tolli ordnade en ny (begagnad i mycket bra skick) från en skrot i Tyskland han handlar av. Tror att priset var 1/3 av ny pris(runt en tusing). De hade också nya USA kammar så man får se till så man får rätt.
MVH Patrik.

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#3 Post by Magnus K »

Hupps, tusen spänn är ju riktigt billigt, i mina ögon!

Jag kikade lite på PiperCams i UK ( http://www.pipercams.co.uk ) men kom fram till att 256 pund ungefär var 4000 spänn... Huvva... Nåt billigare alternativ måste väl finnas? Vad kan en omslipning kosta?

Mvh
Mangan

User avatar
Utzon.se
Sponsor
Posts: 298
Joined: 2004-07-05 22:11:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Partille
Contact:

Re: Alternativa kamaxlar till 924 NA?

#4 Post by Utzon.se »

Magnus K wrote: För alla tre alternativen: Måste jag ha med överfallen till just denna axel eller kan jag återanvända de gamla?
Överfallen hör ihop med toppen och skall inte bytas när man byter kam. Det gäller nog alla bilar tror jag.
Magnus K wrote: För alternativ 3: Tryckarna, måste de bytas mot högre/längre tryckare för att kunna följa ex en omslipad orginalkam?
Ja, om firman som slipar om inte lagt på mtrl innan de började slipa
Magnus K wrote:
Nån som vet nån firma som tillverkar kammar till 924an?
Enem slipar om kamaxlar
Magnus K wrote:Hupps, tusen spänn är ju riktigt billigt, i mina ögon!
I mina oxo. Jag tar hela 1100kr för en begagnad kamaxel.
Utzon "Crew"
Peter
Johannes

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: Alternativa kamaxlar till 924 NA?

#5 Post by Pär Hylander »

Utzon.se wrote:
Magnus K wrote: För alternativ 3: Tryckarna, måste de bytas mot högre/längre tryckare för att kunna följa ex en omslipad orginalkam?
Ja, om firman som slipar om inte lagt på mtrl innan de började slipa
.
Min topplocksrenoverare la brickor emellan a la Alfa Romeo, för min ventiler var lite olika långa.... Kanske en gångbar lösning vid omslipad kam oxo?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#6 Post by Magnus K »

Pär: På undersidan av själva tryckaren alltså? Gissar att de flyger all världens väg om de ligger ovanpå... :roll:

Peter U: Får kolla med Enem om de har några bra priser, annars är nog en beg kamaxel enda alternativet just nu. Jag tror inte min kamaxel är speciellt lämplig att köra en säsong till på, spetsen på några av nockarna är "sårig", ev måste jag ju byta tryckarna också. :( Ska kika runt lite, jag kanske hör av mig till dig senare! ;)

Mvh
Mangan

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#7 Post by Pär Hylander »

Magnus K wrote:Pär: På undersidan av själva tryckaren alltså? Gissar att de flyger all världens väg om de ligger ovanpå... :roll:Mvh
Mangan
Ja. Dessutom lär "brickorna" heta ngt speciellt som jag glömt namnet på.

I teorin kanske det inte funkar om bascirkeln slipas ner väldigt mycket, för då kommer tryckaren längre upp i toppen och får kanske för dålig styrning så att den kantrar. Men det känns som ett rent akademiskt och hypotetiskt problem.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#8 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Ja. Dessutom lär "brickorna" heta ngt speciellt som jag glömt namnet på.
Tänkte just det att det kan väl inte vara vilka bonnbrickor som helst man lägger där. De flesta brickor man har hemma lär nog deformeras vid en sådan användning.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

RallyCalle
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2004-04-23 17:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#9 Post by RallyCalle »

[quote="Pär Hylander]
Ja. Dessutom lär "brickorna" heta ngt speciellt som jag glömt namnet på.

[/quote]

Tjena! Jag har för mig att det heter shims. Jag ska riva lite i min 924 i vinter också, så jag följer den här tråden med spänning.:)
//Calle
Carl Aulin
CSN finansierad Porsche 924 -81
Linköping

User avatar
Utzon.se
Sponsor
Posts: 298
Joined: 2004-07-05 22:11:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Partille
Contact:

#10 Post by Utzon.se »

Jag lämnade in en kamaxel till Enem för omslipning.
Sen köpte jag 8st ventiltryckare till SAAB (typ nån 900-modell)
Saabs shims var billiga och passade riktigt bra i tjocklek.

Sen blev det lite maskinarbete:
Saabtryckarna var något mindre i diameter så jag svarvade upp mässingsfoder som jag pressade in i toppen.
Och så svarvade jag små teflonhållare till shimsen.

Ventiljustering blev något mer komplicerat eftersom man var tvungen att ta ur kammen när nya shims skulle in.

Enemslipad kam
Portad topp och insug
Extraktorrör 4-2-1
planat block 2mm
150hk uppmättes i rullande landsväg
Utzon "Crew"
Peter
Johannes

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#11 Post by patand »

Utzon.se wrote:Portad topp och insug
Vad jag förstått av det lilla jag lyckats läsa på om trimning av 924 N/A så är det mycket att hämta på detta. Speciellt toppen skall tydligen vara det som stoppar ökat flöde, därav har man inget för att sätta dit öppnare luftfilter tex på en 924 N/A utan att öka flödet genom toppen.

Kan det var vettigt att få tag i en turbotopp och använda den? Hur mycket jobb är det?

Kanske är något för dig Magnus att kolla upp vad detta med ökat flöde genom toppen kostar om du ändock ska byta kam?

Och ska du ta bort toppen så kan du ju lika gärna passa på att plana blocket också...

Rätta mig gärna om någon vet bättre (vilket säkert Utzon t.ex gör).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Emil C
S-Poster
Posts: 52
Joined: 2004-12-03 14:50:13
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#12 Post by Emil C »

Sen passar ett spjällhus från en audi femma rakt på, audins steg två port är 20% större. det enda man behöver göra är att porta insuget
Mvh
Emil

-----------------------
924 -79
volvo 740 -86(vinterbil)
Golf 1 gti-84 (Nerplockad)
Golf 2 1,8cl -89 (vinterbilsprojekt)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#13 Post by patand »

Emil C wrote:Sen passar ett spjällhus från en audi femma rakt på, audins steg två port är 20% större. det enda man behöver göra är att porta insuget
Och toppen! Annars har du iaf begränsningen kvar i toppen och får ingen extra effekt av ökat flöde genom de andra komponenterna... (vet bara vad jag läst dock).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Emil C
S-Poster
Posts: 52
Joined: 2004-12-03 14:50:13
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#14 Post by Emil C »

ja det förstår jag :)
Mvh
Emil

-----------------------
924 -79
volvo 740 -86(vinterbil)
Golf 1 gti-84 (Nerplockad)
Golf 2 1,8cl -89 (vinterbilsprojekt)

Micke83
NA-Poster
Posts: 1
Joined: 2004-12-12 15:33:24
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Södertälje
Contact:

#15 Post by Micke83 »

IntegralCams
http://www.integralcams.com/924.htm har rätt bra priser på både standard och vassare kammar. $330 .. dollarn är ju rätt låg nu iaf.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], ohellst