Nytt fel ny tråd. För mycket soppa

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#2 Post by DLS »

Blir nog inge bra med högohms spridare och motstånd.
kör du med kodplugg eller utan med orginal spridare?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by gurra »

Hur högohmiga? Original är 5,5 ohm om jag minns rätt. Motstånden har du för att dina andra spridare med störta sannolikhet har ca 2,0 ohm. Har du högre än 5,5 ohms spridare måste du ta bort motstånden, men eventuellt kanske det inte ens fungerar då beroende på spridartyp.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

Re: Nytt fel ny tråd. För mycket soppa

#6 Post by Tomas »

newkie wrote:Hur som helst går bilen finfint bästa tomgången någonsin i kanske 10 sekunder. Sen börjar den misstända ända ner i avgassystemet. ibland så kraftigt att man får laddtryck på tomgången momentärt ibland, poff så går laddtrycket upp till runt 0,15.

Det känns som att den får på tok för mkt soppa i alla fall... Några idéer. Får inte tag på tomas för att fråga viilken storlek på spridare det är i chipet. Men det ska enligt e-mail historik vara "Orginal" spridare och 98 oktan...
Chippet är gjort för original 951 spridare vid 3 bar bränsletryck i bensinläget.
Minns inte ritktigt vad originalspridarna är för storlek men de är större än 370 cc så den borde gå magert. Att den går bra efter start beror antagligen på startupprikningen som ger lite fetare blandning som passar bättre till spridarna. Smällar i avgassytemet beror mer troligt på mager blandning än fet blandning men det kan ju lika gärna bero på tändningsproblem.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#8 Post by Erol »

newkie wrote:skulle haft varmare termostat... var handlar man en sådan?

Du är den första som jag ser som vill ha en varmare termostat när man
trimmar hårt, de flesta andra sätter dit en kallare termostat.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by gurra »

Jag ser det som en omöjlighet att du inte skulle komma upp i de 82 grader som original thermostat är gjord för oavsett bränsle.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users