Alla säger mindre spridare... (Avgasvärden)

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#16 Post by DLS »

Hade du inte problem med värdena redan innan du bytte kam?
Håller med alla andra, skaffa en bredbandslambda o kolla upp dina värden för säkerhets skull, kan rekommendera zeitronix zt-2 eller en innovate LC-1.
o som alla andra säger, rätt stift med rätt avstånd, fräscha tändkablar samt rotor o fördelare o tändspole. Annars tror jag mest på katten.
Förresten, är du säker på att din lambda sond är okej, var inte det en beg du satte dit?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#17 Post by Dea »

Vass kam med stort överlapp ger ju ofta problem med avgasvärden, särskilt om man inte kan mappa soppa och tändning exakt efter den totala motorspecen vilket ju är svårt med chip.

På min förra bil (alfa 75 Turbo) med vassare kammar hade jag ett besiktningsprogram för att få hyffsad tomgång och bra värden (berodde iofs delvis på avsaknad av tomgångsmotor så man fick kompensera med tändningen).

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

#19 Post by tkgb »

Jag kör med 788cc spridare och Maf med ett piggybacksystem
och senaste besiktningen hade jag bra avgasvärden 70 i Hc(100)

Fast min racekat är väldigt känslig för låg tempratur det brukar alltid krävas en liten tur runt stationen för att tempen och värdena ska bli bra.
men jag antar att dom testat det på din bil med?


mvh tommy

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#20 Post by Corleone »

Jag hoppas du menar att du har avancerat kammen 6 grader. Retardera är åt andra hållet. Ställ kammen på noll och prova igen.
En bredbandslambda är ett måste för att ha koll när du kör med mycket effekt. Om något ändrr sig så kan du se det innan nåt går sönder.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#23 Post by Erol »

När du planar toppen så backar du kammen!

Där emot tycker jag att en grad för varje 0,25 mm du tagit av låter mycket. Men jag
är ingen expert på området.


Där emot så har du höga HC värden, hur mår dina kolvringar?


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#24 Post by DLS »

har för mig jag läst nånstans att 1mm är ungefär 1 grad.
Edit:
du tror inte milledge skrivit i tum o inte i mm till dig?

Kan vara så att du backat kammen för mycket.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#27 Post by Tomas »

Vad gäller spridarstorleken. Problemet som kan uppstå när man har för stora spridare är att insprutningstiden på tomgång blir för kort. Spridarna hinner helt enkelt inte öppna innan det är dags för dem att stänga. Bränslemängden blir då väldigt inexakt och antagligen blir atomiseringen dålig. När man kör på E85 måste man tillsätta ungefär 40% mer av det jämfört med bensin för att få korrekt blandning, därför behöver man ju större spridare. Samtidigt innebär detta att öppningstiderna för spridarna blir längre jämfört med bensin. En 788 cc spridare på E85 är öppen lika länge som en 560 cc spridare (eller 53 lb/h) på bensin. 55 lb är inte speciellt stort om man kör på bensin så 788 cc borde inte vålla problem på E85.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#28 Post by Tomas »

newkie wrote:Mätte upp lambdan med motorn igång- Har för mig att värdet låg på 0,8 det vill säga att lambdan i bilen visar på normal blandning. Ska mäta igen snart.
0,8 vad? Menar du volt så är det inte rätt. Signalen borde ligga från en smalbandslambdagivare ska ligga och pendla fram och tillbaka runt 0,5v vid lambda 1.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Sluggen
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2008-03-02 21:50:16
Bilmodell: 951
Location: Stockholm
Contact:

#29 Post by Sluggen »

Det Milledge menar är väl att för varje 0,25 mm så blir konsekvensen att kammen retarderas. Alltså måste du kompensera med att avancera den.

Mvh Fredrik
_________________
//Fredrik


Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]