Ingen koppling

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

Malmö bromsservice har sådana, det är samma som till ngn 80-talsMercedes. Dom kan leverera till din lokala AD-centerbutik.

Usch, lufta kopplings är ett jäkla jobb, svårt som fasen att få ut luften ur rörledningen när röret ligger som ett uppochnedvänt U.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

andgus
Turbo-Poster
Posts: 441
Joined: 2004-05-01 09:55:24
Bilmodell: 944-83
Årsmodell: 1983
Location: Vänersborg
Contact:

#3 Post by andgus »

Pröva att lufta "bakvägen" med en oljekanna med plastslang till nippeln.
Pumpa på! :wink:.....naturligtvis med bromsvätska i kannan.... :wink:
//Andgus

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#4 Post by patand »

Vilka modeller har hydralisk koppling? Inte 924 väl?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#5 Post by Pär Hylander »

patand wrote:Vilka modeller har hydralisk koppling? Inte 924 väl?
Om jag fattat rätt så har alla 944 och 968 det samt 924 turbo och 924S, men inte 924 N/A
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#6 Post by patand »

Aha... bra att veta... :)

Är det ofta problem med den hydraliska kopplingen? Har iof inte sett något om det förr på forumet och det borde ju vara ett bra tecken...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#7 Post by Pär Hylander »

patand wrote:Aha... bra att veta... :)

Är det ofta problem med den hydraliska kopplingen? Har iof inte sett något om det förr på forumet och det borde ju vara ett bra tecken...
Tror inte det är ngt typfel direkt. Men det är ju packningar som åldras osv. En ny slavcylinder är rätt dyr, men packningsats kostar bara några hundra.

Ev beror slavcylinderproblem ibland på att vätskan i den väldigt sällan eller aldrig blivit bytt (luftad alltså), så med åren blir nog vatteninnehållet väldigt högt med inre korrosion som följd och därefter att packningen slits upp mot den rostiga ytan.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#8 Post by Anders Larsson »

Kryper inte vätskan runt någon ting med tiden när man bromsar o kopplar?..har aldrig luftat kopplingen..bromsarna däremot har man ju luftat flera gånger såklart.
Borde jag lufta ur vid kopplingen med för att få frisk vätska där?
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
MickeJ
S-Poster
Posts: 174
Joined: 2004-07-08 23:09:06
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Malmby, Strängnäs
Contact:

#9 Post by MickeJ »

Jag har packat om både huvud och slav cylindern till kopplingen. Den ena satsen gick att köpa genom porsche. Den andra, kommer inte ihåg vilken, kunde mekonomen skaka fram för dryga hundringen.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#10 Post by Pär Hylander »

Anders Larsson wrote:Kryper inte vätskan runt någon ting med tiden när man bromsar o kopplar?..har aldrig luftat kopplingen..bromsarna däremot har man ju luftat flera gånger såklart.
Borde jag lufta ur vid kopplingen med för att få frisk vätska där?
Nä, det är bara en ledning ner, så det är samma vätska som åker fram och tillbaka när du trampar på kopplingen.

Ja, bra ide att lufta där, man brukar får ta bort startmotor först bara.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#11 Post by Anders Larsson »

Oki..lika bra o få in lite fräsh Castrol SFR till kopplingen också i vår då vid årliga bytet :d=: *ska försöka komma ihåg*
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#12 Post by Peedster »

Hej!

Min gamla 924 turbo hade fått slapp koppling efter vinterförvaringen, dvs pedalen sjönk i botten vid första försöket att rulla ut ur byggnaden.

Vätskan var ju borta men jag hittade inget läckage heller.

Dock är slavcylinerna ganska vanligt fel på 931 när jag frågade och läste till mig.
Så jag beställde av Bil och Industribroms i stockholm som beställde från Malmö. 160kr eller något såndant.
Bytte pakningarna och fjäder och monterade sen luftning sen funkade den igen.

/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users