hastighetsmätarproblem (nybytt givare)
-
- NA-Poster
- Posts: 27
- Joined: 2008-07-25 21:45:54
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
hastighetsmätarproblem (nybytt givare)
Hej!
Har haft problem med att hastighetsmätaren och trippen inte kommer igång förrän efter en stunds körning.
Prövade att löda den gamla givaren, men det hjälpte inte. Köpte då en ny givare från PC och satte dit. Tyvärr hjälpte inte detta heller.
Vad är nästa steg i felsökningen? Plocka bort instrumenthuset antar jag?
Någon med tips om vad jag kan mäta upp för att kolla funktionen.
Mvh. Tobbe
Har haft problem med att hastighetsmätaren och trippen inte kommer igång förrän efter en stunds körning.
Prövade att löda den gamla givaren, men det hjälpte inte. Köpte då en ny givare från PC och satte dit. Tyvärr hjälpte inte detta heller.
Vad är nästa steg i felsökningen? Plocka bort instrumenthuset antar jag?
Någon med tips om vad jag kan mäta upp för att kolla funktionen.
Mvh. Tobbe
- Bathory
- Addict
- Posts: 3574
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Gissar på den nya iom att han har lött på givaren. Gamla inredningen = mekanisk hastigehtsmätare med vajer från vänster framhjul om jag förstått rätt.Bathory wrote:Är det nya eller gamla inredningen?

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- NA-Poster
- Posts: 27
- Joined: 2008-07-25 21:45:54
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Ja det är nya inredningen, missade det i texten.
Ska riva lite i det imorrn och se vad jag kommer fram till...
Det är inte någon som råkar veta vart kabeln ner till givaren dyker upp. Går den rakt in i instrumenthuset?
Och hur fungerar den, lättare att felsöka då.
Finns ju en plus, en minus och en jord på givaren iaf. Antar att det sluter mot jord vid rotation och ger en signal som tolkas av något i instrumenthuset?
Plus hastighet, minus tripp eller vice versa? Eller använder bägge mätarna både plus och minus?
Ska riva lite i det imorrn och se vad jag kommer fram till...
Det är inte någon som råkar veta vart kabeln ner till givaren dyker upp. Går den rakt in i instrumenthuset?
Och hur fungerar den, lättare att felsöka då.
Finns ju en plus, en minus och en jord på givaren iaf. Antar att det sluter mot jord vid rotation och ger en signal som tolkas av något i instrumenthuset?
Plus hastighet, minus tripp eller vice versa? Eller använder bägge mätarna både plus och minus?
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
En plus en minus och en jord? Är det inte en plus en minus och en signal?
Dvs plus och minus till givaren gör att den kan ge en pulsad/vågformad signal till mätaren som sen beroende på frekvensen (puls per sekund) visar rätt hastighet. Trippen räknar då helt enkelt bara antalet pulser oavsett tid.
Jag vet inte hur det funkar specifikt på 944or men jag gissar att det borde kunna vara så som jag beskriver.
Dvs plus och minus till givaren gör att den kan ge en pulsad/vågformad signal till mätaren som sen beroende på frekvensen (puls per sekund) visar rätt hastighet. Trippen räknar då helt enkelt bara antalet pulser oavsett tid.
Jag vet inte hur det funkar specifikt på 944or men jag gissar att det borde kunna vara så som jag beskriver.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- NA-Poster
- Posts: 27
- Joined: 2008-07-25 21:45:54
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Det låter nog rimligare, borde vara nåt oxid i någon kontakt eller nån kabel som inte riktigt sitter bra då. Ifall det inte är något inne i instrumentet...någon del måste ju omforma insignal till en utsignal(mätarna rör sig)patand wrote:En plus en minus och en jord? Är det inte en plus en minus och en signal?
Dvs plus och minus till givaren gör att den kan ge en pulsad/vågformad signal till mätaren som sen beroende på frekvensen (puls per sekund) visar rätt hastighet. Trippen räknar då helt enkelt bara antalet pulser oavsett tid.
Jag vet inte hur det funkar specifikt på 944or men jag gissar att det borde kunna vara så som jag beskriver.
-
- NA-Poster
- Posts: 27
- Joined: 2008-07-25 21:45:54
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Uppdaterar med lite underlag.
Har bara mätt upp emot givaren, den har jord, plus som den ska.
Signalkabeln har även kontakt med den änden i instrumentet.
Nästa steg blir att tjuva ström från signalkabeln så jag kan mäta vid färd när mätaren fungerar resp. inte fungerar för att veta vilken ände felet sitter i.
Steget efter får väl bli att lämna vidare, någon som vet om en bra bil-elfirma i Linköping med omnejd?
Har bara mätt upp emot givaren, den har jord, plus som den ska.
Signalkabeln har även kontakt med den änden i instrumentet.
Nästa steg blir att tjuva ström från signalkabeln så jag kan mäta vid färd när mätaren fungerar resp. inte fungerar för att veta vilken ände felet sitter i.
Steget efter får väl bli att lämna vidare, någon som vet om en bra bil-elfirma i Linköping med omnejd?
-
- NA-Poster
- Posts: 27
- Joined: 2008-07-25 21:45:54
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Uppdaterar vidare, ifall någon har samma problem i framtiden.
Har mätt upp en signal från givaren när hastighetsmätaren fungerar. resp. inte fungerar.
Har bara signal när den fungerar.
Alltså sitter felet i den mekaniska delen av givaren.
Har funderingar kring ifall ett oljebyte i lådan kan hjälpa. Ska även höra med PC om det går att få tag i den plastkuggpinne som driver givaren.
Uppdaterar förhoppningsvis snart med en lösning
Har mätt upp en signal från givaren när hastighetsmätaren fungerar. resp. inte fungerar.
Har bara signal när den fungerar.
Alltså sitter felet i den mekaniska delen av givaren.
Har funderingar kring ifall ett oljebyte i lådan kan hjälpa. Ska även höra med PC om det går att få tag i den plastkuggpinne som driver givaren.
Uppdaterar förhoppningsvis snart med en lösning
-
- NA-Poster
- Posts: 27
- Joined: 2008-07-25 21:45:54
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Fortsätter uppdaterandet.
Har nu bytt samtliga delar i givaren, det mekaniska kugghjulet också.
Har slut på ideer.
En tanke är att dra nya kablar till givaren, En jord en Plus och sen bara koppla på sig på instrumentet bak.
Då kan jag verkligen bestämma vart felet sitter, men är ju rätt mycket meck med att få in kablar osv.
Har nu bytt samtliga delar i givaren, det mekaniska kugghjulet också.
Har slut på ideer.
En tanke är att dra nya kablar till givaren, En jord en Plus och sen bara koppla på sig på instrumentet bak.
Då kan jag verkligen bestämma vart felet sitter, men är ju rätt mycket meck med att få in kablar osv.
-
- NA-Poster
- Posts: 10
- Joined: 2009-08-13 17:34:50
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Mjölby
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 27
- Joined: 2008-07-25 21:45:54
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Givaren kostade 800 kr, kugghjulet kostade bara 50-100 kr.puffa wrote:Hej Tobbe!
Jag har samma problem på min nyinförskaffade 944:a. Har kollat givaren och alla lödningar sitter där de ska. Vad kostade det att byta givaren? Har du kommit fram till något mer?
/Wiktor
Dock hjälpte det givetvis inte;)
Har nu köpt ett bättre begagnat instrumenthus....vilket givetvis inte hjälpte.
Så sitter på 2 troligtvis fungerande instrumenthus och ett oidentifierat fel.
Är du intresserad av att köpa mitt nyköpta instrumenthus så är du varmt välkommen.
-
- NA-Poster
- Posts: 10
- Joined: 2009-08-13 17:34:50
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Mjölby
- Contact:
Det låter inte kul...
Hoppas inte det blir samma strul med min. Funderar på att lämna in den och strunta i att felsöka själv. En duktig bilmek borde kunna lokalisera felet.
Jag får återkomma till tråden när jag har luskat ut något nytt.
Ifall det skulle vara instrumenthuset som felar är jag spekulant på ditt. Men skickar ett PM i sånna fall.
Hoppas inte det blir samma strul med min. Funderar på att lämna in den och strunta i att felsöka själv. En duktig bilmek borde kunna lokalisera felet.
Jag får återkomma till tråden när jag har luskat ut något nytt.
Ifall det skulle vara instrumenthuset som felar är jag spekulant på ditt. Men skickar ett PM i sånna fall.
Min bil: http://hem.bredband.net/puffa/amd743.html
-
- NA-Poster
- Posts: 27
- Joined: 2008-07-25 21:45:54
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users