Jag har ett motorblock som efter demontering tyvärr visat sig vara ganska repigt och nu funderar jag som bäst över hur man ska åtgärda detta på lämpligaste vis. Som jag har fattat det finns det några altenativ:
1. Borra blocket efter alla konstens regler vad gäller alusil och köpa nya(dyra) överdimensionskolvar.
2. Byta motorblock och använda delarna från mitt gamla block.
3. Stålfodra och antingen köpa nya kolvar eller använda dom gamla kolvarna.
Jag har varit i kontakt med en lokal motorfirma som har lett in mig på att stålfodra blocket och sen använda orginal kolvar eftersom dessa är fina, dock med nya kolvringar. Men nu har jag läst ett par trådar där det nämns att orginal kolvar inte kan användas ihop med ett stålfoder, men inte varför? Finns det nån mer erfaren på 951 motorer där ute som har nån idé om varför orginal kolvar inte skulle fungera ihop med stålfoder?

Vad finns det för olika stålfoder på marknaden? Dom populäraste verkar ju vara Darton.
Den som har några ideér om vilket alternativ som är bäst av 1,2 och 3 ovan eller har kunskap om stålfodring får gärna skriva en rad.
/Martin, som vill skruva ihop sin bil
