Byta topplocksbultar
- Isse81
- NA-Poster
- Posts: 43
- Joined: 2005-04-18 11:35:36
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Byta topplocksbultar
Vem kan byta mina topplocksbultar både rätt och billigt? hörde med en firma i Linköping och tyvärr fick blocket inte plats i deras ugn. Pratade även med wallens i Göteborg och de ville inte nämna något pris, beror visst på hur jävligt de sitter. Någon som har tips? Mvh Isac
951 -86
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Har tyvärr inget tips om verkstad till dej men det går att göra själv om man vill
pinnbultarna är ju som sagt limmade med nån typ av väldigt stark loctite som måste värmas bort
när jag bytte på min 951 motor så testade jag först med en gasolbrännare
men gick sen över till en vanlig varmluftpistol som jag band fast med ståltråd i bulten så den blåste ner mot gängan ett bra tag sen släppte dom till slut.
mvh tommy
pinnbultarna är ju som sagt limmade med nån typ av väldigt stark loctite som måste värmas bort
när jag bytte på min 951 motor så testade jag först med en gasolbrännare
men gick sen över till en vanlig varmluftpistol som jag band fast med ståltråd i bulten så den blåste ner mot gängan ett bra tag sen släppte dom till slut.
mvh tommy
- Isse81
- NA-Poster
- Posts: 43
- Joined: 2005-04-18 11:35:36
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
hmm
Tack för tipset, men jag vet inte riktigt om jag vågar utföra det där själv. Finns det ingen risk för att man spräcker blocket eller att gängorna skadas? hur drog du loss bultarna? två muttrar som låsning? eller rörtång? Mvh
951 -86
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
tror inte det är någon större risk att skada blocket
jag testade först med 2 muttrar mot varann men det funkade inte så det fick bli en stor rörtång istället.
Man bör nog rensgänga hålen innan man sätter i dom nya bultarna fast det jobbet lämnade jag bort till wallens då dom ändå skulle hona o plana mitt block.
mvh tommy
jag testade först med 2 muttrar mot varann men det funkade inte så det fick bli en stor rörtång istället.
Man bör nog rensgänga hålen innan man sätter i dom nya bultarna fast det jobbet lämnade jag bort till wallens då dom ändå skulle hona o plana mitt block.
mvh tommy
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Det brukar vara bra att svetsa fast muttern på bulten. Dels blir det bättre än kontramutter och dels så får man in fin värme i bulten och blocket.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- S2-Poster
- Posts: 284
- Joined: 2004-04-03 13:40:08
- Bilmodell: Porsche 951
- Location: Dala-Husby
- Contact:
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Det beror på vilka bultar du skaffar. Racewares instruktioner är utan loctite, medans ARP instruerar med loctite. Samma moment som originalbultarna (obs moment, inte vinkel) men dras med fördel lite hårdare än de 90nm som specificeras original. 100-105 nm får anses som riskfritt, hårdare än så kan vara en chansning vad gäller gängornas kvalitet i blocket.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Nu är det så mycket tekniksnack i denna tråden så jag flyttar den till Teknik&Trim. 

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
jag limmade mina ARP toppbultar i blocket med den starkaste varianten av loctite 270 skruvlåsning om jag inte minns fel
limningen har nog ingen större påverkan på hållfastheten men kan nog vara bra om man ska ta bort toppen igen så inte pinnbulten snurrar i blocket och sliter onödigt på gängorna.
mvh tommy
limningen har nog ingen större påverkan på hållfastheten men kan nog vara bra om man ska ta bort toppen igen så inte pinnbulten snurrar i blocket och sliter onödigt på gängorna.
mvh tommy
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]