Porschekännare och turbospecialister
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Jaha, men du vill inte dela med dig av hur man "swicthar" då? För jag vet ingen vettig metod med mindre än en justerbar tryckreduceringsventil.newkie wrote:Switcha turbotrycket mellan 0,65 och 1,0 bar är vell det minsta problemet.Pär Hylander wrote:Hur ska du "switcha" mellan 0,65 och 1 bar?
Menar du ventilen sprutar in extra soppa från sidan i plenum vid kallstarter?.observera att det är svar på frågorna och hjälp med valet av turbo som jag är intresserad av i första hand, resten har jag ganska bra koll på hur jag ska fixa.
Mvh Patrik.
Ang spridaren i plenumet så tror jag det kan få riktigt tråkiga följder, nämligen ojämnt fet bränsleblandning till dom olika cylindrarna. Men menar du kallstartsregulatorn så kan det nog hjälpa till en del med systemtryckssänkning.
Vet tyvärr inte så mkt om vilken turbo som kan vara lämplig, antar att modern turbo kan fås att funka mkt bättre än våra från 70-talet.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
-
- S-Poster
- Posts: 99
- Joined: 2004-04-04 14:56:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppsala
- Contact:
Har funderingar på någontig liknande. Kanske skulle det vara bra om man vill reglera från kupen. Man slipper ju då oxå att lägga på för mycket tryck med förmodligen dåliga följder.
Jag vill ju att mina surt förvärvade och spenderade pengar på motor skall räcka längre än en sommar.
Ingen här som prövat detta?
Jag vill ju att mina surt förvärvade och spenderade pengar på motor skall räcka längre än en sommar.
Ingen här som prövat detta?
Righty tighty Lefty loosy
or else...
You will get the Ohhh shit problem
or else...
You will get the Ohhh shit problem
- Utzon.se
- Sponsor
- Posts: 298
- Joined: 2004-07-05 22:11:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Partille
- Contact:
Re: Porschekännare och turbospecialister
Jag tror att original kan leverera mer än 0,65 bar vid 3600varvnewkie wrote:Jag har ett problem. Jag har en 931:a och Jag ska smälla in en intercooler i vinter. Nu funderar jag på om jag ska byta turbo i den också, för att få mer laddtryck tidigare...skulle vilja ha ca 1bar övertryck vid 3600 varv på 2:an(Där jag har fullt tryck nu(0,65)), vill åtminstone mer än 0,65 bar övertryck vid 3600 varv.
Ett aggregat från Volvo S60R borde väl funka? De hittar man ju på blocket och lite överallt. Det måste ju ha hänt något med turboutvecklingen sedan 70-talet...newkie wrote:Är det möjligt, skulle vilja ha tips på en turbo man kan tänkas få ut detta ur?
Jag tror inte att det är hälsosamt.newkie wrote:och sen undrar jag även om det är "Hälsosamt" för bilen? ska givetvis inte köra med 1bars övertryck hela tiden. kommer att ha en switch mellan normalt laddtryck och laddtryck på 1,0 bar. kommer också att fixa så att man kan använda kallstarten för att få mer soppa till motorn när man överladdar.
Jag tror som Pär att det inte är så bra att använda kallstartsventilen.
Det var dyra grejor du hänvisade till (men snygga). Man kan ju reglera laddtrycket med en reducerventil till tryckluft. Och om man vill ha en såndär sexig knapp inne i bilen så köper man en magnetventil och en knapp.
Ska vi säga 1000kr max?
Utzon "Crew"
Peter
Johannes
Peter
Johannes
- MickeJ
- S-Poster
- Posts: 174
- Joined: 2004-07-08 23:09:06
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Malmby, Strängnäs
- Contact:
Ang. turboval så spelar flera faktorer in. Skall du använda ett som passar mot grenröret, eller skall du ha en adapter mellan? Integrerad WG eller eller orginal separat, hur mycket hästar skall turbot kunna pumpa luft till, tänker du bygga om till vattenkylning mm...
Skall du inte göra något seriöst med bränsletillförsel så skulle inte jag vilja kräma ut mer än ca 200hk med orginal k-jet. I så fall räcker ju ett vanligt Volvo, Saab eller Audi Mitsubishi-turboaggregat.
Skall du inte göra något seriöst med bränsletillförsel så skulle inte jag vilja kräma ut mer än ca 200hk med orginal k-jet. I så fall räcker ju ett vanligt Volvo, Saab eller Audi Mitsubishi-turboaggregat.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
För att få ut 200hk behöver du inte 1.1 bar... det räcker med 0,9 bar ungefär. 200hk får du lätt ut enbart med en laddluftkylare och en strypning av luften till WGen. Detta har jag lärt mig av Goran som har sådan utrustning tillgänglig till den bil som han har (som jag är intresserad av att köpa). Det ger ca 40Hk mer.newkie wrote:200 hp är väl siktet jag har tänkt på...jag har hört att det inte ska vara något problem att ladda 1,1 bar, med orginalmotor, men jag också hört att kolvarna är gjorda i "Marängsviss" bilen är en 81 föresten...
Du behöver alltså inte byta turbo för att få 200hk.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Aha... ok... då är jag med.newkie wrote:Bytet av turbo var föra att få upp laddet tidigare...inte för att få mer hästar

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- poh
- S-Poster
- Posts: 106
- Joined: 2004-04-13 14:22:22
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholmstrakten
- Contact:
Vägen till högre effekt går inte enbart via högre laddtryck, om nu någon blint trodde det
. Även om det naturligtvis bidrar.
Bättre tändning är en nog så viktig del i sammanhanget och jag misstänker att en gammal 924 Turbo inte har speciellt mycket märkvärdigare tändning än motsvarande Saab Turbo från samma årgång.
Dvs vakuum- och varvtalsjusterad tändpunkt.

Bättre tändning är en nog så viktig del i sammanhanget och jag misstänker att en gammal 924 Turbo inte har speciellt mycket märkvärdigare tändning än motsvarande Saab Turbo från samma årgång.
Dvs vakuum- och varvtalsjusterad tändpunkt.
Patrik Öhrström
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users