Skruva isär fjäderben M030

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Skruva isär fjäderben M030

#1 Post by gegge »

Jag försökte skruva isär en M030 fjäderben igår helt utan framgång.

Topplagringen är så hög att det går inte komma åt med annat är med en hylsa, men då går det inte att komma åt för att hålla emot :?

Det sitter som bekant ställbara KONI i, men själva stången är bara fasad på två sidor och en vanlig skiftnyckel får inte tillräckligt bra grepp. Provade en rörtång, men det gick inte heller så bra. Provade med fjäderbenet uppochner med hylsan i ett skruvstäd och försökte vrida stången, men icke.

På andra fjäderben har det gått med en insexnyckel och en fastnyckel.

Hur får man av muttern för att pilla isär fjäderbenet? Måste man ha specialverktyg?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#2 Post by Pehr Johnsson »

Stefan "Claves" har en hylsa (Tändstiftnyckel med hål i sidan??) Som funkar fint för dettta. Skicka ett PM och hör om du får låna!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#3 Post by Karl Birgander »

Pehr Johnsson wrote:Stefan "Claves" har en hylsa (Tändstiftnyckel med hål i sidan??) Som funkar fint för dettta. Skicka ett PM och hör om du får låna!
Ah! En lambdasondnyckel är det säkerligen! Det måste testas!

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82419
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#4 Post by Pehr Johnsson »

Principen är den samma fast "claves" pryl var hemmamoddad, troligen som jag skrev en tändstiftnyckel.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Skruva isär fjäderben M030

#5 Post by emm »

gegge wrote:Jag försökte skruva isär en M030 fjäderben igår helt utan framgång.

Topplagringen är så hög att det går inte komma åt med annat är med en hylsa, men då går det inte att komma åt för att hålla emot :?

Det sitter som bekant ställbara KONI i, men själva stången är bara fasad på två sidor och en vanlig skiftnyckel får inte tillräckligt bra grepp. Provade en rörtång, men det gick inte heller så bra. Provade med fjäderbenet uppochner med hylsan i ett skruvstäd och försökte vrida stången, men icke.

På andra fjäderben har det gått med en insexnyckel och en fastnyckel.

Hur får man av muttern för att pilla isär fjäderbenet? Måste man ha specialverktyg?
jag har ett spezialverktyg som jag fick svetsat på verkstaden som du kan få låna om du vill.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by Cédric »

Är det stor skillnad mot "vanliga" fjäderben, har aldrig haft några svårigheter, mutterknackare is the shit, när jag gjorde det första gången fick jag linda en trasa runt kolvstången och hålla emot med rörtång. Det krävs ju så sjuuukt mycket mothåll för att dra loss sådant för hand.

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#7 Post by emm »

Cédric wrote:Är det stor skillnad mot "vanliga" fjäderben, har aldrig haft några svårigheter, mutterknackare is the shit, när jag gjorde det första gången fick jag linda en trasa runt kolvstången och hålla emot med rörtång. Det krävs ju så sjuuukt mycket mothåll för att dra loss sådant för hand.
Det är svårt att komma till med dom högre topplagringarna.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

#8 Post by mijo »

På de ben jag delat har det räckt att hålla fast fjädertallriken i skruvstädet för att kunna lossa muttern lite. Så fort muttern lossar börjar ju kolvstången snurra men då är det värsta över och man kan hålla emot kolvstången istället. Detta förutsätter ju att tallriken är fastklämd mellan lagret och kolvstången.

EDIT: Jag lossar alltså muttern lite innan jag klämmer ihop fjädern med fjäderspännarna, kanske funkar vilket som men det blir trångt i skruvstädet annars.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#9 Post by gegge »

mijo wrote:På de ben jag delat har det räckt att hålla fast fjädertallriken i skruvstädet för att kunna lossa muttern lite. Så fort muttern lossar börjar ju kolvstången snurra men då är det värsta över och man kan hålla emot kolvstången istället. Detta förutsätter ju att tallriken är fastklämd mellan lagret och kolvstången.

EDIT: Jag lossar alltså muttern lite innan jag klämmer ihop fjädern med fjäderspännarna, kanske funkar vilket som men det blir trångt i skruvstädet annars.
Tack Mijo, det var den principen som fungerade. 22mm hylsa i skuvstäd som fjäderbenet stod upp-och-ner i. Sedan vred jag med en rörtång på tallriken tills den och muttern släppte. Därifrån var det enkelt.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#10 Post by emm »

Så du behöver inte spezialverktyget, mest så jag inte släpar med det i onödan =)
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#11 Post by gegge »

emm wrote:Så du behöver inte spezialverktyget, mest så jag inte släpar med det i onödan =)
Jag har bara fått loss det ena benet ännu...
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]