Jag försökte skruva isär en M030 fjäderben igår helt utan framgång.
Topplagringen är så hög att det går inte komma åt med annat är med en hylsa, men då går det inte att komma åt för att hålla emot
Det sitter som bekant ställbara KONI i, men själva stången är bara fasad på två sidor och en vanlig skiftnyckel får inte tillräckligt bra grepp. Provade en rörtång, men det gick inte heller så bra. Provade med fjäderbenet uppochner med hylsan i ett skruvstäd och försökte vrida stången, men icke.
På andra fjäderben har det gått med en insexnyckel och en fastnyckel.
Hur får man av muttern för att pilla isär fjäderbenet? Måste man ha specialverktyg?
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
gegge wrote:Jag försökte skruva isär en M030 fjäderben igår helt utan framgång.
Topplagringen är så hög att det går inte komma åt med annat är med en hylsa, men då går det inte att komma åt för att hålla emot
Det sitter som bekant ställbara KONI i, men själva stången är bara fasad på två sidor och en vanlig skiftnyckel får inte tillräckligt bra grepp. Provade en rörtång, men det gick inte heller så bra. Provade med fjäderbenet uppochner med hylsan i ett skruvstäd och försökte vrida stången, men icke.
På andra fjäderben har det gått med en insexnyckel och en fastnyckel.
Hur får man av muttern för att pilla isär fjäderbenet? Måste man ha specialverktyg?
jag har ett spezialverktyg som jag fick svetsat på verkstaden som du kan få låna om du vill.
Är det stor skillnad mot "vanliga" fjäderben, har aldrig haft några svårigheter, mutterknackare is the shit, när jag gjorde det första gången fick jag linda en trasa runt kolvstången och hålla emot med rörtång. Det krävs ju så sjuuukt mycket mothåll för att dra loss sådant för hand.
Cédric wrote:Är det stor skillnad mot "vanliga" fjäderben, har aldrig haft några svårigheter, mutterknackare is the shit, när jag gjorde det första gången fick jag linda en trasa runt kolvstången och hålla emot med rörtång. Det krävs ju så sjuuukt mycket mothåll för att dra loss sådant för hand.
Det är svårt att komma till med dom högre topplagringarna.
På de ben jag delat har det räckt att hålla fast fjädertallriken i skruvstädet för att kunna lossa muttern lite. Så fort muttern lossar börjar ju kolvstången snurra men då är det värsta över och man kan hålla emot kolvstången istället. Detta förutsätter ju att tallriken är fastklämd mellan lagret och kolvstången.
EDIT: Jag lossar alltså muttern lite innan jag klämmer ihop fjädern med fjäderspännarna, kanske funkar vilket som men det blir trångt i skruvstädet annars.
mijo wrote:På de ben jag delat har det räckt att hålla fast fjädertallriken i skruvstädet för att kunna lossa muttern lite. Så fort muttern lossar börjar ju kolvstången snurra men då är det värsta över och man kan hålla emot kolvstången istället. Detta förutsätter ju att tallriken är fastklämd mellan lagret och kolvstången.
EDIT: Jag lossar alltså muttern lite innan jag klämmer ihop fjädern med fjäderspännarna, kanske funkar vilket som men det blir trångt i skruvstädet annars.
Tack Mijo, det var den principen som fungerade. 22mm hylsa i skuvstäd som fjäderbenet stod upp-och-ner i. Sedan vred jag med en rörtång på tallriken tills den och muttern släppte. Därifrån var det enkelt.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche