16 ventils topp

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
944guld
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2004-06-22 20:08:59
Contact:

16 ventils topp

#1 Post by 944guld »

passar den på 83:a n/a???

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#2 Post by gurra »

Det beror på vilken topp.
Det finns 3 16-ventilerstoppar kan man säga, 944 S, 944 S2 och 968.

Toppen från 944 S passar på din motor.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by gurra »

Glömde en sak, ditt insug passar dock inte på 16v-toppen.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#4 Post by patand »

Om man sätter på en 944S topp på en vanlig 944 N/A får man då också ut mer hästar (S har ju 190hk)?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Max
S-Poster
Posts: 124
Joined: 2004-04-26 17:19:47
Contact:

#5 Post by Max »

944 S har ju större litervolym, fast det kanske beror på toppen?
Någon som vet vad en sådan topp med insug kan kosta?

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#6 Post by Pär Hylander »

Max wrote:944 S har ju större litervolym, fast det kanske beror på toppen?
Någon som vet vad en sådan topp med insug kan kosta?
Slagvolymen är 2.5l väl i båda fallen (undantag sena 944 N/A 8v som har 2.7).

Men är det samma kolvar och stakar? Tänker på frigång för ventilerna.

Vad skiljer en S och S2-topp? Med tanke på att det skrevs ovan undersförstått att en S2-topp inte passar på ett N/A-block?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by gurra »

Det är andra kolvar i S-motorn, bla urtaget för ventilerna.
N/A har något lägre komp, och eftersom det är samma slag&borr så är nog frigången för ventilerna ok. I annat fall räcker det nog med minimalt urtag.

Precis Pär, S2-toppen passar inte på blocken med 100 mm cylindrar (dvs 2,5 litersblocken).
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#8 Post by Tomas »

Visst skiljer sig vattenkanalen mellan blocket och toppen från 2,5 litersmotorerna gentemot 2,7 och 3 liters.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#9 Post by gurra »

Tomas wrote:Visst skiljer sig vattenkanalen mellan blocket och toppen från 2,5 litersmotorerna gentemot 2,7 och 3 liters.

Är det en fråga eller bara ett allmänt konstaterande? :)
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#10 Post by Tomas »

Ett svagare påstående som uppmanade till bekräftelse eller motsägelse. Borde kanske ha avslutats med frågetecken.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#11 Post by gurra »

Isåfall kan jag bekräfta påståendet :)
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

Skillnad i vattenkanalplacering (>1000 ord)

#12 Post by Bengt »

Image
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users