verktyg, vätskor mm. för bromsrenovering

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

verktyg, vätskor mm. för bromsrenovering

#1 Post by Zep-924S »

Vad kommer jag att behöva när jag skall sätta in nya skivor o klossar i bilen? Tänker även ta bort oken för att renovera dem men låter nån annan blästra o måla dem. Tänker bara plocka bort dem. Dem mesta av tiden när man som novis skall börja med något brukar gå till att köra runt o köpa en massa verktyg vart efter man märker att det är nåt som saknas. Tänkte därför kolla här på forumet o kanske spara några timmar.

EDIT. Läste i haynes manualen att man kan skruva in två bultar som pressar ut skivan. Vilken dimension ska det va på dem?
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

#2 Post by Zep-924S »

Ingen som donat med sina bromsar som kan ge lite tips vad som kan vara bra att ha? Eller räcker det med skruvmejsel o några nycklar. Brukar man använda kopparpasta också för att det ska vara lättare att få av dem nästa gång o var exakt behöver man applicera den?
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#3 Post by Spånet »

Du behöver en 17 mm nyckel till oken, en om jag minns rätt 11 mm till bromsröret/slangen och slutligen en 13 mm till skivan.

En stor skruvmejsel brukar vara rätt bra att ha för att få bort oket från skivan

Bultarna som du demonterar skivan med är vanliga M8.

Använder oxå kopparpasta för att smörja in grejjorna med, är det alu ok så är det alu-pasta som gäller.

MVH Lasse
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#4 Post by gegge »

Var försiktig när du blästrar dem så att inte cylidrarna blir förstörda. Det räcker ofta med ett hemmagjord elektrolys för att de ska bli rena. En balja, lite syra och en batteriladdare. Sedan på med hammarlack eller värmetålig färg.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

#5 Post by Zep-924S »

Tack för svaren. Har aldrig ens bytt klossar tidigare men när jag började läsa lite märkte jag att det inte verkarde vara så omöjligt svårt jobb att byta bromsar så jag tänkte utmana mig själv lite. Vad kan behövas för att bromsvätskan skall hållas i bromsröret efter att jag skruvat bort det?

Ok-renoveringen tänkte jag överlåta åt en annan.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#6 Post by patand »

Zep-924S wrote:Vad kan behövas för att bromsvätskan skall hållas i bromsröret efter att jag skruvat bort det?
Om du ändock ska renovera bromsarna så byt bromsvätska på en gång också så slipper du oroa dig för att ha kvar bromsväska i röret samt att du då också får fräsch bromsvätska till dina nya bromsar. Låt det rinna ut i lämpligt kärl bara. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#7 Post by Spånet »

Jag brukar använda en tving för att få "in" kolven/arna i oket.

Vätskan byter du samtidigt som du byter oken så låt den rinna ut och glöm inte att lufta systemet ordentligt efteråt.

//Lasse
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#8 Post by patand »

Spånet wrote:Vätskan byter du samtidigt som du byter oken så låt den rinna ut
Nu är du sen som vanligt Lasse... 8) :lol:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#9 Post by Cédric »

Jag köpte plastlock till mina ok för nån krona hos märmsta hydraulfirma, tryckte sen in dom i loppen för att slippa problem vid blästring. Blev kanonbra !

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#10 Post by Spånet »

patand wrote:
Spånet wrote:Vätskan byter du samtidigt som du byter oken så låt den rinna ut
Nu är du sen som vanligt Lasse... 8) :lol:
Ja,ja men någon dag då du............ :wink:

//Lasse
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

Berg
S-Poster
Posts: 192
Joined: 2005-07-04 05:34:16
Bilmodell: Golf -10
Location: Blekinge
Contact:

#11 Post by Berg »

Zep-924S wrote:Vad kan behövas för att bromsvätskan skall hållas i bromsröret efter att jag skruvat bort det.
Går bra att använda en gummihatt från en av luftningsnipplarna.

Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

#12 Post by Zep-924S »

Jag skall förstår byta vätska. Men är det inte mindre bekymmer med luftningen om man låter den gamla vätskan vara kvar o på såsätt kommer det inte in luft överhuvudtaget.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#13 Post by patand »

Zep-924S wrote:Men är det inte mindre bekymmer med luftningen om man låter den gamla vätskan vara kvar o på såsätt kommer det inte in luft överhuvudtaget.
Det kan vara en poäng. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

#14 Post by Zep-924S »

Kommer jag att behöva smörja in de yttre hjullagren när jag byter skivorna o med vad? Vad är bra att smörja in med pasta när jag monterar allt på plats igen, skruvar o bultar o allt möjligt?
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

User avatar
Adolfsson
S-Poster
Posts: 176
Joined: 2008-10-23 19:41:22
Bilmodell: Cayenne Turbo
Årsmodell: Vet ej
Location: Habo
Contact:

#15 Post by Adolfsson »

Jag brukar ha en olje pumpkanna eller vad det heter med vanlig olja i, smörjer jag bultar m.m med.
Blir så väldigt kladdigt med pasta av olika slag. Men det är jag det.
Calle Linnér (fdAdolfsson)
Porsche Cayenne Turbo
Förr: Porsche 944 S2-91
www.attitudemotorclub.com

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users