Turbotrycksmätare

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Björn
S-Poster
Posts: 173
Joined: 2004-03-29 08:51:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

Turbotrycksmätare

#1 Post by Björn »

Hej

Tanken är att skaffa ett chip under vintern till min 951 -89.

I samband med det så tänker jag även installera en turbotrycksmätare för att hålla lite bättre koll på trycket.

Frågan är då vilken jag ska köpa. Det finns ju en mängd olika modeller i olika prisklasser. Hur är det med noggrannheten på de olika mätarna?

Kom gärna med tips, synpunkter och egna erfarenheter vad det gäller modeller, pris och noggrannhet.
Är det så att dyrast är bäst eller betalar man mest för märket på de "finare" mätarna?
Mvh

Björn Olsson
Porsche 951 -89

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

Det sitter en redan under varvräknaren tror jag....

Vilken industriell manometer som helst är mer än tillräckligt bra.

Som i nästan allt annat när det gäller eftermarknad så betalas det fåniga överpriser för "varumärken"
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Daniel
S2-Poster
Posts: 218
Joined: 2004-03-29 13:22:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Flyinge
Contact:

#3 Post by Daniel »

Jag tyckr frågeställningen är högst relevant. Och förresten vem vill placera en "industriell manometer" i sin bil som är skitful?? Jag funderar också på att på något sätt förbättra övervakningen av turbotrycket. Det roliga börjar ju över 1,0 bar (där orginalmätarens gradering slutar) och när man har ställbart turbotryck så vet man då inte riktigt vad man håller på med. Prisspannet varierar högst kraftigt, från 300:- och uppåt. Dock är jag osäker på om nogrannheten ökar i samma takt som priset stiger. Någon med erfarenhet?? /Daniel
Daniel
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#4 Post by Joakim »

Industriella intrument visar naturligtvis säkra värden, men hur snyggt är det egentligen?!

Själv har jag en Autometer sportcomp med svart tavla och vita siffror. Den smälter in mycket bra i interiören och är det närmaste bilens övriga instrumentering jag har hittat. Till denna får man med en grön och en röd hatt för lampan för önskad färg på belysningen. Själv kör jag med vitt sken eftersom allt annat också lyser vitt.
Dessutom litar jag blint på min Autometer.
Säkert har jag betalat en del för märket, men det gjorde jag när jag köpte bilen också.
Kostnad mätare: 1095:-
Kostnad mätarhus 295:-

(fin installation va) hehe.. =)

BILD: http://www.turnclear.com/Autometer.jpg

Orginalmätaren är inget att förlita sig på. 2 bar på den är 1 bar övertryck.
Efter 1bar är den alltså ganska oduglig. Funkar mest som en bränsle-ekonomimätare.

Vad ska du köpa för chipp?
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#5 Post by Bengt »

VDO vanlig 52mm kostar ca 800:- hos Mekonomen.
Nej jag vet inte hur exakt den är tyvärr.
Industriinstrument finns i alla noggrannhetsklasser beroende på behov.
BSR tar väl under 300:- för sin.
B
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

User avatar
Daniel
S2-Poster
Posts: 218
Joined: 2004-03-29 13:22:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Flyinge
Contact:

#6 Post by Daniel »

Kommer förmodligen att införskaffa mig något liknande som Joakim har och installera det på liknande sätt, även om jag inte gillar den typen av insstallationer egentligen. Jag får liksom lite "amazonragggarerysningar" av det om ni förstår. Jag kör med Area951 monsterchip och jag vet exakt hur mycket bilen laddar vid en viss inställning på läckageventlien. Man borde kunna korrellera det till ett kanske mindre nogrannt instrument. Vad gör man inte för att rädda toppackningen.... /Daniel
Daniel
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#7 Post by Fredrik C »

Forumpolisen frågar sig om inte detta hör till teknik :?: ...
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#8 Post by Tomas »

Oringinalmätaren tillhör nog de delar på bilen som håller lägst kvalitet, även vid laddtryck inom skalan är felmarginalen skrämmande. Dessutom är inte felvisningen konstant, i alla fall för mig så varierar den från gång till gång.
Jag kör med en industriell manometer eftersom jag är mer bekymmrad om korrekta mätvärden till rimligt pris än om den är "skitful".
Dock har jag ännu inte sett en snygg tryckmätarinstallation i en 951.

Hälften av inläggen i Allmänt hör väl igentligen till teknik??

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#9 Post by patand »

Tomas wrote:Hälften av inläggen i Allmänt hör väl igentligen till teknik??
Stämmer nog bra det... tycker det är bedrövligt att moderatorerna på siten inte ser till att ordningen uppehålls. Är själv moderator på ett annat forum och där ser vi till att påpeka och flytta trådar om något hamnar fel, vilket skett allt mer sällan, folk lär sig av det helt enkelt.

Sen måste vi ju som användare också se till att posta i rätt forumdel!

Ser gärna att vi får till en städning och skärpning då det underlättar när man söker information.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#10 Post by Tomas »

Och vips så fanns tråden i Teknik utan några antydningar att den flyttats...
Snälla, var det inte slutsatsen häromdagen att alla ändringar ska tydligt markeras, i detta fall t.ex genom att kalla tråden "Turbotrycksmätare - flyttad från Allmänt".

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#11 Post by Joakim »

Nu är allt som det ska.
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Björn
S-Poster
Posts: 173
Joined: 2004-03-29 08:51:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#12 Post by Björn »

Joakim: Jag har inte bestämt mig till 100 % för vilka chipp det blir än men det lutar mkt starkt åt Gururacing.

BSR's mätare har jag oxå sett. Har fått för mig att den ska visa ganska bra värden och så är ju oriset hyfsat oxå.

Tomas: Vad kör du med för mätare?
Och var skaffar man en industriell manometer med vettig gradering till rätt pris?
Mvh

Björn Olsson
Porsche 951 -89

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#13 Post by Tomas »

Tror nog att Vitesse's chips är minst lika bra som Gurus och vad gäller service är nog Vitesse 200% bättre om man ser till på åsikterna på Rennlist.

En vanlig oljefylld 1,6 bar manometer, minns inte fabrikat och har slarvat bort bilden jag tänkte posta.
Testa med ett industrivaruhus eller hydraulfirma.

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#14 Post by Joakim »

Ang. Gururacing..
Danno:s liv brakade i hop en gång varpå hans rörelse hamnade i svajning.
Nu skall allt vara i sin ordning, och hans affärer rullar på som vanligt.
Iaf. enl. ryktena på rennlist.
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#15 Post by Pär Hylander »

Daniel wrote:Jag tyckr frågeställningen är högst relevant. Och förresten vem vill placera en "industriell manometer" i sin bil som är skitful??
Joakim wrote:Industriella intrument visar naturligtvis säkra värden, men hur snyggt är det egentligen?!
Tja, jag t.ex. Men jag kanske inte är helt normal eftersom min bil inte är en posörsbil. En kompis har en sida där min bil är med på ett hörn http://w1.733.comhem.se/~u73302670/polare/par.html

Om en snygg turbotrycksmätare eller en "välljudande dumpventil" :roll: skulle göra mina varvtider kortare så skulle jag ha sådana manicker, men det har jag inte.

F ö tycker jag något som har funktion är vackert, men så är jag ingenjör och inte formgivare

Se kan man fråga sig, hur "exakt" (eller rättare sagt, hur stor onoggrannhet) behöver en turbotrycksmätare vara?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users