Kort styrväxel

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Teamchefen
S-Poster
Posts: 97
Joined: 2008-08-20 09:05:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sydvästra Skåne
Contact:

#16 Post by Teamchefen »

Ser förresten ut så här inuti...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

LAmpler
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2005-09-11 19:49:46
Contact:

#17 Post by LAmpler »

Hej,
Steering quickener ser intressant ut. Men var sätter man den på en 944? Är det mycket jobb? Blir det en litet glapp pga de två växlar i serie?
Lamp

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: opel

#18 Post by Henka_E »

931Melander wrote:Pär hadde nån kort Opelstyrväxel på sin 931, men vilken det var vet jag inte.
Kan tänka mig ex. kadett rally eller manta kanske?

Fredde
Missat detta/bump

Vilken Pär?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: opel

#19 Post by patand »

Henka_E wrote:Vilken Pär?
Högst troligt Pär Hylander som avses. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Kort styrväxel

#20 Post by Henka_E »

Trådlyft - så trevligt...

Har nu ringt och pratat med en tjomme som sager sig ha grejer som passar I ett 944 rack...eller var det 924? Oklart, men svar kommer inom kort. Så - jag ska testa.

Kruxet är att det blir 2.5varv lock to lock - och jag vet inte om jag tycker att det blir för mycket. Jag har ju ett icke-servo 944 rack nu och det har väl 4 varv...eller är det 3.5? Styrningen är löjligt lätt och jag tycker det känns lite fel. OM det är 3.5 så blir 2.5 lagom tanker jag. Jag vill inte ha servo. Jag vill inte.

Så vad tror den samlade trusten, blir 2.5 varv för mycket (eller för lite hur man då ser det)???

Återkommer med mer info.

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: Kort styrväxel

#21 Post by Eddie Varvstopp »

Jag har för mig sellholm racken som många kör på i cuppen har liknande utväxling. Dock verkar det som man kör i kombo med servo.

Jag vill också ha snabb styrväxel men jag överlåter andra att bekräfta körbarheten utan servo med den utväxlingen.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 483
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

#22 Post by JonasD »

Så länge du kör så kommer 2,5 funka. Fickparkera kan bli lite jobbigt.
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: Kort styrväxel

#23 Post by claes »

Intressant, Henka!
Håll oss uppdaterade! jag är också intresserad av en kortare styrväxel. Har en original turbo-servostyrning med 3,25 lock to lock. 2,5 borde ge cirka 30% snabbare styrning. Vore kanon i slalomtävlingarna :D
/Claes

Jag har dessutom ett litet glapp i styrningen vilket förhoppningsvis blir mindre.
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users