oljeläckage?
-
- S-Poster
- Posts: 62
- Joined: 2008-05-31 13:37:32
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
oljeläckage?
Servade bilen för ca 1 månad sedan, hällde då i ungefär 4,5 liter olja. Har sedan dess fyllt på med 1,5 liter och nu står oljan mitt emellan max och min strecket på oljestickan. Vart kan oljan ta vägen? Är inga skumma avgaser eller olja i kylarvattnet.
Har dock märkt att det är oljigt runt om oljepluggen men har inte sett några missfärgningar på marken där bilen har stått. Börjar bli lite orolig!
(OBS gäller 924)
Har dock märkt att det är oljigt runt om oljepluggen men har inte sett några missfärgningar på marken där bilen har stått. Börjar bli lite orolig!
(OBS gäller 924)
-
- S-Poster
- Posts: 62
- Joined: 2008-05-31 13:37:32
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 635
- Joined: 2005-01-28 14:40:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Helsingborg Tågaborg
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 62
- Joined: 2008-05-31 13:37:32
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 635
- Joined: 2005-01-28 14:40:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Helsingborg Tågaborg
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 635
- Joined: 2005-01-28 14:40:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Helsingborg Tågaborg
- Contact:
- KBM
- NA-Poster
- Posts: 20
- Joined: 2007-02-24 17:27:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Varför ska folk envisas med att hälla i helsyntet eller oljor med låg visko i gamla bilar.
En bil som alltid gått på mineral 10/40 och håller tätt gör det knappast om man byter till en helsyntet 0/30 olja.
924 motorns oljepump är det ganska stora glapp i också och kör man enbart på sommaren så skulle iallafall jag köra 20/50 mineralolja som är lite tjockare samt tål lite högre värme då det är lite dåligt med luftombyte på en gammal 924/931.
En sådan olja höjer även oljetrycket på tomgången som kan vara ganska låg på en sådan bil.
Och köp inte någon snordyr olja, biltemas olja duger. Skillnaden på en dyr och en billig olja är livslängden och samma här, kör man bilen enbart på sommrarna och byter olja en gång om året och avverkar mellan 500-1000mil så spelar det ingen roll vilken olja man har då man knappast förbrukar den ändå.
Men visst oljebolagen gör ett bra jobb när det gäller försäljningspropaganda=)
En bil som alltid gått på mineral 10/40 och håller tätt gör det knappast om man byter till en helsyntet 0/30 olja.
924 motorns oljepump är det ganska stora glapp i också och kör man enbart på sommaren så skulle iallafall jag köra 20/50 mineralolja som är lite tjockare samt tål lite högre värme då det är lite dåligt med luftombyte på en gammal 924/931.
En sådan olja höjer även oljetrycket på tomgången som kan vara ganska låg på en sådan bil.
Och köp inte någon snordyr olja, biltemas olja duger. Skillnaden på en dyr och en billig olja är livslängden och samma här, kör man bilen enbart på sommrarna och byter olja en gång om året och avverkar mellan 500-1000mil så spelar det ingen roll vilken olja man har då man knappast förbrukar den ändå.
Men visst oljebolagen gör ett bra jobb när det gäller försäljningspropaganda=)
Den som aldrig kommer med dumma frågor tänker aldrig.
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Jag tror den använda biltema oljan gör jobbet bra på denna kärra till en behaglig kostnad även om det inte är gamla dinos rakt igenom 
Läcker motorn olja någon stans så testa att tvätta rent med avfettning och diskborste och se hur snabbt den börjar bli oljig igen och var det kommer ifrån.
Drar den olja så är det via ventiltätningarna eller kolvringarna som det kommer in, alt. om nått är fel på vevhusventilationen. Oavsett vilket så bör den ryka lite blått i bland, tex när man växlar.
//Magnus

Läcker motorn olja någon stans så testa att tvätta rent med avfettning och diskborste och se hur snabbt den börjar bli oljig igen och var det kommer ifrån.
Drar den olja så är det via ventiltätningarna eller kolvringarna som det kommer in, alt. om nått är fel på vevhusventilationen. Oavsett vilket så bör den ryka lite blått i bland, tex när man växlar.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Det är kanske dags nu för en rejält tråd om oljemyter och oljefördomar, det var ju faktiskt ett tag sen!
Mitt bidrag: Jag tror detergenter har funnits även i mineraloljer de senaste 40 åren. Alltså tror jag inte byte från mineral till syntetisk olja påverkar läckaget.
Mitt bidrag: Jag tror detergenter har funnits även i mineraloljer de senaste 40 åren. Alltså tror jag inte byte från mineral till syntetisk olja påverkar läckaget.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- KBM
- NA-Poster
- Posts: 20
- Joined: 2007-02-24 17:27:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Gammal mineralolja under årens lopp har skitat ner motorns insida, packningskanter och dyligt. Byt till syntetisk så börjar den tvätta rent motorns insida och på en gammal bil så är packningarna torra och fnöskiga. Tar du bort beläggningarna så ökar du risken för läckage oerhört.Pär Hylander wrote:Det är kanske dags nu för en rejält tråd om oljemyter och oljefördomar, det var ju faktiskt ett tag sen!
Mitt bidrag: Jag tror detergenter har funnits även i mineraloljer de senaste 40 åren. Alltså tror jag inte byte från mineral till syntetisk olja påverkar läckaget.
Exakt samma sak händer om du går över från bensin till E85 då det inte är E85 som fräter hål på slangarna, den bara uppenbarar och förvärrar problemet om gamla och torra slangar som borde bytts för 10 år sedan.
Men nu var det inte drivmedel det handlade om, jag ville bara dra en paralell.
Den som aldrig kommer med dumma frågor tänker aldrig.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Körde Biltema 5w-50 i min 931a i flera år. Funkade utmärkt. Nu är väl den motorn iof genomgången ganska rejält under de sanaste 10 åren eller så. Men det är inte helt galet med en syntetolja i en motor som är tät iaf.
Nu kör jag 20w50 Brad Penn från wasp racing grabbarna. Fick lite högre oljetryck på tomgång med den oljan så 20w50 verkar passa bra i dessa motorer när man bara kör på sommaren.
Nu kör jag 20w50 Brad Penn från wasp racing grabbarna. Fick lite högre oljetryck på tomgång med den oljan så 20w50 verkar passa bra i dessa motorer när man bara kör på sommaren.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users