Kylproblem med min 924. HJÄLP!
-
- NA-Poster
- Posts: 30
- Joined: 2008-06-30 12:33:20
- Contact:
Kylproblem med min 924. HJÄLP!
Hej!.
Jag har en 924 årsmodell 1984. Förra sommaren köptes den in och den fungerade perfekt. Stod inne under vintern i kallgarage. Fortsatte sedan att fungera perfekt. Sedan plötsligt blev den svårstartad och gick upp i värme.
Vi tog bort termostaten, vilket jag trodde hjälpte med startsvårigheterna, dock fortsätter dom svårigheterna ändå.
Jag bytte thermokontakt till kylfläkten och den går fortfarande upp i värme, tycker också att fläkten startar väldigt sent, runt 90 grader.
tjuvkopplade fläkten och körde med den igång hela tiden då fungerade bilen perfekt.
Så mina frågor till er alla porschevänner är: Är det här ett problem ni känner igen? Vad kan man göra?
Har funderat på vattenpumpen men den verkar vara mycket arbete att byta eller testa.
Kylet verkar ytligt sett vara i bra skick.
Jag behöver all hjälp jag kan få.
Tacksam för svar
Ray
Jag har en 924 årsmodell 1984. Förra sommaren köptes den in och den fungerade perfekt. Stod inne under vintern i kallgarage. Fortsatte sedan att fungera perfekt. Sedan plötsligt blev den svårstartad och gick upp i värme.
Vi tog bort termostaten, vilket jag trodde hjälpte med startsvårigheterna, dock fortsätter dom svårigheterna ändå.
Jag bytte thermokontakt till kylfläkten och den går fortfarande upp i värme, tycker också att fläkten startar väldigt sent, runt 90 grader.
tjuvkopplade fläkten och körde med den igång hela tiden då fungerade bilen perfekt.
Så mina frågor till er alla porschevänner är: Är det här ett problem ni känner igen? Vad kan man göra?
Har funderat på vattenpumpen men den verkar vara mycket arbete att byta eller testa.
Kylet verkar ytligt sett vara i bra skick.
Jag behöver all hjälp jag kan få.
Tacksam för svar
Ray
-
- Carrera-Poster
- Posts: 337
- Joined: 2004-04-28 21:49:06
- Bilmodell: VW Polo GTI -06
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Skövde
- Contact:
Att byta vattenpump är förhållandevis enkelt & billigt, och så kan du byta kamrem samtidigt, det är oxå enkelt & billigt.
Är du säker på att fläkten går in sent? Jag trodde min bil gick kall & att fläkten startar tidigt men tempmätaren är som resten av elsystemet på 924: Inget att riktigt lita på..
Jag skulle prova att byta kylarvattnet & sedan lufta ordentligt.
Min går snabbt upp i värme när bilen står still, det verkar vara normalt & beror nog på ett lite för litet kyl, pga den låga fronten, men går ner när fläktarna (jag har AC= 2 fläktar) går igång.
edit: är bilen alltid svårstartad eller bara när den är varm?
Det är ju en sjuka på våra bilar att dom pga insprutningen är svårstartade när dom är varma eller "småljumna"
Är du säker på att fläkten går in sent? Jag trodde min bil gick kall & att fläkten startar tidigt men tempmätaren är som resten av elsystemet på 924: Inget att riktigt lita på..
Jag skulle prova att byta kylarvattnet & sedan lufta ordentligt.
Min går snabbt upp i värme när bilen står still, det verkar vara normalt & beror nog på ett lite för litet kyl, pga den låga fronten, men går ner när fläktarna (jag har AC= 2 fläktar) går igång.
edit: är bilen alltid svårstartad eller bara när den är varm?
Det är ju en sjuka på våra bilar att dom pga insprutningen är svårstartade när dom är varma eller "småljumna"
Porschelös :-(
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Vad du menar är att de KAN vara svårtstartade då de är varma eller halvvarma om man har något FEL i insprutningssystemet (t.ex en trasig bränsleackumulator eller backventil) som gör att man får ånglås.Sahlle_9xx wrote:Det är ju en sjuka på våra bilar att dom pga insprutningen är svårstartade när dom är varma eller "småljumna"
Om insprutningsystemet är i ordning så är de inte svårtstartade varma eller halvvarma.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- NA-Poster
- Posts: 30
- Joined: 2008-06-30 12:33:20
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 30
- Joined: 2008-06-30 12:33:20
- Contact:
-
- Carrera-Poster
- Posts: 337
- Joined: 2004-04-28 21:49:06
- Bilmodell: VW Polo GTI -06
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Skövde
- Contact:
Jepp, det var därför jag refererade till det som en "sjuka". Bilarna var givetvis inte så när dom lämnade fabriken på 70 & 80-talet. Ursäkta tankehoppet..
Och en vild gissning är att det felet nu oxå uppkommit på Ray:s bil.
Jag är inte insatt i vad som orsakar problemet, bara hur det yttrar sig. (Min lider av det oxå)
Angående värmeproblemet; har du kommit fram till om det beror på felvisande mätare, luft i kylsystemet, eller om den verkligen rusar upp i temperatur?
Och en vild gissning är att det felet nu oxå uppkommit på Ray:s bil.
Jag är inte insatt i vad som orsakar problemet, bara hur det yttrar sig. (Min lider av det oxå)
Angående värmeproblemet; har du kommit fram till om det beror på felvisande mätare, luft i kylsystemet, eller om den verkligen rusar upp i temperatur?
Porschelös :-(
-
- NA-Poster
- Posts: 30
- Joined: 2008-06-30 12:33:20
- Contact:
Hej Sahlle_9xx.
Angående värmeproblemet så är nog inte mätaren att lita på helt då vi mätte den. Innan vi bytte thermokontakten så mätte vi den och när mätaren i bilen visade på "hälften" så var vattentemperaturen uppe i 100 grader. Tjuvkopplade sedan fläkten och körde bilen, då gick mätaren upp 25% (första strecket) bilen fungerade jättebra.
Vi satte in en ny thermokontakt och värmen går fortfarande upp vid tomgångskörning eller om man blir stående i bilköer eller krypkör, fläkten går igång när mätaren precis visar på rött och då vi mätt gradantalet då så är den uppe på 90 grader, tycker det känns lite sent för en fläkt att gå igång. Har inte luftat systemet ännu.
Angående startproblemen, du skriver att även du har det problemet, vet du om man kan testa om insprutningssystemet är okay eller inte? Skulle va skönt att få ordning på bilen igen.
Tack för alla svar.
Ray
Angående värmeproblemet så är nog inte mätaren att lita på helt då vi mätte den. Innan vi bytte thermokontakten så mätte vi den och när mätaren i bilen visade på "hälften" så var vattentemperaturen uppe i 100 grader. Tjuvkopplade sedan fläkten och körde bilen, då gick mätaren upp 25% (första strecket) bilen fungerade jättebra.
Vi satte in en ny thermokontakt och värmen går fortfarande upp vid tomgångskörning eller om man blir stående i bilköer eller krypkör, fläkten går igång när mätaren precis visar på rött och då vi mätt gradantalet då så är den uppe på 90 grader, tycker det känns lite sent för en fläkt att gå igång. Har inte luftat systemet ännu.
Angående startproblemen, du skriver att även du har det problemet, vet du om man kan testa om insprutningssystemet är okay eller inte? Skulle va skönt att få ordning på bilen igen.
Tack för alla svar.
Ray
-
- NA-Poster
- Posts: 30
- Joined: 2008-06-30 12:33:20
- Contact:
-
- Carrera-Poster
- Posts: 337
- Joined: 2004-04-28 21:49:06
- Bilmodell: VW Polo GTI -06
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Skövde
- Contact:
Jag tror iofs att 90 grader är lagom temp för fläkten att starta vid. På min bruksbil (Polo) står gradtalet i mätaren & "driftstemp" (mitten på skalan) är 90 grader. Och termostaten på 924 öppnar vid 87 grader, så fläkten startar 3 grader över driftstemp. Över 100 grader är ju ingen fara, det måste inte betyda att bilen kokar eftersom det är tryck i kylsystemet.
Angående problemet med varmstarter så har jag inte satt mig in i exakt vad som orsakar det annat än att det har med insprutningen att göra.
Angående problemet med varmstarter så har jag inte satt mig in i exakt vad som orsakar det annat än att det har med insprutningen att göra.
Porschelös :-(
-
- NA-Poster
- Posts: 30
- Joined: 2008-06-30 12:33:20
- Contact:
Okay! Så med andra ord kanske det inte är några större kylproblem då, kanske bör man kolla upp insprutningssystemet då för att få ordning på startproblemet, vi trodde det berodde på att bilen blev för varm. Något säger mig att insprutningssystemet är en svårare nöt att knäcka, eller?
Tack för all hjälp så här långt i alla fall, det är uppskattat.
mvh
ray
Tack för all hjälp så här långt i alla fall, det är uppskattat.
mvh
ray
- Hultberg
- S-Poster
- Posts: 171
- Joined: 2005-10-30 23:16:30
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Det där med svårstartandet vid ljummen bil kan vara en klurig nöt att knäcka. En enkel lösning jag applicerat är att skaffa en knapp som slår till bränslepumpen vid behov. Ånglåset eller dylikt som troligen är orsaken till att bilen är svårstartad tvingas då bort såvitt jag kan tolka det.
Iaf, en tjuvkoppling av bränslepumpen vid startläge bör avhjälpa problemet.
Iaf, en tjuvkoppling av bränslepumpen vid startläge bör avhjälpa problemet.
Old math teachers never die, they just tend to infinity.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Nej tjuvkoppling av bränslepumpen är ingen lösning på problemed med ånglås. Tjuvkoppla istället kallstartsventilen så att man kan öppna den inifrån kupén med en knapp. Ventilen är den enda elektroniska ventilen på 924/931 och sitter i bakkanten på insuget mot kupén till. Det är en blå tvåpolig kontakt på den och det räcker med att ge den 12v på ena stifter och jord på det andra så öppnar den och sprutar in bensin.Hultberg wrote:Det där med svårstartandet vid ljummen bil kan vara en klurig nöt att knäcka. En enkel lösning jag applicerat är att skaffa en knapp som slår till bränslepumpen vid behov. Ånglåset eller dylikt som troligen är orsaken till att bilen är svårstartad tvingas då bort såvitt jag kan tolka det.
Iaf, en tjuvkoppling av bränslepumpen vid startläge bör avhjälpa problemet.
Att det inte hjälper att tjuvkoppla bränslepumpen är för att problemet är just ånglås och det som händer är att pumpen bara komprimerar ångan i systemet och spridarna kommer inte upp i det tryck som krävs för att öppna dessa så att bränsle sprutar in i cylindrarna. Hade det räckt att tjuvkoppla bränslepumpen så hade ju bilen startat även utan tjuvkoppling iom att pumpen ju går när motorn går runt redan innan tjuvkoppling.
Vanligaste orsaken till ånglås tror jag är bränsleackumulatorn eller backventilen vid bränslepumpen.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Hultberg
- S-Poster
- Posts: 171
- Joined: 2005-10-30 23:16:30
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
troligen inteHultberg wrote:Mao är ånglås inte mitt problem.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users