Åsikter om däck!??
- Freddan
- Addict
- Posts: 1581
- Joined: 2005-01-31 20:09:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Åsikter om däck!??
Jag är bara nyfiken på att höra era åsikter om:
Kumho:
Bridgestone:
Toyo:
Om ni har några erfarenheter om dessa får ni gärna dela med er, tex om de slits fort eller om det är hög ljudnivå eller liknande.
Ska köpa däck och är lite vilsen.
Fredrik
Kumho:
Bridgestone:
Toyo:
Om ni har några erfarenheter om dessa får ni gärna dela med er, tex om de slits fort eller om det är hög ljudnivå eller liknande.
Ska köpa däck och är lite vilsen.
Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Har kört på TOYO T1S och T1R och varit mycket nöjd. Suttit på BMW 318is, BMW 325, VW Lupo TDI och Seat Cupra. Har även Toyo Tranpath dubbfritt på Subaru Forester och hade några andra dubbfria på min gamla -is. Riktigt bra i snö, men inte lika kul på is då bara dubb hjälper.
Tyvärr har TOYO fått halvtaskig kritik i Sverige, framför allt vinterdäcken som körts i -30 och på isgata. Tyska ADAC rankar TOYO långt högre. Skulle säga en mycket prisvärt alternativ, jämför med deras r-däck 888. Kanske inte bäst, men du får mycket för pengarna.
Tyvärr har TOYO fått halvtaskig kritik i Sverige, framför allt vinterdäcken som körts i -30 och på isgata. Tyska ADAC rankar TOYO långt högre. Skulle säga en mycket prisvärt alternativ, jämför med deras r-däck 888. Kanske inte bäst, men du får mycket för pengarna.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Kumhos Stp modeller är helt ok.
Toyo T1r tycker jag har klena däcksidor och känns lite svajiga.
Bridgestone gillar jag speciellt potenza modellerna. De gamla S02/S03 var kalas och nu kör jag på RE050A på porsche. utmärkta däck, men kanske slits lite snabbt.
Toyo T1r tycker jag har klena däcksidor och känns lite svajiga.
Bridgestone gillar jag speciellt potenza modellerna. De gamla S02/S03 var kalas och nu kör jag på RE050A på porsche. utmärkta däck, men kanske slits lite snabbt.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- S-Poster
- Posts: 94
- Joined: 2007-11-22 21:25:00
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Jag hade ju lite synpunkter på däck i en annan tråd, vilken vi kanske skall låta vila ostört...
Däremot kan jag berätta att det satt helt nya Bridgestone Turanza ER300 i storlek 225/60 ZR16 på en av mina andra bilar när jag köpte den. Det är verkligen ingen höjdare. Bullrigt, trögrullat och känns allmänt omodernt och diffust. Dessutom håller de inte balanseringen heller. Tyvärr har de väldigt bra slitstyrka - efter 35 000 km finns det massor av mönster kvar.
Jag skulle INTE köpa de däcken till någon bil - kanske till en släp.
De däcken testades i Teknikens värld tror jag, och fick dåligt betyg. Michelin Primacy HP var överlägset på de flesta punkter - mitt nästa däck.
/Alexander

Däremot kan jag berätta att det satt helt nya Bridgestone Turanza ER300 i storlek 225/60 ZR16 på en av mina andra bilar när jag köpte den. Det är verkligen ingen höjdare. Bullrigt, trögrullat och känns allmänt omodernt och diffust. Dessutom håller de inte balanseringen heller. Tyvärr har de väldigt bra slitstyrka - efter 35 000 km finns det massor av mönster kvar.

Jag skulle INTE köpa de däcken till någon bil - kanske till en släp.

De däcken testades i Teknikens värld tror jag, och fick dåligt betyg. Michelin Primacy HP var överlägset på de flesta punkter - mitt nästa däck.
/Alexander
- Freddan
- Addict
- Posts: 1581
- Joined: 2005-01-31 20:09:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
- bill b
- Addict
- Posts: 1316
- Joined: 2004-03-29 14:52:25
- Location: Göteborg
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 440
- Joined: 2005-08-22 22:19:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppland
- Contact:
Jag hade Bridgestone S03 på min bil när jag köpte den och jag tyckte inte att de var något att hurra över. Jag körde aldrig på bana, men på vanlig väg upplevde jag dem som väldigt bullriga, spårkänsliga och allmänt dålig komfort. Det är möjligt att mina däck var extremt gamla och hårda, för när jag bytte till Michelin var det skillnad som natt och dag - till det bättre.
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77
Nu: 911 -77
-
- Turbo-Poster
- Posts: 635
- Joined: 2005-01-28 14:40:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Helsingborg Tågaborg
- Contact:
Här kommer jag med en riktigt outsider!
Fulda Carat Extremo. Finns ännu hos vissa däckhandlare på nätet.
Mamma mia sicket däck! Gick från 195/60/15 till 215/40/17 och fick tystare och stabilare gång. E en riktig Fulda freak! Körde genom en rejäl sänka utanför Hamburg i en dum hastighet och det var som att korsa atlanten. Men dom däcken var enormt stabila! Kännde inte av sidvind buller eller dylikt.
Inte alltid som dyraste däcken som är bäst.
Kör 6000 mil om året och sliter ner ett set om säsongen.
/ Tino
Fulda Carat Extremo. Finns ännu hos vissa däckhandlare på nätet.
Mamma mia sicket däck! Gick från 195/60/15 till 215/40/17 och fick tystare och stabilare gång. E en riktig Fulda freak! Körde genom en rejäl sänka utanför Hamburg i en dum hastighet och det var som att korsa atlanten. Men dom däcken var enormt stabila! Kännde inte av sidvind buller eller dylikt.
Inte alltid som dyraste däcken som är bäst.
Kör 6000 mil om året och sliter ner ett set om säsongen.
/ Tino
Ex 924 N/A 80
Ex 924 N/A 82
Ex 924 N/A 82
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Kan hålla med om Toyo T1R:s sidor ... hade de på min BMW 325 E36. Kändes som att mina dämpare var helt slut (gungade mycket) trots att jag bytt fjädrar och dämpare till ett sprojlans Sachs paket.Karl Birgander wrote:Kumhos Stp modeller är helt ok.
Toyo T1r tycker jag har klena däcksidor och känns lite svajiga.
Bridgestone gillar jag speciellt potenza modellerna. De gamla S02/S03 var kalas och nu kör jag på RE050A på porsche. utmärkta däck, men kanske slits lite snabbt.
De blev hårdare med tiden men aldrig lika hårda som de tidigare Falken 451 jag hade innan.
Falken 451 lät lite mer, men var hårdare.
T1R skulle jag inte köpa till en bil jag vill köra inspirerat med.
Mvh
Stephan
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Köpte Hankock Evo S1 som kom tvåa i Sport Autos gatdäckstest. Funkar bra för cruising. Fort kör jag med R däck på bana så om hårdkörning har jag ingen egen uppfattning om.
T
T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- bill b
- Addict
- Posts: 1316
- Joined: 2004-03-29 14:52:25
- Location: Göteborg
- Contact:
Jag hörde aldrig bullrandet för motorljudet...Notch wrote:Jag hade Bridgestone S03 på min bil när jag köpte den och jag tyckte inte att de var något att hurra över. Jag körde aldrig på bana, men på vanlig väg upplevde jag dem som väldigt bullriga, spårkänsliga och allmänt dålig komfort. Det är möjligt att mina däck var extremt gamla och hårda, för när jag bytte till Michelin var det skillnad som natt och dag - till det bättre.

Skämt åsido. Jag har brukskört min bil med samma däck och inte tänkt på någon av ovanstående så dina exemplar var nog lite trötta.
Letar lyftkyld Porsche...
Porsche 944 S2 -91 guards red (såld)
Porsche 944 -87 diamantblau (såld)
Porsche 944 S2 -91 guards red (såld)
Porsche 944 -87 diamantblau (såld)
-
- Carrera-Poster
- Posts: 337
- Joined: 2004-04-28 21:49:06
- Bilmodell: VW Polo GTI -06
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Skövde
- Contact:
Tino! Jag är oxå Fuldafreak! Slängde på Carat Progresso på 924:an. Billiga däck som visade sig vara det bästa jag kört på! TYSTA! Att en 924 kan gå så tyst! Enda nackdelen är att jag inte kan leka drifting vid regn längre, men det är väl inte enbart negativt kanske...
Bra grepp & respons!
Slitstyrkan är svår att sia om då 924:an inte rullar så mycket.
Köpte Fulda ECO till polon nu & dom är ju ännu billigare men jag tog chansen pga. ovanstående erfarenheter av märket. Trots att det är ett ECO-däck, (lättrullande, slitstarkt+10% djupare mönster) känns responsen bättre än på tidigare dunlop.
Ljudet är väl samma, polon är dåligt isolerad, tror 924:an går tystare under 110 faktiskt, men högljudda är dom inte. Har inte fått dom att släppa än, trots halvhjärtade försök vid regn. Kan förbehållslöst rekommendera Fulda.

Slitstyrkan är svår att sia om då 924:an inte rullar så mycket.
Köpte Fulda ECO till polon nu & dom är ju ännu billigare men jag tog chansen pga. ovanstående erfarenheter av märket. Trots att det är ett ECO-däck, (lättrullande, slitstarkt+10% djupare mönster) känns responsen bättre än på tidigare dunlop.
Ljudet är väl samma, polon är dåligt isolerad, tror 924:an går tystare under 110 faktiskt, men högljudda är dom inte. Har inte fått dom att släppa än, trots halvhjärtade försök vid regn. Kan förbehållslöst rekommendera Fulda.
Porschelös :-(
- maverick
- Addict
- Posts: 1994
- Joined: 2005-05-22 19:03:55
- Bilmodell: 944 S1
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholms län
- Contact:
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Kanske skulle fylla på ett par barNahpets wrote:Kan hålla med om Toyo T1R:s sidor ... hade de på min BMW 325 E36. Kändes som att mina dämpare var helt slut (gungade mycket)

Visst är däcksidorna åt det mjukare hållet, vilket kan märkas när man svänger, gissar att det minskar spårkänsligheten. Men det är väl baksidan av att tillverka de lättaste däcken på marknaden.
Hade Falken 451 på min 318is och de höll bra men fästet var inget vidare, framför allt i regn. Det var därför jag bytte till Toyo.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Jag utprovade med många olika däckstryck i mina T1R och tyckte hela tiden att däcksidorna var mjuka.gegge wrote:Kanske skulle fylla på ett par barNahpets wrote:Kan hålla med om Toyo T1R:s sidor ... hade de på min BMW 325 E36. Kändes som att mina dämpare var helt slut (gungade mycket)
En vän dödade såna tämligen snabbt på slalom med in 900 kg's honda....
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users