Hur varmt får insugs röret bli?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

Hur varmt får insugs röret bli?

#1 Post by claves »

Hej,

Jag undrar hur varmt ska insugs röret bli på en turbo.

Ska man kunna lägga handen på den efter motorn är varmkörd?

Kan någon beskriva hur man vet vad som är rätt eller fel.

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

temp

#2 Post by 931Melander »

Eftersom att det sitter InterCooler på din bil så bör tempen ligga runt 30-40 grader på röret efter IC:n
På en bil utan Ic är det inte skönt att hålla handen, tro mig... ska på med IC under vintern.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#3 Post by Pär Hylander »

Om man låtit motorn gå när bilen står stilla så blir nog röret mkt varmare än 30-40°C utan att det är onormalt, eftersom IC inte kyler då. Fast vid körning borde det bli som Melander skriver, fast jag har aldrig tänkt på att kolla.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#4 Post by claves »

Har lånat ihopa en termometer som jobbar med infra´någonting. man bara riktar den mot källan och trycker.. ska bli spännande o se vad den ger efter en motorvägs körning och i stads trafik.

Själv så gjorde jag en snabb test.. kunde lägga handen på insugsröret och räknade till två sen så var jag tvungen att flytta den. då hade bilen ståt en 2min. så det är nog rätt det ni säger...

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#5 Post by notetoself »

claves wrote:Har lånat ihopa en termometer som jobbar med infra´någonting. man bara riktar den mot källan och trycker.. ska bli spännande o se vad den ger efter en motorvägs körning och i stads trafik.
Observera att den mäter tempen i materialet, inte på luften i insuget
som egentligen är det relevanta.

/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#6 Post by 944_Driver »

Troligen blir också insuget varmare då motorn varit avstängd nån minut än när den går. Luften som går genom kyler ju bort lite av den värme som vandrar från toppen till insuget.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Mr Z
Carrera-Poster
Posts: 322
Joined: 2004-04-04 21:58:49
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Sthlm
Contact:

#7 Post by Mr Z »

Turbon sitter ju under insuget oxå vilket gör att det blir ganska varmt... Rättså korkad lösning egentligen men vad gör man när inte pumpen får plats någon annanstans.....???

/Peter Z
MVH Peter Z

I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#8 Post by Pär Hylander »

claves wrote:Har lånat ihopa en termometer som jobbar med infra´någonting. man bara riktar den mot källan och trycker.. ska bli spännande o se vad den ger efter en motorvägs körning och i stads trafik.
/Claves
Bli inte ledsen om den visar helknasiga värden, för det är en mycket lurig mätmetod det där. Man "måste" ställa in rätt emmisivitetsfaktor för att få rätt temp, och det är inte helt lätt att veta vilken faktor det ska vara.....

Metoden funkar generellt bra på mörka och matta ytor (tex däck) men kass på ljusa och blanka, t.ex bromsskivor.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Racing
S-Poster
Posts: 113
Joined: 2004-03-30 00:45:13
Contact:

#9 Post by Racing »

Om du verkligen vill veta så skaffar du K element kabel ifrån Elfa.
Inte billigt,men bra.
Kopplas ihop med en digital multimeter.
Utspänningen e en funktion av tempen å översättningstabell kan du hitta lite varstans-bla på Elfa.
Om inte så har jag.

Min ger 36 grader vid ett laddtryck på 2 bar.

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#10 Post by Tomas »

Att mäta efter du stannat bilen har tveksamt värde. Så fort du stannar och fartvinden försvinner, samt luftflödet i insuget försvinner, så börjar tempen öka. Tempen kommer då mer att bero på hur många sekunder som gått sedan du stannat motorn.
Ska du få ut något intressant bör du koppla en termogivare mot eller i insuget och mäta under körning.

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#11 Post by claves »

Efter att ha kört 6km genom stan så mätte jag tempen på godset och det var 39grader varmt.

Steg rätt snabbt efter att man stannat bilen och stängt av motorn.

Får kolla det lite mer vetenskapligt på det.....

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users