944na + E85 = Sant, 0,92L/Mil Nu med SNYGGA dekaler!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#31 Post by notetoself »

Hur fungerar tekniken i moderna "miljöbilar" där det inte spelar någon roll om det är E85 eller bensin?
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#32 Post by patand »

FekZen wrote:Andreas G - kan inte du försöka göra något test då du tankar E85 för exakt 200 kr precis då soppalampan börjat lysa och nollar trippmätaren. Sedan läser du av den nästa gång lampan tänds. Blir väl inget vetenskapligt ;) men kan iallafall ge oss ett hum om hur det ser ut med brälseekonomin :)
:roll:

Är det inte mycket enklare och exaktare att tanka fullt och nollställa tripmätaren. Sen köra tills det är dags att tanka och då tanka fullt igen. Då ser man hur mycket som gått åt på den sträcka som tripmätaren angett. Så gör alltid jag när jag kollar hur mycket bilarna drar iaf. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#33 Post by FekZen »

Turbo-Puh wrote:Hur fungerar tekniken i moderna "miljöbilar" där det inte spelar någon roll om det är E85 eller bensin?
Jag är inte säker - men till att börja med antar jag att dem har en givare som kan tala om hur många % Etanol resp bensin som finns i tanken, eller om givaren sitter i bränsle systemet.

Sedan har dessa antagligen mer adaptiv teknik så att systemet själv kan justera bränslemängd, tändning osv under tiden man kör.

Mvh
Adde
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#34 Post by FekZen »

Japp :) Det låter lite smidigare faktiskt!
Vore mycket intressant att se hur bränsle ekonomin ser ut - dessutom pratas det ju också om att soppa skatten ska höjjas ännu mer nu...

Mvh
A

patand wrote:
FekZen wrote:Andreas G - kan inte du försöka göra något test då du tankar E85 för exakt 200 kr precis då soppalampan börjat lysa och nollar trippmätaren. Sedan läser du av den nästa gång lampan tänds. Blir väl inget vetenskapligt ;) men kan iallafall ge oss ett hum om hur det ser ut med brälseekonomin :)
:roll:

Är det inte mycket enklare och exaktare att tanka fullt och nollställa tripmätaren. Sen köra tills det är dags att tanka och då tanka fullt igen. Då ser man hur mycket som gått åt på den sträcka som tripmätaren angett. Så gör alltid jag när jag kollar hur mycket bilarna drar iaf. :)
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#35 Post by FekZen »

Isse wrote:Attans! det låter helt klart intressant, det sura är att jag nu ser att du har en 85b medans medan min är en 83:a och att jag måste ha en adapter för att kunna byta chip tydligen. Men jag har kollat i min box tidigare och det är ett chip som bara ligger i tryggt i en bygel så varför man skall ha en adapter har jag inte fattat. Antagligen för att minnes modulerna i boxen inte är det samma, jag vet inte. Men det är helt klart något jag har haft funderingar på länge.

Fota i din styrbox och skicka bilden till mig på PM eller e-post så kan jag kolla vad det är för något du har i din box. Normalt sitter chipen lödda i dessa gamla 944 boxar.

Mvh
Adde
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

User avatar
Andreas G
S2-Poster
Posts: 236
Joined: 2005-07-22 19:56:02
Bilmodell: 951 -86 951 -91
Location: Uddevalla
Contact:

#36 Post by Andreas G »

-Då har jag tankat fullt och kört blandad körning. Dvs normal hastighet, snabbare hastighet och så kanske lite snabbare ändå (jag måste ju kolla så den går som den skall :twisted: ) -Bilen går fort, har dock ej testat
över 240km/h

Men det var förbrukningen per mil som var efterfrågad.
Såhär ser det ut;

På 69,7 mil har bilen konsumerat 64,14 liter, dvs 0.92L/Mil.
Jag tankar på OK i Uddevalla för 7,99kr/L, bränslemilkostnaden är då 7,35kr per mil.
Det innebär att om jag skulle vilja köra på 98oktan (11.99kr/l) och få samma bränslemilkostnad så får bilen dra max 0,61 liter per mil.
Jag vet ej om detta är möjligt men troligtvis inte.

Enligt denna kalkyl så blir det alltså både guld och gröna skogar...
Bra va?!

Andreas
-951
Pcs 9472

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1970
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

#37 Post by Mats Jacobsson »

Mycket intressant, vilka spridare passar till våra bilar, lämpliga donatorer :)
Använder du original bränsleregulator?
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#38 Post by patand »

Låter kanon! Blir ju nästan sugen på att köpa en 944a och ha som pendlarbil nu... :oops: tänk om man kunde få den reggad som miljöbil så man slapp vägtullarna... :roll:

PS. Kör förresten min Tahoe på 50% E85 och 50% bf95, funkar kanon. Ska prova öka E85 mängden vartefter. Finns ju varianter på Tahoe som från fabrik är klassade för 100% E85 så chansen finns att även min går bra att köra på 100% E85... DS.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
rewrew
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2006-03-04 22:45:31
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lidköping
Contact:

#39 Post by rewrew »

Andreas G wrote:-Då har jag tankat fullt och kört blandad körning. Dvs normal hastighet, snabbare hastighet och så kanske lite snabbare ändå (jag måste ju kolla så den går som den skall :twisted: ) -Bilen går fort, har dock ej testat
över 240km/h

Men det var förbrukningen per mil som var efterfrågad.
Såhär ser det ut;

På 69,7 mil har bilen konsumerat 64,14 liter, dvs 0.92L/Mil.
Jag tankar på OK i Uddevalla för 7,99kr/L, bränslemilkostnaden är då 7,35kr per mil.
Det innebär att om jag skulle vilja köra på 98oktan (11.99kr/l) och få samma bränslemilkostnad så får bilen dra max 0,61 liter per mil.
Jag vet ej om detta är möjligt men troligtvis inte.

Enligt denna kalkyl så blir det alltså både guld och gröna skogar...
Bra va?!

Andreas
Menar du att E85 och nya chippet gör att du kan toppa upp mot och över 240km/h eller är det någon annan trimning utförd på bilen?

Jag mäter bränsleförbrukningen nästan varje tankning för skojs skull och ligger i snitt på 0,82 l/mil och det är ganska lugn körning.
Om detta stämmer så ökar förbrukningen med bara 12-13% (om mina mattekunskaper stämmer).
Det här är ju väldigt intressant måste jag säga. Jag har alltid trott att ökningen är ca 25-30% när man konverterar.
FekZen´s chip måste vara väldigt bra optimerat.
Har du märkt några problem t.ex. svårstartad kall/varm, spikningar eller skillnader i acc?

häls Werner

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1970
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

#40 Post by Mats Jacobsson »

Mera info mera info :evil: :evil:
Tänkte köra min i vinter :roll: kommer det att fungera med kallstart
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
Herman
Turbo-Poster
Posts: 804
Joined: 2006-10-13 11:42:24
Bilmodell: 968CS
Årsmodell: 1993
Location: Mjölby
Contact:

#41 Post by Herman »

Motorvärmare ?
968CS-93
VW typ1-50
Kör BMW 135Coupe till vardags

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#42 Post by Bosse »

Andreas G wrote:-Då har jag tankat fullt och kört blandad körning. Dvs normal hastighet, snabbare hastighet och så kanske lite snabbare ändå (jag måste ju kolla så den går som den skall :twisted: ) -Bilen går fort, har dock ej testat
över 240km/h

Men det var förbrukningen per mil som var efterfrågad.
Såhär ser det ut;

På 69,7 mil har bilen konsumerat 64,14 liter, dvs 0.92L/Mil.
Jag tankar på OK i Uddevalla för 7,99kr/L, bränslemilkostnaden är då 7,35kr per mil.
Det innebär att om jag skulle vilja köra på 98oktan (11.99kr/l) och få samma bränslemilkostnad så får bilen dra max 0,61 liter per mil.
Jag vet ej om detta är möjligt men troligtvis inte.

Enligt denna kalkyl så blir det alltså både guld och gröna skogar...
Bra va?!

Andreas
Tack för den Andreas.
Mycket trevligt att du fixat till och provat E85 för våra bilar.
Låter som om Adde får många beställningar av Chip nu.

Kanske en bra ide att ha en brytare som ställer om till bensin och köra sista milen före avställning med bensin pga. frätrisken med etanol.

Var köper man de nya spridarna som passar. Typnummer / beställningsnummer ?

Detta har jag väntat på länge. Tack Andreas. :#pray: :d=:

Bosse

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1970
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

#43 Post by Mats Jacobsson »

Bosse wrote:
Tack för den Andreas.
Mycket trevligt att du fixat till och provat E85 för våra bilar.
Låter som om Adde får många beställningar av Chip nu.

Kanske en bra ide att ha en brytare som ställer om till bensin och köra sista milen före avställning med bensin pga. frätrisken med etanol.

Var köper man de nya spridarna som passar. Typnummer / beställningsnummer ?

Detta har jag väntat på länge. Tack Andreas. :#pray: :d=:

Bosse
Är det inte FekZen som har mappat Chipet?
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
Andreas G
S2-Poster
Posts: 236
Joined: 2005-07-22 19:56:02
Bilmodell: 951 -86 951 -91
Location: Uddevalla
Contact:

#44 Post by Andreas G »

Mats Jacobsson wrote:Mycket intressant, vilka spridare passar till våra bilar, lämpliga donatorer :)
Använder du original bränsleregulator?
Volvo 940 lättryckare spridare, 0280150804, massor på skroten. Orginal regulator.

Andreas
-951
Pcs 9472

User avatar
Andreas G
S2-Poster
Posts: 236
Joined: 2005-07-22 19:56:02
Bilmodell: 951 -86 951 -91
Location: Uddevalla
Contact:

#45 Post by Andreas G »

patand wrote:Låter kanon! Blir ju nästan sugen på att köpa en 944a och ha som pendlarbil nu... :oops: tänk om man kunde få den reggad som miljöbil så man slapp vägtullarna... :roll:

PS. Kör förresten min Tahoe på 50% E85 och 50% bf95, funkar kanon. Ska prova öka E85 mängden vartefter. Finns ju varianter på Tahoe som från fabrik är klassade för 100% E85 så chansen finns att även min går bra att köra på 100% E85... DS.
Visst, kanon, perfekt, super, att du ville ta dig an och testa och regga din snart nya 944 som miljöbil, ett kanofint vinter-/pilotprojekt. Det vill jag höra mer om!

Andreas
-951
Pcs 9472

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users