944na + E85 = Sant, 0,92L/Mil Nu med SNYGGA dekaler!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Andreas G
S2-Poster
Posts: 236
Joined: 2005-07-22 19:56:02
Bilmodell: 951 -86 951 -91
Location: Uddevalla
Contact:

#46 Post by Andreas G »

rewrew wrote:
Andreas G wrote:-Då har jag tankat fullt och kört blandad körning. Dvs normal hastighet, snabbare hastighet och så kanske lite snabbare ändå (jag måste ju kolla så den går som den skall :twisted: ) -Bilen går fort, har dock ej testat
över 240km/h

Men det var förbrukningen per mil som var efterfrågad.
Såhär ser det ut;

På 69,7 mil har bilen konsumerat 64,14 liter, dvs 0.92L/Mil.
Jag tankar på OK i Uddevalla för 7,99kr/L, bränslemilkostnaden är då 7,35kr per mil.
Det innebär att om jag skulle vilja köra på 98oktan (11.99kr/l) och få samma bränslemilkostnad så får bilen dra max 0,61 liter per mil.
Jag vet ej om detta är möjligt men troligtvis inte.

Enligt denna kalkyl så blir det alltså både guld och gröna skogar...
Bra va?!

Andreas
Menar du att E85 och nya chippet gör att du kan toppa upp mot och över 240km/h eller är det någon annan trimning utförd på bilen?

Jag mäter bränsleförbrukningen nästan varje tankning för skojs skull och ligger i snitt på 0,82 l/mil och det är ganska lugn körning.
Om detta stämmer så ökar förbrukningen med bara 12-13% (om mina mattekunskaper stämmer).
Det här är ju väldigt intressant måste jag säga. Jag har alltid trott att ökningen är ca 25-30% när man konverterar.
FekZen´s chip måste vara väldigt bra optimerat.
Har du märkt några problem t.ex. svårstartad kall/varm, spikningar eller skillnader i acc?

häls Werner
Tack för att du bidrog med lite förbrukningsdata. -Intressant att se.
Jag har inga problem att rapportera om, som jag skrev så startar bilen med ens som nyckeln vrids om.
Acc:et kan jag inte säga ngt om, har ej någon data att jämnföra med, men det finns där..

Inget trim alls, har dock ej haft tillfälle att testa fullt ut, naturligtvis lagligt.

Andreas
Last edited by Andreas G on 2007-07-13 19:26:13, edited 1 time in total.
-951
Pcs 9472

User avatar
Andreas G
S2-Poster
Posts: 236
Joined: 2005-07-22 19:56:02
Bilmodell: 951 -86 951 -91
Location: Uddevalla
Contact:

#47 Post by Andreas G »

Mats Jacobsson wrote:Mera info mera info :evil: :evil:
Tänkte köra min i vinter :roll: kommer det att fungera med kallstart
Vet ej ännu, men våra bruxisar är lite kinkigare, fast i och för sig så korrigerade ju "bensin"bolagen till E75 i vintras och då gick det bättre.
M-värmare är ju alltid bra om det finns.
Någon som vet?

Andreas
-951
Pcs 9472

User avatar
Andreas G
S2-Poster
Posts: 236
Joined: 2005-07-22 19:56:02
Bilmodell: 951 -86 951 -91
Location: Uddevalla
Contact:

#48 Post by Andreas G »

Bosse wrote:
Andreas G wrote:-Då har jag tankat fullt och kört blandad körning. Dvs normal hastighet, snabbare hastighet och så kanske lite snabbare ändå (jag måste ju kolla så den går som den skall :twisted: ) -Bilen går fort, har dock ej testat
över 240km/h

Men det var förbrukningen per mil som var efterfrågad.
Såhär ser det ut;

På 69,7 mil har bilen konsumerat 64,14 liter, dvs 0.92L/Mil.
Jag tankar på OK i Uddevalla för 7,99kr/L, bränslemilkostnaden är då 7,35kr per mil.
Det innebär att om jag skulle vilja köra på 98oktan (11.99kr/l) och få samma bränslemilkostnad så får bilen dra max 0,61 liter per mil.
Jag vet ej om detta är möjligt men troligtvis inte.

Enligt denna kalkyl så blir det alltså både guld och gröna skogar...
Bra va?!

Andreas
Tack för den Andreas.
Mycket trevligt att du fixat till och provat E85 för våra bilar.
Låter som om Adde får många beställningar av Chip nu.

Kanske en bra ide att ha en brytare som ställer om till bensin och köra sista milen före avställning med bensin pga. frätrisken med etanol.

Var köper man de nya spridarna som passar. Typnummer / beställningsnummer ?

Detta har jag väntat på länge. Tack Andreas. :#pray: :d=:

Bosse
-Då är jag glad att jag har bidragit med en liten liten teaser, och att det har emottagits med med så mycket intresse :#pray:

Brytare hade varit fin-fint, en mycket bra ide´, Adde kanske?

Då kanske även vi syns utanför systemet, när vi fyller på :lol:

Andreas
-951
Pcs 9472

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#49 Post by patand »

Andreas G wrote:Visst, kanon, perfekt, super, att du ville ta dig an och testa och regga din snart nya 944 som miljöbil, ett kanofint vinter-/pilotprojekt. Det vill jag höra mer om!
:lol:

Om det fanns en chans att det gick så... :twisted:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#50 Post by patand »

Andreas G wrote:
Mats Jacobsson wrote:Mera info mera info :evil: :evil:
Tänkte köra min i vinter :roll: kommer det att fungera med kallstart
Vet ej ännu, men våra bruxisar är lite kinkigare, fast i och för sig så korrigerade ju "bensin"bolagen till E75 i vintras och då gick det bättre.
M-värmare är ju alltid bra om det finns.
Någon som vet?
Jag tror det blir riktigt klurigt med kallstart. Men med motorvärmare blir det såklart lättare och funkar nog. Men då bör man ju ha motorvärmare även på t.ex jobbet om bilen blir stående länge i kylan.

PS. Kör nu Tahoen på 70% E85 och 30% BF95. Inga problem ännu på denna omoddade bil. Vid tanken efter att ha kört på 50/50 blanding så hade den dragit 11% mer än på en BF95, tjänar 1 kr/mil ungefär då... DS.
Last edited by patand on 2007-07-16 08:04:39, edited 1 time in total.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1970
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

#51 Post by Mats Jacobsson »

Har värmare monterad, fixat 4 spridare. Bara att beställa ett chip från FekZen kvar.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#53 Post by FekZen »

Hallå!

Siffrorna för bränsle ekonomin låter nästan för bra för att vara sant :) - det är bättre än jag har fått till på min 318is. Dock är jag inte säker på om mina spridare kanske är större än 30% mer - är lite osäker på hur stora M3 3.0 spridarna är faktiskt...

Vad gäller switch så är det inga konstigheter då jag gjort det förr - problemet är bara att vi behöver få tag i en givare som kan tala om ifall det är E85 i tanken eller bensin. Det kanske tekniskt är enkelt att ordna - men jag har inte hunnit titta något på det alls ännu.

Återigen är jag mycket imponerad över bränsleekonomi testet - vore kul med fler tester på det!

Mvh
Adde
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

karpis
S2-Poster
Posts: 284
Joined: 2004-04-03 13:40:08
Bilmodell: Porsche 951
Location: Dala-Husby
Contact:

#54 Post by karpis »

Hej är det nån som kan räkna ut hur stora spridare det krävs för att det ska räcka till ca 450hk i motorn på en 951:a vill nämligen mappa min med E85. sitter nu 1000cc spridare,tänkte bara att behöver jag större än så..har en ny bränsle pump som ska klara flöda 650hk med bensin,så frågan är räcker den också..

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#55 Post by patand »

karpis wrote:Hej är det nån som kan räkna ut hur stora spridare det krävs för att det ska räcka till ca 450hk i motorn på en 951:a vill nämligen mappa min med E85. sitter nu 1000cc spridare,tänkte bara att behöver jag större än så..har en ny bränsle pump som ska klara flöda 650hk med bensin,så frågan är räcker den också..
nu räknar jag bara lite teoretiskt... 450 "bensinhästar" bör motsvara 585 "E85hästar" om man räknar med 30% högre flöde vad det gäller bränslemängden. Såleds bör din pump som skall klara 650hk på bensin klara sig med en liten marginal att köra E85 flödet. Så tycker jag man bör kunna räkna iaf...

Vad skall dina 1000cc spridare räcka till när det gäller "bensinhästar"?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#56 Post by FekZen »

Hallå!

Finns en formel för att räkna på hur mycket effekt varje spridare kan leverera. Denna formel är enkel - men brukar faktiskt fungera ganska bra! cc / 5 (* antal cyl om du vill veta totala effekten) Altså ska dina 1000 cc kunna leverera 200 hk / cyl. Altså räcka till 800 hk. Då E85 kräver 30% mer bränsle (eller rättare sagt 40%) för att hamna på rätt blandningsvärde (lambdavärde) så bör man ju då altså räkna 800 hk / 1.3 => 615 hk. Ska du köra med lambda 1 , dvs 40% mer bränsle => 800 / 1.4 => 571 hk.

Jag har inte räknat på detta förut utan räknade bara spontant nu efter hur jag tror att det bör vara - så ni andra får gärna fundera också om ni tycker mina uträkningar verkar vettiga.

Mvh
Adde
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

karpis
S2-Poster
Posts: 284
Joined: 2004-04-03 13:40:08
Bilmodell: Porsche 951
Location: Dala-Husby
Contact:

#57 Post by karpis »

Tackar Patand o Fekzen för snabba svar...min tanke är kräma ur ca 450hk med E85 o det räknat ur motorn,vill inte maxa,finns ingen anledning till det heller,vill att det ska hålla också...som sagt motorn är helrenoverad nu så vill jag inte köra sönder den..tror nog att 450hk i motorn räcker ganska långt..

User avatar
Mogge
Turbo-Poster
Posts: 558
Joined: 2006-08-09 23:28:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingborg
Contact:

#58 Post by Mogge »

angående det här med spridare.Om man har ett tex Boschnummer på en spridare,så kan man ju få fram genom Bosch ecat vilka bilar de suttit på.Men var hittar man hur mycket spridarna ger? Just volvo spridarna skulle ju ge 311cc men var hittar man den infon?
Mvh
Morgan Lundahl

Ingenting är bättre än Ferrari,Men Porsche är bättre än ingenting. Därför är Porsche bättre än Ferrari
------------------------------------------------------------------------------------------------
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=9676/]Mitt lilla projekt[/url]

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#59 Post by FekZen »

Mogge> Sök på bosch nr på google så kan du hitta listor som innehåller flödesvärdena. Jag har bra och omfattande listor hemma men är ute i skärgårn just nu. Hade du ringt igår förresten - så kan det vart att jag var ute, har inte mobilen med mig så mkt här. Bara ringa igen eller PM om du ville något.

Mvh
Adde
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

User avatar
Mogge
Turbo-Poster
Posts: 558
Joined: 2006-08-09 23:28:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingborg
Contact:

#60 Post by Mogge »

Tack Adde.Har nu hittat listor mm.
Mvh
Morgan Lundahl

Ingenting är bättre än Ferrari,Men Porsche är bättre än ingenting. Därför är Porsche bättre än Ferrari
------------------------------------------------------------------------------------------------
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=9676/]Mitt lilla projekt[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users