Tvekan vid gaspådrag?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

Tvekan vid gaspådrag?

#1 Post by Magnus K »

Tja!

Vart efter min bil börjar reda ut sig och gå bättre så noterar jag lite dumheter som den har för sig emellanåt men som är en bit ner på priolistan.

Bilen: 924 NA -79

En grej är att motorn tvekar vid plötsliga gaspådrag. När man öppnar gasspjället fort och mycket så säger det mest bara "Bööööö...vrooom!" om ni förstår. :) Fenomenen uppträder mest vid kall motor, men en antydning finns där även vid varmkörd motor.

En justeringssak eller bara nåt att leva med?

Mvh
Mangan

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

Vet inte vad det är, men en genomgång med uppmätning av diverse tryck mm i K-jetten är nog på sin plats. Jag gjorde inte det när jag köpt min bil och det kostade en ny kolvsats.... :-( Vid kontroll efter raset visade det sig att det att K-jetten var helt knasigt inställd. Några slangstumpar och en manometer behövs.

Kan iofs även vara tändning eller vacuumgrejs såklart. Även en del diagnostiska test kan göras med fördelaren, den har både vacuum och varvtalsförställning som kan hitta på hyss (min har det ivf)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#3 Post by Magnus K »

Ajdå... :( Låter lite avancerat om man som jag är helt blåbär på motorer i allmänhet och K-jet i synnerhet? Verkstadsjobb?

Men å andra sidan kanske det vore på sin plats att försöka få tändningen rätt inställd att börja med då? Som läsare av min följetong kanske minns så finns inga synliga grad-markeringar på svänghjulet... :(

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#4 Post by notetoself »

Magnus K wrote: Men å andra sidan kanske det vore på sin plats att försöka få tändningen rätt inställd att börja med då? Som läsare av min följetong kanske minns så finns inga synliga grad-markeringar på svänghjulet... :(
Men det där har vi hjue löst Mangan! Använd min mall så fixar det
sig hjue med tändningen.

http://w1.520.comhem.se/~u52030941/porsche924/ti.pdf

/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#5 Post by Magnus K »

Just det... :D Jag har minne som en teflonbelagd guppi... Dags för semester snart! ;)

Tack Mattias!
Mangan

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#6 Post by Pär Hylander »

Magnus K wrote:Ajdå... :( Låter lite avancerat om man som jag är helt blåbär på motorer i allmänhet och K-jet i synnerhet? Verkstadsjobb?

Men å andra sidan kanske det vore på sin plats att försöka få tändningen rätt inställd att börja med då? Som läsare av min följetong kanske minns så finns inga synliga grad-markeringar på svänghjulet... :(
Nej, det är inte krångligt, man läser innantill i Haynes. Enkelt att koppla in.

Vad gäller fördelaren så vet jag inte om man ska lita på att bara för att man ställer den rätt vid tomgång eller 2500 rpm att den reglerar rätt andra varvtal. Min fördelare var inte riktigt frisk ivf, den blev för högtänd på höga varv med spikningar som följd även om den stod rätt vid 2500 rpm. Även i detta fall finns det ett diagram i Haynes att titta på, samt hyggligt bra beskrivning
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#7 Post by notetoself »

Magnus K wrote:Just det... :D Jag har minne som en teflonbelagd guppi... Dags för semester snart! ;)

Tack Mattias!
Mangan
Nemas problemas!

/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#8 Post by headline »

Sådär gör min motor med, den kan till och med dö om man petar på gasen för mkt när den är nystartad.... Inte alls lika farligt när den e varm men jag tycker inte att den drar riktigt rent.

Vi som har så "fina" porschar som går lite från och till borde träffas och smaka på varandras kärror......och ha med en toppfräsh i referenssyfte!!

Va?


/Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#9 Post by notetoself »

Tja, jag föreslog ju en träff nu på söndag. Vi får
väl se var det landar...

/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#10 Post by Magnus K »

Finns det nån som har en toppfräsch då??? :lol: ;)

/Mangan, definitivt parkerad i garaget ett par veckor till. :(

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#11 Post by notetoself »

Hehe, även om min lack inte är den bästa för
tillfället så är den nog bra i motorn. Har slipat
och grundat, men inte kunnat lacka pga vädret.

Jag har dock ingen tvekan vid gaspådrag ;)

/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#12 Post by Magnus K »

OK, då har vi en maskin-mässig referens då. :lol:

Min är inte alls i skick, tvekandet vid gaspådrag är det minsta bekymret just nu. Det mesta i bultväg till främre fjäderbenen var ihoprostat och gick av vid demontering igår kväll. Nya delar beställda, diverse brickor och muttrar + två topplager till fjäderbenen = 1534 SEK. Hoppas att det är inkl moms! :?

Ha det gott, vi ses kanske på vägarna om några veckor...
Mangan

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#13 Post by notetoself »

Hu. Jaja. Det kostar, det gör det. Det enda man kan
hoppas på är att det avtar när bilen nån gång blir
i ordning.

Jag har faktiskt inte haft en enda haveri-utgift på
bilen på en hel månad nu. Det enda som har
kostat den sista tiden är bensin och den nya
bakrutan med vinge på.

/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#14 Post by headline »

Den där vingen vill jag ha en bild på!

Var nåt jidder om hemmagjorda grejor tidigare, är det så?

/Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#15 Post by notetoself »

headline wrote:Den där vingen vill jag ha en bild på!

Var nåt jidder om hemmagjorda grejor tidigare, är det så?

/Gustav
Det är en sån här...
Image

Det andra har ej hunnits med än. Det finns en cad-skiss i 3d, men
sen blev det topprenovering och semester.

/x
Last edited by notetoself on 2004-07-22 19:19:49, edited 1 time in total.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users