Sänkning bak!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Kjell 944
Turbo-Poster
Posts: 794
Joined: 2004-04-12 11:15:02
Bilmodell: 964 C4 -91
Location: Malmö
Contact:

Sänkning bak!

#1 Post by Kjell 944 »

Hur gör man för att sänka bakvagnen?
Skall montera gula Koni och tänkte ev. ta och sänka lite samtidigt.
Är tacksam för tips. :?
/Niklas

[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18698]Rudolf Mit Den Rothe Mule[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Vet ej exakt hur det går till då jag ej gjort det. Men som jag förstått det hela så är principen att man förflyttar/vrider torsionsstavarna till ett läge som ger lägre bakvagn. De sitter med splines på något sätt har jag för mig jag läst.

Alla som kan rätta mig gör det snarast! ;-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Kjell 944
Turbo-Poster
Posts: 794
Joined: 2004-04-12 11:15:02
Bilmodell: 964 C4 -91
Location: Malmö
Contact:

#3 Post by Kjell 944 »

Hur mycket skall man sänka? Ett, två eller tre splines!
Jag kör med 17" Cup fälgar, och 50 profil :?
/Niklas

[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18698]Rudolf Mit Den Rothe Mule[/url]

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#4 Post by Magnus K »

Idén är väl att sänka lagom mycket tills karossen är vågrät? Blir nog lite laborerande där, skulle jag tro?

Lycka till!
Mangan

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#5 Post by Pär Hylander »

Kjell 944 wrote:Hur mycket skall man sänka? Ett, två eller tre splines!
Jag kör med 17" Cup fälgar, och 50 profil :?
Det blir för mycket att sänka ett helt spline!

Iom att det är olika många splines ute och inne kan man sänka mindre. óck rätt stort jobb. Kanke finjusteringen på svärdet räcker för dig.

Ngn som har url:en till amerikanka faq?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#6 Post by patand »

Kjell 944 wrote:Hur mycket skall man sänka? Ett, två eller tre splines!
Jag kör med 17" Cup fälgar, och 50 profil :?
Om någon ska kunna gissa så bör du nog ange bredden på däcken också... 50 profil säger ju bara hur höga de är i förhållande till bredden. T.ex 205/50 eller 265/50 skiljer sig ju en del...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#7 Post by Magnus K »

Pär, menar du den på 924.org så är den här:
http://www.924.org/techsection/10suspension.htm (se avsnitt 6 om bakre justeringen)

/Mangan

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#8 Post by Pär Hylander »

Magnus K wrote:Pär, menar du den på 924.org så är den här:
http://www.924.org/techsection/10suspension.htm (se avsnitt 6 om bakre justeringen)

/Mangan
Mja, det är ju en, men inte den jag tänker på.Det ät mer hands on i den som visar omfattningen av jobbet
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#9 Post by 944_Driver »

Den lätta lilla justeringen, snabbt och enkel om det inte rostat ihop:
http://www.tech-session.com/kb/index.ph ... &id=62&c=4

Den stora jobbiga sänkningen som med fördel kan kombineras med byte av stavarna till lite grövre när man ändå är där och river:
http://www.tech-session.com/kb/index.ph ... &id=66&c=4
Jag har gjort det här jobbet och hade tur, jag pricka rätt på första försöket, andra har fått göra om det innan det blev bra.

Lite om hur man räknar på höjden:
http://www.tech-session.com/kb/index.ph ... &id=67&c=4

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Kjell 944
Turbo-Poster
Posts: 794
Joined: 2004-04-12 11:15:02
Bilmodell: 964 C4 -91
Location: Malmö
Contact:

#10 Post by Kjell 944 »

Jag tackar alla för visat intresse.
Magnus hänvisningar var mycket nyttiga.
:D
/Niklas

[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18698]Rudolf Mit Den Rothe Mule[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users