Har varit o kollat på en 968 CS som hade na växelspak från en 996;a monterad.
Tyvärr så verkar det som om den som monterade spaken inte fått det riktigt rätt då myket ljud o vibrationer kommer upp genom spaken . Nån som har några tankar o idèer om detta?
Man lär ju kolla hur själva stången ser ut samt hur 996 knoppen ser ut innuti. Jag var inne på en 996 knopp till 951 men det blev en Momo knopp istället.
Jag vet att det finns adapters för att "konvertera" ex Momo knopp till 951-spak eftersom det i Momos spakar är borrat ett 16?mm hål och 951 har ett rektangulärt hål...det torde vara gjuten eftersom orginalspaken även är rätt tung.
Men ta av 996-knoppen och kolla hur det ser ut...jag monterade dit min Momo knopp utan någon inköpt adapter, tillverkade två gummibussningar som "förband" stången med knoppen. Finn någon vibration kvar men det ska nog gå att få bort. Orginal spaken (951) är ju som sagt gjuten (tung)och är gummiupphängd på två ställen vilket totalt eliminerar överföring av vibrationer från spak till knopp...det är nog liknande konstruktion på 996:ans spak, och den är ditsatt utan någon gummiupphängning -> därav vibrationer!
Är oxå inne lite på samma tänk som du. Vad jag har hört så är det rejäla gummibussnigar orginal på 944/68;an. Kan hända att dom inte har fått till det riktigt med 996 spaken...
Fredrik C wrote:Är oxå inne lite på samma tänk som du. Vad jag har hört så är det rejäla gummibussnigar orginal på 944/68;an. Kan hända att dom inte har fått till det riktigt med 996 spaken...
Ja, det är rejäla bussningar till 944-spaken samtidigt som den är tung och solid! Inga vibrationer slipper förbi där inte, lite synd också att Momos knoppar endast har ett 16?mm hål för spaken är väldigt grov och går inte in i Momoknoppen utan modifiering. Ska man sen ha bussningar på det så lär man ta ner spaken ytterligare, det är så jag har gjort.
Bilden nedan; Apexi AVC-R går bra ihop med Momo Combat Silver spak och Blapunkt La 77. 996 spaken är rätt lik den Combat-spaken.
Mvh. Niclas
[/img]
Last edited by Niclas Ericsson on 2004-07-14 14:37:29, edited 2 times in total.
Niclas Ericsson wrote:Jag vet att det finns adapters för att "konvertera" ex Momo knopp till 951-spak eftersom det i Momos spakar är borrat ett 16?mm hål och 951 har ett rektangulärt hål...det torde vara gjuten eftersom orginalspaken även är rätt tung.
Intressant! Det är väl samma växellänkage till 944 och 951? Minns du var de där adaptersarna finns att köpa?
Mvh
Magnus, med en 924 med audi-lådan = 944 länkage?
Niclas Ericsson wrote:Jag vet att det finns adapters för att "konvertera" ex Momo knopp till 951-spak eftersom det i Momos spakar är borrat ett 16?mm hål och 951 har ett rektangulärt hål...det torde vara gjuten eftersom orginalspaken även är rätt tung.
Intressant! Det är väl samma växellänkage till 944 och 951? Minns du var de där adaptersarna finns att köpa?
Mvh
Magnus, med en 924 med audi-lådan = 944 länkage?
Ja det är nog likadant länkage modellerna mellan. Tror det var Performance Products som sålde en sådan adapter.