Vad f-n tänkte ingenjörerna på?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Vad f-n tänkte ingenjörerna på?

#1 Post by maverick »

Har lite vibrationsproblem med bromsarna och tänkte ta tag i det idag.
Äntligen meckaväder och så begick man sig ut.

2 timmar senare fick jag bort båda klossarna bak men fy F-n vilken idiotisk design/kolv porsche har lyckats med!

Stavarna sitter så förbannat och klossarna ännu värre, vilket gjorde mitt meckhumör ännu sämre :(

Nåja, ett bakhjul hann jag med på 2 timmar i alla fall, jag är nöjd :roll:

Någon annan som sitter och svär över dessa skapelser?

(Att byta på våran mazda tar en kafferest)

EDIT: Jag går ut igen och tar nästa bakhjul. Vill inte veta hur det blir när man kommer framåt.
MVH//Per

User avatar
Martin L
Turbo-Poster
Posts: 414
Joined: 2004-04-01 11:29:01
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:

#2 Post by Martin L »

Va snarare genial konstruktion tycker jag, hade bort bort mina belägg utan problem idag.
Men såklart är det lite knivigt med "sprintarna" om dessa rostat fast.
2002-2006 Porsche 944 -83 / 2006-2007 Porsche 944 / 2007-Porschelös

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#3 Post by maverick »

Martin L wrote:Va snarare genial konstruktion tycker jag, hade bort bort mina belägg utan problem idag.
Men såklart är det lite knivigt med "sprintarna" om dessa rostat fast.
Aha, hmm, aja :lol:
Rostat fast var en mjuk benämnelse på mina sprintar.

En fråga;
Spelar det någon roll hur "spärrarna" sitter? Nu tänker jag på dem osm håller fast bromsklossutslitningsvarnareskabeln, den som går till klossarna alltså.
Det ska i en sprint i varje stav men ska dem sitta närmast oket eller ska dem ligga utanpå och hålla fast klämman till kablen?
MVH//Per

andersg
S-Poster
Posts: 168
Joined: 2006-02-14 02:26:06
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Järfälla
Contact:

#4 Post by andersg »

maverick wrote:Rostat fast var en mjuk benämnelse på mina sprintar.

En fråga;
Spelar det någon roll hur "spärrarna" sitter? Nu tänker jag på dem osm håller fast bromsklossutslitningsvarnareskabeln, den som går till klossarna alltså.
Det ska i en sprint i varje stav men ska dem sitta närmast oket eller ska dem ligga utanpå och hålla fast klämman till kablen?
Jag fick gå loss med bågfilen på en av mina stavar efter att ha bankat änden rund två gånger.
Sedan blev det ett nytt kit från Utzon.

Sprintarna ska låsa både stavarna och ståltrådsklämman som fixerar kabeln.

Klossarna måste tas i rätt ordning annars är det svårt.

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#5 Post by maverick »

andersg wrote:
maverick wrote:Rostat fast var en mjuk benämnelse på mina sprintar.

En fråga;
Spelar det någon roll hur "spärrarna" sitter? Nu tänker jag på dem osm håller fast bromsklossutslitningsvarnareskabeln, den som går till klossarna alltså.
Det ska i en sprint i varje stav men ska dem sitta närmast oket eller ska dem ligga utanpå och hålla fast klämman till kablen?
Jag fick gå loss med bågfilen på en av mina stavar efter att ha bankat änden rund två gånger.
Sedan blev det ett nytt kit från Utzon.

Sprintarna ska låsa både stavarna och ståltrådsklämman som fixerar kabeln.

Klossarna måste tas i rätt ordning annars är det svårt.
Tack, det var som jag trodde alltså.
MVH//Per

User avatar
Björn.C
Turbo-Poster
Posts: 946
Joined: 2006-09-23 13:30:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Älvängen
Contact:

#6 Post by Björn.C »

för mig tog det ca 2 timmar att ta loss endast sprintarna på oken bak, men det som inte går med lite våld går med mer våld, kapade av pinnarna jämns med kanten, och sen ett lagom dorn till det och lagom stor handslägga.
// Björn
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12317]Projekttråd[/url]
[url=http://www.creatix.se]CREATIX[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing Dynamix[/url]
Porsche 911 - 71
Porsche 944 T -86 demontering
Porsche 924 S -86 (borta)
PCS Medlem Nr 10468

[url=http://content2.eu.porsche.com/prod/pag/classic.nsf/intenglish/classic_originalparts_originalparts]Online PET[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#7 Post by patand »

För mig tog det ca 20 minuter att byta belägg på båda oken fram... men då är inget fastrostat. :) Är det fastrostat så är det ju inte kul oavsett bil.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#8 Post by Adde_k »

Hur ere, e det insidan eller utsidan först?
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

Re: Vad f-n tänkte ingenjörerna på?

#9 Post by 951master »

maverick wrote:Har lite vibrationsproblem med bromsarna och tänkte ta tag i det idag.
Äntligen meckaväder och så begick man sig ut.

2 timmar senare fick jag bort båda klossarna bak men fy F-n vilken idiotisk design/kolv porsche har lyckats med!

Stavarna sitter så förbannat och klossarna ännu värre, vilket gjorde mitt meckhumör ännu sämre :(

Nåja, ett bakhjul hann jag med på 2 timmar i alla fall, jag är nöjd :roll:

Någon annan som sitter och svär över dessa skapelser?

(Att byta på våran mazda tar en kafferest)

EDIT: Jag går ut igen och tar nästa bakhjul. Vill inte veta hur det blir när man kommer framåt.
Tror inte konstuktörerna tänkte på att vi svenskar förmodligen kommer doppa bilarna i saltvatten.. :lol: på min bil byter jag klossarna på 20 min runt om.. 8) (dessutom kommer oken ifrån Brembo :wink: )
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Vad f-n tänkte ingenjörerna på?

#10 Post by maverick »

951master wrote:
maverick wrote:Har lite vibrationsproblem med bromsarna och tänkte ta tag i det idag.
Äntligen meckaväder och så begick man sig ut.

2 timmar senare fick jag bort båda klossarna bak men fy F-n vilken idiotisk design/kolv porsche har lyckats med!

Stavarna sitter så förbannat och klossarna ännu värre, vilket gjorde mitt meckhumör ännu sämre :(

Nåja, ett bakhjul hann jag med på 2 timmar i alla fall, jag är nöjd :roll:

Någon annan som sitter och svär över dessa skapelser?

(Att byta på våran mazda tar en kafferest)

EDIT: Jag går ut igen och tar nästa bakhjul. Vill inte veta hur det blir när man kommer framåt.
Tror inte konstuktörerna tänkte på att vi svenskar förmodligen kommer doppa bilarna i saltvatten.. :lol: på min bil byter jag klossarna på 20 min runt om.. 8) (dessutom kommer oken ifrån Brembo :wink: )
Sååå mycket vinter har jag inte kört ;)
Men jag får väl ge mig, tyckte det var en konstig lösning bara.
MVH//Per

User avatar
Chevalier
Carrera-Poster
Posts: 336
Joined: 2004-11-12 10:37:41
Bilmodell: 968 -92
Location: Malmö
Contact:

#11 Post by Chevalier »

Har en annan lite nybörjaraktig fråga. Kan man på enkelt sätt se hur mycket av klossarna som är kvar, utan att ta bort hjulen? Tror snart det är dags att byta dem bak och jag vet inte säkert om kablarna till varningssensorn sitter där eller ej.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#12 Post by DLS »

Om vi ska prata ur-idiotisk konstruktion så vad tänkte ingenjörerna på när dom satte oljefiltret upp o ner och så trångt att det inte går att vända på det direkt utan måste dra det rakt upp o låta all olja rinna ut överallt på 944 turbo????
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#13 Post by Karl Birgander »

DLS wrote:Om vi ska prata ur-idiotisk konstruktion så vad tänkte ingenjörerna på när dom satte oljefiltret upp o ner och så trångt att det inte går att vända på det direkt utan måste dra det rakt upp o låta all olja rinna ut överallt på 944 turbo????
Samma på S2, och alla 944?
Fäll upp lamporna så går det lättare.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#14 Post by Freddan »

Jag tog bort och smorde upp mina bromsar runtom för några veckor sedan.... det gick utan några större problem... även bak.
Men då är ju som sagt inget så värst rostigt heller.
Jag brukar plocka isär och smörja lite då och då för att slippa sånthär.

Men jag har för mig att emm sa att han hade renoverat bromsarna på den..... fast var det kanske bara fram då???? :?

Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

MattiasB
S-Poster
Posts: 74
Joined: 2006-02-03 16:34:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#15 Post by MattiasB »

En annan dum grej är röret in till toppen längst in mot torpedväggen.
Skall verkligen slangarna gå emellan där så att man knappt kommer
åt muttrarna?!
Sandèn pratade om någon modifiering man kunde göra för att underlätta
återmontage samt frantida demontering.
356 -64, 911 -72, 993 -94

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users