Hoppas du inte slog vad för mycket , eller att det var du som sa att ettan cylinder är längst fram, alltså mot kylaren.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer Porsche 944 Race -84 Såld Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt )
Prillan wrote:Vad är det som säger att det är ettan?
Porsche sa det när de tillverkade bilarna... det är ju bara för att ha en referens för att kunna ställa in tändningen så att tändföljden blir den rätta , vilket är 1-3-4-2 har jag för mig. Man hade lika gärna kunna sagt att ettan ligger närmast torpeden men då hade man fått ange tändföljden till 4-2-1-3 istället för att få tändningen att stämma med hur motorn är byggd...
lasse59 wrote:När man ställer in svänghjulet på zero och märkningen på kamdrevet mot kåpan och ställer in fördelaren rätt så borde det lösa sig per automatik ?
Behöver man bry sig om nåt annat än att sätta tändhattarna på rätt stift och slutligen hiva fram stroboskopet ?
Vad är det du vill lösa då? 1:ans cylinder flyttar inte på sig...
1:ans cylinder ligger närmast fronten på bilen. Det finns ingen som helst tvekan i den saken. Har du problem med bilens tändning så beskriv felet i en ny tråd så kan vi diskutera där hur man löser det.
ettan mot kylaren....!!!!! siffrorna på toppen. vent kåp. 1342 vet jag ej vad de står för... men det lutas....
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Jag har aldrig hört talas om att man på någon bil med radmotor inte börjar räkna från kylaren. Är det inte den allmänna konventionen att 1 är mot kylaren?
Sedan spelar det kanske inte så stor roll på en fyrcylindrig rak motor. Ettan och fyran går ju i takt, vevaxeln är ju i samma läge när ettan respektive fyran tänder (även om det sker på olika varv).
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]