"Knack i cylindrarna"

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
andersg
S-Poster
Posts: 168
Joined: 2006-02-14 02:26:06
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Järfälla
Contact:

"Knack i cylindrarna"

#1 Post by andersg »

"Knack i cylindrarna på tomgång" vad kan det innebära. Hittar ingen tråd om något sådant. Är det tickande ventiler som menas då eller är det något annat? Och vad innebär det?

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#2 Post by Erol »

Det är inte som så att bilen stått ett tag över vintern och det är de hydraliska tryckarna
till ventilerna som tappat tryck under vintern å slamrar lite....

Brukar försvinna efter ett par minuter när oljan blivit varm.



/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#3 Post by Maxx »

Slitna vevlager kanske?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

andersg
S-Poster
Posts: 168
Joined: 2006-02-14 02:26:06
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Järfälla
Contact:

#4 Post by andersg »

Hur vanligt är det med ventil-slammer på dessa bilar?
Är det något som bör åtgärdas eller något som man kan låta vara?
När fenomenet nämndes för en person som har bra koll på motorer så kom frågan om hur det blivit så.
Varför har den tappat tryck. Om motorn eventuellt varit körd på fel olja.
Jag uppfattade det som att man skulle kunna se det som en indikation på mer skavanker eller slitage.

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#5 Post by Bengt »

Det är vanligt att backventilerna i tryckarna inte kan hålla riktigt tätt om bilen står länge. Det är inte skadligt. Det kan vara lite jobbigt om det skulle vara efter varje gång man stannat men det vanligaste är att det bara är efter vinteruppehållet. Några kilometers körning, helst med varvning till rödstrecket krävs för att fylla tryckarna vid första vårkörningen.

mvh Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

Nygren
S-Poster
Posts: 134
Joined: 2010-06-14 16:09:31
Telefon: 0702567772
Bilmodell: Porsche 944 T
Årsmodell: 1985B
Location: Nacka
Contact:

Re: "Knack i cylindrarna"

#6 Post by Nygren »

Gammal tråd men jag kör ändå! Jag har en fråga, tog ut bilen idag från vinterförvaringen och startade bilen. Knackade inte speciellt mkt till en början, men efter en stund tilltog det AVSEVÄRT det bokstavligen KNACKADE och inte det vanliga tickandet jag har hört ibland. Vad tror ni ? är detm den hydrauliska tryckaren som behöver motioneras? känns lite läskigt att det knackar så mycket som det gör och att det bara skulle vara o köra..
bilen i fråga är en 951 86-. (den knackade INTE innan avställning)

Mvh Filip

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: "Knack i cylindrarna"

#7 Post by Mats Jacobsson »

Har du oljetryck?
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

Nygren
S-Poster
Posts: 134
Joined: 2010-06-14 16:09:31
Telefon: 0702567772
Bilmodell: Porsche 944 T
Årsmodell: 1985B
Location: Nacka
Contact:

Re: "Knack i cylindrarna"

#8 Post by Nygren »

Ja det har jag. Ringde Herr Sanden och rådfrågade lite. Han var inne på precis samma spår som Bengt och självklart hade ni rätt efter 10 minuter förhöjd tomgång (1500 rpm) var problemet borta!
Tack för försöket till hjälp Mats !

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users