Temp innan full-last
-
- NA-Poster
- Posts: 34
- Joined: 2006-10-24 22:41:35
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Västerås
- Contact:
Temp innan full-last
Man har ju hört att man ska ta det lugnt med bilen tills den blivit varm, för annars sliter man mer på motorn (kanske även andra delar).
Men hur länge ska man vänta innan man kan bränna ur alla växlar (eller så många man hinner med)?
Vad jag förstår räcker det inte med att vänta på att temperaturnålen visar på värme, för att oljan kan ta upp till dubbelt så lång tid som vattnet att komma upp i rätt arbetstemperatur?
Ämne editerat av moderator
Men hur länge ska man vänta innan man kan bränna ur alla växlar (eller så många man hinner med)?
Vad jag förstår räcker det inte med att vänta på att temperaturnålen visar på värme, för att oljan kan ta upp till dubbelt så lång tid som vattnet att komma upp i rätt arbetstemperatur?
Ämne editerat av moderator
En trevlig trotjänare till SAAB 9000 '94 finns som ev. byte!
- maverick
- Addict
- Posts: 1994
- Joined: 2005-05-22 19:03:55
- Bilmodell: 944 S1
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholms län
- Contact:
Re: När kan man börja bränna?
När oljetrycket är runt 2-3 bar.1up wrote:Man har ju hört att man ska ta det lugnt med bilen tills den blivit varm, för annars sliter man mer på motorn (kanske även andra delar).
Men hur länge ska man vänta innan man kan bränna ur alla växlar (eller så många man hinner med)?
Vad jag förstår räcker det inte med att vänta på att temperaturnålen visar på värme, för att oljan kan ta upp till dubbelt så lång tid som vattnet att komma upp i rätt arbetstemperatur?
MVH//Per
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- maverick
- Addict
- Posts: 1994
- Joined: 2005-05-22 19:03:55
- Bilmodell: 944 S1
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholms län
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 34
- Joined: 2006-10-24 22:41:35
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Västerås
- Contact:
- maverick
- Addict
- Posts: 1994
- Joined: 2005-05-22 19:03:55
- Bilmodell: 944 S1
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholms län
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Alla 924/944/968 har oljetrycksmätare. Om det gäller någon annan bil så skulle du ha ställt frågan i Off topic-delen.
För övrigt har det börjat slarvas med rubrikerna. Det gäller inte bara dig 1up, men tycker du verkligen att rubriken beskriver din fråga om man inte redan vet vad den handlar om? Skärpning alla! Detta är inte Zatzy.
Gäller även sandlådeslagsmålet i en annan tråd som lyckades bli en av ytterst få låsta trådar på detta forum. Sluta med sånt.
För övrigt har det börjat slarvas med rubrikerna. Det gäller inte bara dig 1up, men tycker du verkligen att rubriken beskriver din fråga om man inte redan vet vad den handlar om? Skärpning alla! Detta är inte Zatzy.
Gäller även sandlådeslagsmålet i en annan tråd som lyckades bli en av ytterst få låsta trådar på detta forum. Sluta med sånt.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Oljetrycket varierar en del beroende på olja, varför det inte är ett perfekt svar.
När motorn nått normal arbetstemperatur vore mer korrekt, och då i både kylsystem och oljesystem. Viktigt är ju också att växellåda/diff fått upp temp.
När motorn nått normal arbetstemperatur vore mer korrekt, och då i både kylsystem och oljesystem. Viktigt är ju också att växellåda/diff fått upp temp.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
vill tillägga att vatten temperatur är inte samma som oljetemperatur...
Vattnet blir alltid snabbare varmt...
När du kör så frikoppla bilen så ser du vad oljetrycket är och ligger det runt 2-3 så är det lungt....
Synd ifall du måste stanna och ha bilen på tomgång för o kolla ;)
Någon sa engång.. dra inte bilen över 3000varv innan den blir varm..
/Claves
Vattnet blir alltid snabbare varmt...
När du kör så frikoppla bilen så ser du vad oljetrycket är och ligger det runt 2-3 så är det lungt....
Synd ifall du måste stanna och ha bilen på tomgång för o kolla ;)
Någon sa engång.. dra inte bilen över 3000varv innan den blir varm..
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users