Koppling, fastnat

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Koppling, fastnat

#1 Post by maverick »

Tjo!

Skulle på begravning idag och naturligtvis så ville inte bilen iväg.
Tryckte ner kopplingen och där stannade den. Den går att trycka upp men så fort man trycker ner den cirka 5 cm så hoppar den ner igen.

Prövade igen några timmar senare, samma sak.


Nu är det väldigt varierande väder, kallt och fuktigt. Kan något ha frusit?
MVH//Per

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#2 Post by xanlar »

du har läckage nånstans

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by djungel-Jim »

Troligtvis har slavcylindern eller master/huvudcylindern gett vika.. Om det visar sig vara någon av dem (och inte bara en läcka i en slang) se till att byta/renovera bägge! Jag har läst om mer än ett tillfälle då man bytt ut slavcylindern och sedan, bara ett par månader senare, fått problem med huvudcylindern.
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#4 Post by maverick »

Men att den dör över natten? Funkade prima dagen innan till att gå i botten på morgonen.

Får ta och kolla under bilen när man har tid. Är det reparationssats eller nytt som gäller (om det nu är cylindrarna)?
MVH//Per

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by djungel-Jim »

Det hände precis samma sak för mig i somras =) Jag körde järnet ena dagen, andra dagen fastnade jag i första korsningen utanför garaget med pedalen i mattan och växel i! =)

Kolla som sagt efter läckage under bilen; Under mattan i cupén (huvudcylinder) eller under kopplingen (slavcylindern). Det kan vara svårt att se direkt eftersom det inte verkar behöva röra sig om extremt stora mängder.. Kolla också den blå slangen som går från vätskebehållaren till huvudcylindern som ska vara benägen att läcka..

Kolla min tråd angående reparationssats: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=9780
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#6 Post by maverick »

Gah!
Då får vi avboka F7 då :(
Lär inte kunna göra något förrän snön är borta samt att jag har tummen mitt i näven.

Och så måste man lufta skiten samt byta vätska.
MVH//Per

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3328
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by johan944 »

Per var inte så negativ nu.

Jag har ett helt Turbo chasie (främre fjäderben, bakdämpare och stavar) som ska monteras samt en komplett uppsätning bussningar. Detta kommer att ta ca en vecka i anspråk för mig och jag kan inte göra det själv eftersom vissa delar behöver fräsas.

Jag har planerat att göra detta arbete i början på april. Så visst finns det tid.

Lycka till och se det positiva. Du kommer inte att behöva oroa dig för dem cylindrarna under dem närmaste åren.

Mvh Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#8 Post by maverick »

johan944 wrote:Per var inte så negativ nu.

Jag har ett helt Turbo chasie (främre fjäderben, bakdämpare och stavar) som ska monteras samt en komplett uppsätning bussningar. Detta kommer att ta ca en vecka i anspråk för mig och jag kan inte göra det själv eftersom vissa delar behöver fräsas.

Jag har planerat att göra detta arbete i början på april. Så visst finns det tid.

Lycka till och se det positiva. Du kommer inte att behöva oroa dig för dem cylindrarna under dem närmaste åren.

Mvh Johan
Det är inte tiden utan pengarna. Min budget kommer inte hålla om det här ska fixas. Jag kanske kommer undan med 2 reparationssatser men att byta och lufta systemet är inget jag gör ensam, och absolut inte utan garage.
MVH//Per

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#9 Post by Karl Birgander »

maverick wrote:Det är inte tiden utan pengarna. Min budget kommer inte hålla om det här ska fixas. Jag kanske kommer undan med 2 reparationssatser men att byta och lufta systemet är inget jag gör ensam, och absolut inte utan garage.
Har du tur är det slavcylindern, och den är väldigt lätt att plocka bort. Lyft bilen lite på ena sidan, in under med 10+11+13 mm nyckel så skruvar du loss slangen och sedan slavcylindern med 2 skruvar.

Börja med att lyfta bilen lite i sidan. Är det slavcylindern så bör du se om den läckt något och i så fall är det troligen inte vätska längs slangen/röret heller.

Förresten: Hur är det med bromsvätska i bilen? Slangen till kopplingen sitter långt upp i behållaren, låg nivå kan göra att den suger luft.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#10 Post by patand »

Borde väl finnas någon forummedlem som har mer mekerfarenhet än Per och bor i trakterna av hans tillhåll och kan tänka sig ställa upp och hjälpa till för liten eller ingen ersättning?!

För mig känns det lite långt att åka till Norrtälje och skruva tyvärr. :oops:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Patman
Turbo-Poster
Posts: 536
Joined: 2006-12-08 00:14:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uddevalla
Contact:

#11 Post by Patman »

Jag lämnade in och bytte direkt jag köpte bilen. Tog ett par timmar för honom och kostade 1800.- med delar. Han bytte cylindern.Det var i Kungälv.
Ingen Porsche längre. Nu åker jag Mustang -66. Sorry guys!


PCS Medlem - 10271

-Who are you?!
-I´m Patman!!!

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#12 Post by 944_Driver »

På min förra _riktigt_ skabbiga 7-serie bruka detta problem uppstå när det var riktigt kallt ute. Troligen var vätskan i systemet mera vatten än annat så den stelna väl till av kylan eller nått. Hann/orka inte fixa det innan bilen blev skrot.

Lufta kopplingen klarar man själv med lämplig utrustning för att trycksätta behållaren lite eller pumpa upp vätskan bakvägen med en ny och ren oljekanna samt slang.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#13 Post by maverick »

Karl Birgander wrote:
maverick wrote:Det är inte tiden utan pengarna. Min budget kommer inte hålla om det här ska fixas. Jag kanske kommer undan med 2 reparationssatser men att byta och lufta systemet är inget jag gör ensam, och absolut inte utan garage.
Har du tur är det slavcylindern, och den är väldigt lätt att plocka bort. Lyft bilen lite på ena sidan, in under med 10+11+13 mm nyckel så skruvar du loss slangen och sedan slavcylindern med 2 skruvar.

Börja med att lyfta bilen lite i sidan. Är det slavcylindern så bör du se om den läckt något och i så fall är det troligen inte vätska längs slangen/röret heller.

Förresten: Hur är det med bromsvätska i bilen? Slangen till kopplingen sitter långt upp i behållaren, låg nivå kan göra att den suger luft.
Vätskan ligger i mitten, men det ser ut som om den skulle kunna suga luft ändå.
patand wrote:Borde väl finnas någon forummedlem som har mer mekerfarenhet än Per och bor i trakterna av hans tillhåll och kan tänka sig ställa upp och hjälpa till för liten eller ingen ersättning?!

För mig känns det lite långt att åka till Norrtälje och skruva tyvärr. :oops:
Gillar du godis? Har ett kalaserbjudande i så fall ;)
Patman wrote:Jag lämnade in och bytte direkt jag köpte bilen. Tog ett par timmar för honom och kostade 1800.- med delar. Han bytte cylindern.Det var i Kungälv.
Tack för tipset, låter inte så dyrt ändå. Komma till verkstan blir det största problemet.
944_Driver wrote:På min förra _riktigt_ skabbiga 7-serie bruka detta problem uppstå när det var riktigt kallt ute. Troligen var vätskan i systemet mera vatten än annat så den stelna väl till av kylan eller nått. Hann/orka inte fixa det innan bilen blev skrot.

Lufta kopplingen klarar man själv med lämplig utrustning för att trycksätta behållaren lite eller pumpa upp vätskan bakvägen med en ny och ren oljekanna samt slang.

//Magnus
Min teori, den borde släppa vid mildväder alltså? Om det är så pass mycket vatten så vore det säkerhetsmässigt bra att byta.
MVH//Per

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#14 Post by patand »

maverick wrote:Gillar du godis? Har ett kalaserbjudande i så fall ;)
Ordnar du ett garage att vara i så kan vi diskutera saken... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#15 Post by maverick »

patand wrote:
maverick wrote:Gillar du godis? Har ett kalaserbjudande i så fall ;)
Ordnar du ett garage att vara i så kan vi diskutera saken... :)
Höhö, vad är det :lol:
Sånna lyxsaker har vi inte här :roll:
MVH//Per

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]