Koppling, fastnat
- maverick
- Addict
- Posts: 1993
- Joined: 2005-05-22 19:03:55
- Bilmodell: 944 S1
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholms län
- Contact:
Koppling, fastnat
Tjo!
Skulle på begravning idag och naturligtvis så ville inte bilen iväg.
Tryckte ner kopplingen och där stannade den. Den går att trycka upp men så fort man trycker ner den cirka 5 cm så hoppar den ner igen.
Prövade igen några timmar senare, samma sak.
Nu är det väldigt varierande väder, kallt och fuktigt. Kan något ha frusit?
Skulle på begravning idag och naturligtvis så ville inte bilen iväg.
Tryckte ner kopplingen och där stannade den. Den går att trycka upp men så fort man trycker ner den cirka 5 cm så hoppar den ner igen.
Prövade igen några timmar senare, samma sak.
Nu är det väldigt varierande väder, kallt och fuktigt. Kan något ha frusit?
MVH//Per
- xanlar
- Turbo-Poster
- Posts: 852
- Joined: 2005-11-20 14:14:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
- djungel-Jim
- Turbo-Poster
- Posts: 696
- Joined: 2005-04-05 12:35:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Troligtvis har slavcylindern eller master/huvudcylindern gett vika.. Om det visar sig vara någon av dem (och inte bara en läcka i en slang) se till att byta/renovera bägge! Jag har läst om mer än ett tillfälle då man bytt ut slavcylindern och sedan, bara ett par månader senare, fått problem med huvudcylindern.
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
- maverick
- Addict
- Posts: 1993
- Joined: 2005-05-22 19:03:55
- Bilmodell: 944 S1
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholms län
- Contact:
- djungel-Jim
- Turbo-Poster
- Posts: 696
- Joined: 2005-04-05 12:35:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Det hände precis samma sak för mig i somras =) Jag körde järnet ena dagen, andra dagen fastnade jag i första korsningen utanför garaget med pedalen i mattan och växel i! =)
Kolla som sagt efter läckage under bilen; Under mattan i cupén (huvudcylinder) eller under kopplingen (slavcylindern). Det kan vara svårt att se direkt eftersom det inte verkar behöva röra sig om extremt stora mängder.. Kolla också den blå slangen som går från vätskebehållaren till huvudcylindern som ska vara benägen att läcka..
Kolla min tråd angående reparationssats: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=9780
Kolla som sagt efter läckage under bilen; Under mattan i cupén (huvudcylinder) eller under kopplingen (slavcylindern). Det kan vara svårt att se direkt eftersom det inte verkar behöva röra sig om extremt stora mängder.. Kolla också den blå slangen som går från vätskebehållaren till huvudcylindern som ska vara benägen att läcka..
Kolla min tråd angående reparationssats: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=9780
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
- maverick
- Addict
- Posts: 1993
- Joined: 2005-05-22 19:03:55
- Bilmodell: 944 S1
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholms län
- Contact:
- johan944
- Addict
- Posts: 3328
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Per var inte så negativ nu.
Jag har ett helt Turbo chasie (främre fjäderben, bakdämpare och stavar) som ska monteras samt en komplett uppsätning bussningar. Detta kommer att ta ca en vecka i anspråk för mig och jag kan inte göra det själv eftersom vissa delar behöver fräsas.
Jag har planerat att göra detta arbete i början på april. Så visst finns det tid.
Lycka till och se det positiva. Du kommer inte att behöva oroa dig för dem cylindrarna under dem närmaste åren.
Mvh Johan
Jag har ett helt Turbo chasie (främre fjäderben, bakdämpare och stavar) som ska monteras samt en komplett uppsätning bussningar. Detta kommer att ta ca en vecka i anspråk för mig och jag kan inte göra det själv eftersom vissa delar behöver fräsas.
Jag har planerat att göra detta arbete i början på april. Så visst finns det tid.
Lycka till och se det positiva. Du kommer inte att behöva oroa dig för dem cylindrarna under dem närmaste åren.
Mvh Johan
- maverick
- Addict
- Posts: 1993
- Joined: 2005-05-22 19:03:55
- Bilmodell: 944 S1
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholms län
- Contact:
Det är inte tiden utan pengarna. Min budget kommer inte hålla om det här ska fixas. Jag kanske kommer undan med 2 reparationssatser men att byta och lufta systemet är inget jag gör ensam, och absolut inte utan garage.johan944 wrote:Per var inte så negativ nu.
Jag har ett helt Turbo chasie (främre fjäderben, bakdämpare och stavar) som ska monteras samt en komplett uppsätning bussningar. Detta kommer att ta ca en vecka i anspråk för mig och jag kan inte göra det själv eftersom vissa delar behöver fräsas.
Jag har planerat att göra detta arbete i början på april. Så visst finns det tid.
Lycka till och se det positiva. Du kommer inte att behöva oroa dig för dem cylindrarna under dem närmaste åren.
Mvh Johan
MVH//Per
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Har du tur är det slavcylindern, och den är väldigt lätt att plocka bort. Lyft bilen lite på ena sidan, in under med 10+11+13 mm nyckel så skruvar du loss slangen och sedan slavcylindern med 2 skruvar.maverick wrote:Det är inte tiden utan pengarna. Min budget kommer inte hålla om det här ska fixas. Jag kanske kommer undan med 2 reparationssatser men att byta och lufta systemet är inget jag gör ensam, och absolut inte utan garage.
Börja med att lyfta bilen lite i sidan. Är det slavcylindern så bör du se om den läckt något och i så fall är det troligen inte vätska längs slangen/röret heller.
Förresten: Hur är det med bromsvätska i bilen? Slangen till kopplingen sitter långt upp i behållaren, låg nivå kan göra att den suger luft.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Borde väl finnas någon forummedlem som har mer mekerfarenhet än Per och bor i trakterna av hans tillhåll och kan tänka sig ställa upp och hjälpa till för liten eller ingen ersättning?!
För mig känns det lite långt att åka till Norrtälje och skruva tyvärr.
För mig känns det lite långt att åka till Norrtälje och skruva tyvärr.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Patman
- Turbo-Poster
- Posts: 536
- Joined: 2006-12-08 00:14:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uddevalla
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2289
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
På min förra _riktigt_ skabbiga 7-serie bruka detta problem uppstå när det var riktigt kallt ute. Troligen var vätskan i systemet mera vatten än annat så den stelna väl till av kylan eller nått. Hann/orka inte fixa det innan bilen blev skrot.
Lufta kopplingen klarar man själv med lämplig utrustning för att trycksätta behållaren lite eller pumpa upp vätskan bakvägen med en ny och ren oljekanna samt slang.
//Magnus
Lufta kopplingen klarar man själv med lämplig utrustning för att trycksätta behållaren lite eller pumpa upp vätskan bakvägen med en ny och ren oljekanna samt slang.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- maverick
- Addict
- Posts: 1993
- Joined: 2005-05-22 19:03:55
- Bilmodell: 944 S1
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholms län
- Contact:
Vätskan ligger i mitten, men det ser ut som om den skulle kunna suga luft ändå.Karl Birgander wrote:Har du tur är det slavcylindern, och den är väldigt lätt att plocka bort. Lyft bilen lite på ena sidan, in under med 10+11+13 mm nyckel så skruvar du loss slangen och sedan slavcylindern med 2 skruvar.maverick wrote:Det är inte tiden utan pengarna. Min budget kommer inte hålla om det här ska fixas. Jag kanske kommer undan med 2 reparationssatser men att byta och lufta systemet är inget jag gör ensam, och absolut inte utan garage.
Börja med att lyfta bilen lite i sidan. Är det slavcylindern så bör du se om den läckt något och i så fall är det troligen inte vätska längs slangen/röret heller.
Förresten: Hur är det med bromsvätska i bilen? Slangen till kopplingen sitter långt upp i behållaren, låg nivå kan göra att den suger luft.
Gillar du godis? Har ett kalaserbjudande i så fallpatand wrote:Borde väl finnas någon forummedlem som har mer mekerfarenhet än Per och bor i trakterna av hans tillhåll och kan tänka sig ställa upp och hjälpa till för liten eller ingen ersättning?!
För mig känns det lite långt att åka till Norrtälje och skruva tyvärr.
Tack för tipset, låter inte så dyrt ändå. Komma till verkstan blir det största problemet.Patman wrote:Jag lämnade in och bytte direkt jag köpte bilen. Tog ett par timmar för honom och kostade 1800.- med delar. Han bytte cylindern.Det var i Kungälv.
Min teori, den borde släppa vid mildväder alltså? Om det är så pass mycket vatten så vore det säkerhetsmässigt bra att byta.944_Driver wrote:På min förra _riktigt_ skabbiga 7-serie bruka detta problem uppstå när det var riktigt kallt ute. Troligen var vätskan i systemet mera vatten än annat så den stelna väl till av kylan eller nått. Hann/orka inte fixa det innan bilen blev skrot.
Lufta kopplingen klarar man själv med lämplig utrustning för att trycksätta behållaren lite eller pumpa upp vätskan bakvägen med en ny och ren oljekanna samt slang.
//Magnus
MVH//Per
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Ordnar du ett garage att vara i så kan vi diskutera saken...maverick wrote:Gillar du godis? Har ett kalaserbjudande i så fall
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- maverick
- Addict
- Posts: 1993
- Joined: 2005-05-22 19:03:55
- Bilmodell: 944 S1
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholms län
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]