Luftning av kylare 924 NA

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

Luftning av kylare 924 NA

#1 Post by Magnus K »

Tja!

Luftning av kylaren på en 924 NA, är det nåt jag missat om jag:
- Ställer värmereglage i kupén på full värme
- Fyller upp expansionskärlet så mycket det går
- Öppna avluftningsventilen
- Kör motorn varm

Men... Ur avluftningsventilen verkar jag inte få nån konstant ström av vatten utan bubblor? Snarare så att ibland bubblar det lite, sen kommer lite rent vatten, sen kommer ingenting (ofta när kylfläkten slår igång) , sen lite mer bubblor etc... Jag körde säkert 10 minuter medans motorn var varm men inget vatten utan bubblor i sen strida ström som jag förväntade mig?

Vad gör jag för fel?

Mvh
Mangan, snart första provtur på allmän väg! :D

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

Re: Luftning av kylare 924 NA

#2 Post by Anders Larsson »

Magnus K wrote: Jag körde säkert 10 minuter medans motorn var varm men inget vatten utan bubblor i sen strida ström som jag förväntade mig?

Vad gör jag för fel?

Mvh
Mangan, snart första provtur på allmän väg! :D
Är nog bara vätskan som kokar när den kommer i kontakt med den heta luftskruven eller om det blir när vätskan når syret..har sett sådana fenomen också...stäng luftningen o provkör om det inte kommer stoora bubblor :d=:
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

har problem

#3 Post by 931Melander »

Har haft problem med detta , tidigare hade jag ett sprucket exp. kärl.
Då gick bilen bra så länge den rullade men när jag ställde mig på tomgång så blev det för högt tryck och det sprutade ur exp. kärlets spricka.
Bytte topppackningen eftersom att jag trodde att det var det som var problemet, men det fortsatte, och när jag körde bilen var allt OK, så då insåg jag at det inte var något fel.
Men det går inte att stå på tomgång och lufta, då bublar det över. Kylfläkten fungerar ej , vilket är förklaringen till att den inte går att ha på tomgång.
Det kan vara lite knepigt att lufta 924, men sätt upp exp. kärlet i ett snöre så att det blir lite högre kan hjälpa.

Har nu bytt kärl och det verkar funka. Har dock endast provkört.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#4 Post by Magnus K »

Anders: OK men det liksom kommer inget vatten alls? Bara lite vattenånga? Sen kommer det en period med vatten (med luftbubblor) igen, och därefter inget vatten en stund... Fattar inte detta...

Spelar termostaten in här?
Termostat stängd = inget vatten?
Termostat öppen = vatten bubblar upp?

931Melander: Mjaaa... Vet nog inte vad du är ute efter, på NA finns det ju en avluftningsplugg straxt bakom expansionskärlet? Syns som en orange/röd plupp på den här bilden:
http://www.shell.linux.se/magnusk/proje ... ?number=15

Mvh
Mangan

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#5 Post by Anders Larsson »

Aha...trodde du menade att det såg ut som om det kom småbubblor med vattnet hela tiden efter luftningen :oops: :roll:

Sehr noga med att vattennivån i expansionskärlet hela tiden ligger över motorn vid luftníngen men det vet du ju..
Det går att ställa en full öppen Petflaska upp och ned i kärlet också för att få lite extra tryck på skiten..

Eller lyfta bilen i lämplig rikning..
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#6 Post by Anders Larsson »

Ser ut som kärlet sitter bra mycket lägre än luftningspluppen :?:
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#7 Post by Magnus K »

Oki, nu fattar jag vad Melander skrev! Så puckat av Porsche, exp-kärlet sitter ju på orginalposition!

Får testa att lossa expansionskärlet och höja det lite under luftningen...

Tack till båda! :)
Mangan

Racing
S-Poster
Posts: 113
Joined: 2004-03-30 00:45:13
Contact:

#8 Post by Racing »

Yup.
Åsså var noga med att FÖRST köra maskin varm å DÄREFTER öppna luftskruven.
Tar som sagt en mogen liten stund att få till det.
Ett tips i sammanhanget som e värt lite e att sticka förbi meknomen å handla en flaska Redline water wetter.
Funkar svinbra,och tar bort en del av vattnets ytspänning bla samt höjer kokpunkten på detsamma.
Vi kör det i alla högbelastade maskiner

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#9 Post by patand »

Magnus K wrote:Oki, nu fattar jag vad Melander skrev! Så puckat av Porsche, exp-kärlet sitter ju på orginalposition!

Får testa att lossa expansionskärlet och höja det lite under luftningen...

Tack till båda! :)
Mangan
Bra idé! Kanske kan jag få ordning på min temp också nu... har ju problem med att tempen inte håller sig UPPE när man kör landsväg... har haft exakt samma problem vid luftningen som du Magnus (dvs bubblor, vatten, inget omvartannat). Jag gav upp och ägnade mig åt andra problem iom att den aldrig gått varm bara för kall så var det ju ingen akut fara för motorn... Men nu har man ju anledning att prova luftning igen (blir kanske efter hjullager bytet iof)... :-D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#10 Post by notetoself »

Upplevde samma problem, löste det dock genom
att hålla lite varv... (ökade flödet alltså)

En hand på gasspjället och den andra med luftpluggen
i högsta hugg.

/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#11 Post by Anders Larsson »

Magnus K wrote:Oki, nu fattar jag vad Melander skrev! Så puckat av Porsche, exp-kärlet sitter ju på orginalposition!

Får testa att lossa expansionskärlet och höja det lite under luftningen...

Tack till båda! :)
Mangan
Nu ser jag också vad Melander skrivit :roll: ..hade jag läst hans inlägg bätttre så hade jag inte behövt pladdra på och upprepa vad han redan skrivit i tråden. :#stupid:
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#12 Post by Magnus K »

Problemet verkar ha löst sig. :D

Använde en kombination av Racings och Turbo-Puh's tips: Varmkörde innan jag öppnade ventilen samt hade lite förhöjt tomgångsvarv kasnke 2500 rpm) så löste det sig! :)

Tackar till alla!
Mangan

wramberg
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2004-05-09 07:47:24
Contact:

#13 Post by wramberg »

Hej
är lite nyfiken på en tes som jag har......
min 924 kokar som faaaaan på låga varv (dvs varmt ute o lite för mycket gas mellan rödljusen så vill den gärna gå varm). jag har luftat på vanligt sätt (ventilen bort, 2500 varv, etc etc), samma fenomen återkommer dvs går varm. jag har även bytt kylar lock, hällt i kylar cement med en massa pellets i (vilket inte va roligt :-D ).

NU är min tes följande: på andra bilar så startar ju fläkten när bilen når en viss temp. på tomgång, MEN om jag slår av tändningen så stannar den ??? Borde inte matnings strömmen till el fläkten ligga på premanent plus och INTE över tändningen ?
Det hörs på alla nyare bilar att fläkten går igång och fortsätter gå efter att man slagit av och lämnat bilen, för att fortsätta kylnings processen ?

F.ö så ska jag lufta igen med erat trick att höja exp kärlet samt även fylla på med rätt mängd glykol för att höja kok tempen.

ha en bra sommar

Andy porsche 944 / 83
// Andy
944 Targa / 83


;-)

--------När är nästa meeting så jag kan få träffa likasinnade ? ---------

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#14 Post by Magnus K »

Kylfläkten ligger, iaf på 924 NA, går på full styrka om tändningen är påslagen och med reducerad effekt om tändningen är avslagen.

Med avslagen tändning ska strömmen gå
1 via batter/säkringshyllan
2 till ett runt stort motstånd som sitter bakom instrumentpanelen på torpedväggen (ung kl 14 från styrstången sett)
3 ut till termobrytare i kylare
4 till kylfläkten
5 till jordpunkt bakom vänster framlyse.

Om tändningen är påslagen så kortsluter den delen bort punkt 2 ovan, troligen med ett relä?

Funkar fläkten verkligen på din bil?

Mvh
Mangan

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

kylfläkt

#15 Post by 931Melander »

Wramberg och jag verkar ha samma upplevelse.
Min fläkt startar aldrig, så när jag kör 50 < så går det bra men saktare så stiger tempen, stannar jag vid ett rödljus en längre tid blir man nästan orolig, då stiger tempen upp mot rött.

Jag ska koppla fläktarna på en knapp så att jag kan slå på dem manuellt.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users