Behöver jag mer extrema hjulvinklar?!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#46 Post by Goran »

easec wrote:de lyckades ställa toe out där bak på min. Det kan vara bra ibland. :D
:lol: Det ska vara Dick som ställer in det på Ringtjänst i Arlöv eller i alla fall övervaka. Jag har ställt in min förra Porsche och Alfa Bertone där med bra resultat. Var det han eller någon klåpare som hjälpte(stjälpte) dig?

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
easec
Addict
Posts: 1023
Joined: 2005-10-24 11:11:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lomma, Skåne
Contact:

#47 Post by easec »

Alla kan ha en dålig dag, var en kraftig kille, mörkhårig. Jag sa till honom flera gånger att det var en 944 och det kunde bli bekymmer. Men ack jag fick rätt som vanligt :D .

Jag tycker om när de ringer och talar om att något är galet, inte bara konstaterar att det är det, om du förstår vad jag menar.
Easec, tummen mitt i handen och snigeln från Söndraby!

http://easec.blogspot.com/
Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
Kulbil: 944
Bruksbil: 996 GT3 Mk1 -00 krachad

User avatar
Mogge
Turbo-Poster
Posts: 558
Joined: 2006-08-09 23:28:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingborg
Contact:

#48 Post by Mogge »

Tackar.Verkar som om tidigare förslag till min bil fortfarande är aktuellt.
Om nån annan har nån invändning till mina kommande vinklar så har ni till på Tisdag att komma med förslag.Lämnar in bilen på Tisdag Morgon :D
Mvh
Morgan Lundahl

Ingenting är bättre än Ferrari,Men Porsche är bättre än ingenting. Därför är Porsche bättre än Ferrari
------------------------------------------------------------------------------------------------
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=9676/]Mitt lilla projekt[/url]

944 swede
NA-Poster
Posts: 9
Joined: 2007-02-07 22:30:18
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#49 Post by 944 swede »

Mogge,
Just as a reference and you may have to back off a hair for longer tire wear but allow me to share my setup on my race 944. FWIW, my car is known to be one of the best handling 944spec cars in the US. Please don't share this with my competition :)

Caster, max.
Camber Front 3.75 degrees
Rear 2.4 degrees
Toe Front 1/8 inch total out
Rear 1/16 inch total in

note, I adjust to zero toe front for high speed tracks and adjust to a staggered setting if the track has primarily left or right hand turns. Hope this helps.

Lycka till,
Mikael
California

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#50 Post by Karl Birgander »

944 swede wrote:Toe Front 1/8 inch total out
This means about 3,2 mm toe out, which is pretty much.
Your car doesn't roll an inch on the highway, am I right?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Mogge
Turbo-Poster
Posts: 558
Joined: 2006-08-09 23:28:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingborg
Contact:

#51 Post by Mogge »

944 swede wrote:Mogge,
Just as a reference and you may have to back off a hair for longer tire wear but allow me to share my setup on my race 944. FWIW, my car is known to be one of the best handling 944spec cars in the US. Please don't share this with my competition :)

Caster, max.
Camber Front 3.75 degrees
Rear 2.4 degrees
Toe Front 1/8 inch total out
Rear 1/16 inch total in

note, I adjust to zero toe front for high speed tracks and adjust to a staggered setting if the track has primarily left or right hand turns. Hope this helps.

Lycka till,
Hi Mikael
thanks for your input.With camber 3,75degrees,doesnt that wear the tires a lot on the inside in normal street use?Im going to use my car on tracks also,but mainly its going to be driven in streets.Im not going to be a trailer queen,my car should be used to drive to the tracks :D

Best regards
Morgan

Ps.And no,im not going to tell anyone about your settings :lol:
Mvh
Morgan Lundahl

Ingenting är bättre än Ferrari,Men Porsche är bättre än ingenting. Därför är Porsche bättre än Ferrari
------------------------------------------------------------------------------------------------
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=9676/]Mitt lilla projekt[/url]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#52 Post by Karl Birgander »

Mogge, 3,75 kan du inte ha utan ytterligare modifiering.
Den camber jag angivit ovan är maximal med standarddelar.
Jag sliter inte mycket insida när jag kör med 0-toe.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
easec
Addict
Posts: 1023
Joined: 2005-10-24 11:11:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lomma, Skåne
Contact:

#53 Post by easec »

så här var min inställd:

Värden som jag har nu:

Bak

Camber: vänster -2grader 02'
höger -2grader 12'

Toe vänster +0grader 13'
höger +0grader 10'

Fram

Camber: vänster -2grader 56' (så nära -3 de kunde komma)
höger -2grader 29' (så nära -3 de kunde komma)

Toe vänster +0grader 09'
höger +0grader 10'


Kommer att ha det lite annorlunda nu.
Easec, tummen mitt i handen och snigeln från Söndraby!

http://easec.blogspot.com/
Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
Kulbil: 944
Bruksbil: 996 GT3 Mk1 -00 krachad

User avatar
Mogge
Turbo-Poster
Posts: 558
Joined: 2006-08-09 23:28:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingborg
Contact:

#54 Post by Mogge »

Karl Birgander wrote:Mogge, 3,75 kan du inte ha utan ytterligare modifiering.
Den camber jag angivit ovan är maximal med standarddelar.
Jag sliter inte mycket insida när jag kör med 0-toe.
Mina fjäderben fram ska vara modifierade av Tolli redan,så ca 3,5 skulle det gå att ha fram med dom om jag har rätt för mig
Mvh
Morgan Lundahl

Ingenting är bättre än Ferrari,Men Porsche är bättre än ingenting. Därför är Porsche bättre än Ferrari
------------------------------------------------------------------------------------------------
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=9676/]Mitt lilla projekt[/url]

User avatar
Mogge
Turbo-Poster
Posts: 558
Joined: 2006-08-09 23:28:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingborg
Contact:

#55 Post by Mogge »

easec wrote:så här var min inställd:

Värden som jag har nu:

Bak

Camber: vänster -2grader 02'
höger -2grader 12'

Toe vänster +0grader 13'
höger +0grader 10'

Fram

Camber: vänster -2grader 56' (så nära -3 de kunde komma)
höger -2grader 29' (så nära -3 de kunde komma)

Toe vänster +0grader 09'
höger +0grader 10'


Kommer att ha det lite annorlunda nu.
Ok,nu e jag inte så haj på det här med angivelser för hjulvinklar,men jag förmodar att -2 grader 56´,är det samma som ca -2,5grad?

Isåfall så är det ju rätt snarlikt det som jag tänkt och fått råd om från början.Toe in ska jag nog inte labba mer med,utan det blir nog rätt bra med 0 Toe fram och lite Toe in bak,1mm eller så,,tror jag iallafall,om jag analyserar det som skrivits i tråden.
Mvh
Morgan Lundahl

Ingenting är bättre än Ferrari,Men Porsche är bättre än ingenting. Därför är Porsche bättre än Ferrari
------------------------------------------------------------------------------------------------
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=9676/]Mitt lilla projekt[/url]

User avatar
Mogge
Turbo-Poster
Posts: 558
Joined: 2006-08-09 23:28:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingborg
Contact:

#56 Post by Mogge »

Rikard wrote:
Mogge wrote:Lyfter o stjäler denna tråden en gång till :) .
Jag undrade lite i början av tråden om hjulvinklar passande min bil.Men nu har väl förmodligen förutsättninarna ändrats lite,så jag behöver nog er hjälp igen angående det här med hjulvinklar.

Min setup på bilen är idag.
Ombyggda fjäderben fram,,coilovers och bilstein insater,original fjäder.
Bilstein dämpare bak,med H&R hjälpfjädrar 30N/mm,original stavar.
Jons bussningskit i framvagnen.
17" fälgar 7,5" 215/45 fram , 9" 255/40 bak Gatdäck
Bilens vikt utan förare och med ca 15 liter bensin 1220kg
Vet inte om jag vill ange vikten med förare :),men lägg på 100kg och sen bensin för resten :D

Nu ska bilen in på hjulinställning och jag skulle då behöva lite hjälp o tips på vettiga vinklar till min bil,kommer köra bana och gata och vill att däcken ska hålla mer än 200 mil :D.

Tidigare förslag var
Camber fram 2,5 grader ,Bak 2 grader
Max caster fram
Toe in/out 0 grader fram
Toe in 0,1-0,2 grader bak

Låter detta vettigt eller bör jag ändra på något?

Mvh
Mogge
Personligen skulle jag haft mer toe-in bak. Min bil har 2.5 mm per sida, vet inte vad det blir i grader.
Jag har försökt göra hjulinställningar på vanliga däcksfirmor med väldigt dåligt resultat som följd, nu är det Sandén som gäller. Mycket nöjd med hans arbete på min bil!!!

Rikard
Tack,
Nu blev jag lite konfunderad jag också.Vad är rätt egentligen,anger man Toe i grader eller i mm?Blir så trött på mig själv ibland,har glömt bort allt sånt här sen man gick i skolan,,kanske skulle ta o leta fram de gamla skolböckerna igen :)
Mvh
Morgan Lundahl

Ingenting är bättre än Ferrari,Men Porsche är bättre än ingenting. Därför är Porsche bättre än Ferrari
------------------------------------------------------------------------------------------------
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=9676/]Mitt lilla projekt[/url]

User avatar
Puppan
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2004-03-30 07:18:46
Contact:

#57 Post by Puppan »

Det är svårt att generellt säga exakt vilka vinklar som gäller på en specifik bil eftersom ett antal olika faktorer spelar in.

Lämpligt är om man mäter tempen på däckens in och utsida om jag kommer ihåg rätt skall temperaturen inte skilja mer än max 10 grader C(helst mindre) om hjulen står bra!

/P
Nu:
Porsche 996 TurboCup II Spezial
Tidigare:
Porsche 944 TurboCup Spezial
Revline Racing // - http://www.revline.se
Pure watercooled Porsche POWER!
3L, Garrett GTBB35/40, 3 inch exhaust, TIAL WG, GREDDY Blow off, PPF intake, Milledge Camshaft, Darton Sleeves, JE Pistons, Carillo Rods, NIRA ECU, 044 Fuelpump, Large IC, Leda coilover chassie, 996 Supercup big brakes. It all comes down to a REALLY FAST allround sportscar with the capability to whitout sweat whip most Ferrari ASSes!!
.....

User avatar
Dan Winberg
Addict
Posts: 1028
Joined: 2004-05-01 15:44:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#58 Post by Dan Winberg »

Dessa värden har jag blivit rekomenderad men jag har ingen aning.. kanske är helt kass??

FRAM:
Toe in: 1mm ut
Camber: 3grader

BAK:
Toe in: 4mm in
Camber: 3grader
MIN BIL:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4285

User avatar
easec
Addict
Posts: 1023
Joined: 2005-10-24 11:11:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lomma, Skåne
Contact:

#59 Post by easec »

Puppan wrote:Det är svårt att generellt säga exakt vilka vinklar som gäller på en specifik bil eftersom ett antal olika faktorer spelar in.

Lämpligt är om man mäter tempen på däckens in och utsida om jag kommer ihåg rätt skall temperaturen inte skilja mer än max 10 grader C(helst mindre) om hjulen står bra!

/P
Temp kan bero lite på hur man kör också!
Easec, tummen mitt i handen och snigeln från Söndraby!

http://easec.blogspot.com/
Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
Kulbil: 944
Bruksbil: 996 GT3 Mk1 -00 krachad

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#60 Post by sweanders »

easec wrote:
Puppan wrote:Det är svårt att generellt säga exakt vilka vinklar som gäller på en specifik bil eftersom ett antal olika faktorer spelar in.

Lämpligt är om man mäter tempen på däckens in och utsida om jag kommer ihåg rätt skall temperaturen inte skilja mer än max 10 grader C(helst mindre) om hjulen står bra!

/P
Temp kan bero lite på hur man kör också!
Ännu en parameter alltså, föraren.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users